• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump och EBL

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Min dränkbara vattenpump startar inte på med någon av bilens 3 kranar. Utvändig säkring på EBL 251 är hel. Finns det ett relä inne i EBL som styrs av styrströmmen från microbrytarna i kranarna? Har kopplat loss ledningen till en av kranarna och kopplat ihop dessa för att se att det inte var fel på microbrytaren. Någon som har ett tips om ytterligare felsökning. Bilen är en Weinsberg 650 av årsmodell 2013.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara pumpen som har gått sönder.
Kolla om pumpens kabel går till en plint vid tanken.
Mät där med en multimeter.
Börja därifrån.

Ett tips. Det är bra att ha en reservpump.
Jag har alltid en i bilen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har redan kollat pumpen med min reservpump. Ingen ström fram till pumpen, har kontrollmät.
Då är det bar att fortsätta mäta. Följ kablaget "baklänges" tills du hittar spänning. Glöm inte bort att även minussidan måste ha kontakt. Dvs. en minusledare kan ha lossnat.

Är någonting "tvärdött" så beror det nästan alltid på:
Grejen trasig (inte fallet den här gången verkar det som)
Säkringen trasig
Avstängd med någon strömbrytare man inte vet om (inne i EBL?)
En sladd har lossnat eller blivit skadad och gått av
En strömbrytare som inte sluter (och släpper fram ström) när den skall.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är plus eller minus som saknas vid plinten till pumpen eller båda.
Det går att kolla med en multimeter. Koppla loss pumpen.
Ha en lös kabel mellan ena mätstiftet på multimetern och tex minus på bodelbatteriett. Sätt det andra mätstiften pumpen plint.
Omvänt om du ska kolla plus sidan.

Då vet du om minus eller plus saknas.
Glöm inte att öppna en kran när du mäter.

Om du har ett elschema, kolla där.
Då har du halva jobbet gjort vid felsökningen.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Har 13.6 v i styrströmen upp till och efter microbrytaren när en annan vattenutkastre är påslagen. Pumpen fungerar om jag kopplar om den till annan 12 v punkt. men inge ström, i kopplingspunkten på EBL för pumpen. Kvar finnes så vitt jag begriper bara reläet inne i EBL som slår till strömmen till pumpen när det kopplas en anslutning i microbrytaren i vattenkranen. Någon som har tagit isär en EBL och vet om man kan byta reläet. Har elschema på EBL 251 A men jag har en EBL 251 utan A. jag tror att A står för tryckvatten och utan A står för dränkpump.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kollar man på elschemat ser ut som att du har en strömbrytare som går till en modul i EBL.
Modulen går till pumpens relä.
Samma modul ser ut att kunna styras ( digital in) av en pressostat från en tryckstyrd pump om det finns en sådan.
Båda går till spolen i relät via samma krets, minus.

Ingången från kranarna går till plus i spolen. Block 6 utgång 3,står ingång från kranar.
Relät sluter och strömmen går via säkringen till utgången, plus. Block 6 utgång 9.
Alla utgångar på minus sidan i block 6 matas från samma plint till resp utgång.

Det kan även vara glapp i säkringshållaren, mät i hållaren utan säkring. Sånt har hänt tidigare i säkringshållare.
Det borde även gå att koppla in minus på ingång 10 block 7. Bara för att simulera en tryckstyrd pump. En kran måste då vara öppen.

Det går att montera ett nytt slutande relä med säkring och strömbrytare
utanför EBL. Om det inte går att laga EBL.

Noggrannhet och att inte skynda på brukar löna sig.
Jag brukar mäta en gång för mycket när jag felsöker.

Åke
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack Herbet för dina olika tips, skall prata med min husbilsfirma i morgon om dom har något förslag, annars skall jag kolla att montera ett relä utanför EBL som du föreslog.
En liten uppdatering.
Ingången/ styrning från eventuell tryckstyrd pump.
Schemat visar bara att modulen styrs via ingången.
Inte vilken polaritet.
Anslut ingen kabel där som jag beskrev.

Lycka till hos husbilsfirman.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Fixade fel själv idag, kopplade om en annan ledning på kopplingsplinten som bara ger ström när någon kran är öppen.
Mätte mig fram till att det var så, så nu fungerar allt. Men fråga inte mig varför det är så, säker nåt lurigt i EBLn men vad gör det när det fungerar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fixade fel själv idag, kopplade om en annan ledning på kopplingsplinten som bara ger ström när någon kran är öppen.
Mätte mig fram till att det var så, så nu fungerar allt. Men fråga inte mig varför det är så, säker nåt lurigt i EBLn men vad gör det när det fungerar.
Bra jobbat
Lite nyfiken
Kopplade du ihop block 6, 3 och 9 i samma utgång.
Förbi relät.
Eller ingången från eventuell tryckstyrd pump.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag tror jag bryggade över från kopplingsplinten för en tryckstyrd pump.
Pratade med Herr Dennis Lang på Schaudt i Tyskland och fick reda på att det är samma EBL och kopplingsschema för dränkpump eller tryckstyrd.
Fick också senaste kopian i ett mail från Tyskland.
 
Toppen