• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vattenpump ADRIA 670 SL 2014

jugge

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37641
Medlemskap
2024
Hej...
När jag spolar vatten i bilen är det ett hårt knackade ljud från pumpen. Skall det vara så? Kan det vara tryckvakten som orsakar detta ljud. // Jugge
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är troligen avsaknaden av ett tryckutjämningskärl (hydrofor) som gör att pumpen jobbar betydligt mer och "hårdare" än när ett sådant finns monterat. Med en hydrofor startar inte pumpen direkt när en kran öppnas men den kommer att gå långre perioder med längre stillastående däremella. Märks tydligast om man tappar upp vatten med en lite stråle.

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är bara att kapa kallvattenledningen mellan pump och förgrening till varmvattenberedaren. Montera en T-koppling och fortsätt med en slang till lämpligt ställe där du vill ha hydroforen.

Samtidigt kan det vara bra att kontrollera hur pumpen är monterad. Ibland sätts den med gummifötter med skruvas då för hårt så att vibrationer från pumpen leds in i stommen/väggen/golvet och skapar resonans och onödigt ljud.

//Michael, medlem
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Det är bara att kapa kallvattenledningen mellan pump och förgrening till varmvattenberedaren. Montera en T-koppling och fortsätt med en slang till lämpligt ställe där du vill ha hydroforen.

Samtidigt kan det vara bra att kontrollera hur pumpen är monterad. Ibland sätts den med gummifötter med skruvas då för hårt så att vibrationer från pumpen leds in i stommen/väggen/golvet och skapar resonans och onödigt ljud.

//Michael, medlem
En fråga, jag har liknande problem som uppstår vid längre tid i husbilen troligtvis för att det är svårt att få till ny luftbubbla i varmvattenberedaren, jag har tänkt att sätta in en ackumulator, du säger att den måste sitta nån stans på kallvatten sidan mellan pump och vv beredaren, då undrar jag varför, kan den inte sitta varsomhelst på kallvatten sidan efter pumpen? i vår bil är det inte helt lätt att sätta den mellan pump och vv.
Ha det gott
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga, jag har liknande problem som uppstår vid längre tid i husbilen troligtvis för att det är svårt att få till ny luftbubbla i varmvattenberedaren, jag har tänkt att sätta in en ackumulator, du säger att den måste sitta nån stans på kallvatten sidan mellan pump och vv beredaren, då undrar jag varför, kan den inte sitta varsomhelst på kallvatten sidan efter pumpen? i vår bil är det inte helt lätt att sätta den mellan pump och vv.
Ha det gott
Jovisst, se till att den kommer hyffsat högt i systemet, samt med fritt fall vid dränering
 
Toppen