• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump Carthago

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag antar att det är en tryckvattenpump du har, inte en dränkbar. Dessa brukar brumma lite när de går men är den rätt monterad så skall det inte låta särskilt mycket.

Börja med att leta upp själva pumpen och kontrollera några saker:

1. Sitter pumpen monterad med skruvar och gummistötdämpare eller sitter den direkt i golvet eller vägg-/skåpsida? Stötdämparna eller någon form av gummihylsor runt skruvarna tar bort mycket oljud.

2. Kolla att det inte är någon slang eller rör mot pumphuset. Det kan ge upphov till mycket oljud och resonans. Likaså att det inte sitter an mot någon inredningsdel som överför vibrationer från pumphuset till inredningen.

3. Finns det någon "hydrofor" eller tryckutjämnare i rörsystemet? En sådan jämnar ut trycket så att flödet blir jämnare vid tappning samt start och stopp på pumpen blir färre och mjukare/tystare.

//Michael, medlem

Toppen