• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenproblem CI Riviera

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Jag är nybliven ägare till en CI Riviera 55 SP 2004 och får inte igång vattnet i den. Några frågor som jag förhoppningsvis kan få hjälp med.
När jag slår på strömmen till pumpen på panelen går pumpen oavbrutet men bygger inte upp något tryck.
Bilen har två vattentankar. Hur är dess sammankopplade? Var och hur tömmer jag vattentankarna? Hur fylls och töms varmvattenberedaren?
Bakom luckan vid vattenpumpen finns en kran som kan ställas i tre lägen: horisontellt mot höger, horisontellt mot vänster, vertikalt nedåt. Vilken funktion har kranen och hur ska den stå?
Vi planerade invigningstur i helgen med kommer ju inte iväg förrän vattenfrågan är löst.
Finns det någon ägare till samma eller liknande bil som kan maila mig kopia på instruktion är jag tacksam.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Vattenproblem CI Riviera

Hej Eskil,
Vi har en CI Cipro 55 2005 och den har förmodligen samma lösning som din.
Tankarna är hopkopplade med trevägskranen. Rakt ur minnet så vill jag minnas att den bakre tanken kopplas in när kranen pekar bakåt, den främre när kranen pekar nedåt och framåt så är båda tankarna kopplade till pumpen.
I vår bil tömmer jag tankarna genom en kran bakom den bakre tanken i lastutrymmet och den främre tanken med en förlängd kran mellan tanken och väggen. VV beredaren har sin kran intill beredaren i golvet med ett skydd över så man inte av misstag stuvar in något i lastutrymmet som öppnar kranen. Den kranen är fjädrande och fastnar i öppet läge när du trycker på den så den står vertikalt från golvet.
När den kranen är stängd och trevägskranen står mot den tank du har vatten i så kan du starta pumpen. Öppna kranarna i diskhon så du ser att det börjar komma vatten, då kan du stänga dessa och låta systemet och VV beredaren fyllas. När pumpen har byggt upp tryck och stannar, så kan du sätta på värmen i beredaren. När du på hösten tömmer systemet så är det bara att öppna alla kranar även de i diskho, dusch och tvätthon.

Måste bara tillägga att min pump har börjat jobba mer och mer på sista tiden så jag har något problem med sugförmågan och du kan kanske också ha något fel på din pump.

I alla fall lycka till och väl mött på vägarna.

Mvh Ted
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vattenproblem CI Riviera

Vi har också en CI Cipro 55 2005(!) och när kranen är riktad framåt så tas vatten från främre tanken. Vi har under de år vi haft bilen inte behövt den bakre tanken, så efter första året har vi lämnat den tom.

Att pumpen börjar gå allt oftare kan bero på att det är för lite luft i hydropressen, den blå runda behållaren bredvid pumpen. Fyll på lite med en cykelpump så startar inte pumpen lika ofta sen.

Förra året fick vi läckage i pumpen nere i Tyskland. Som tur var fanns en firma på gångavstånd som bytte den åt oss. Det gjorde gott för ljudvolymen också, den gamla var långt ifrån ljudlös. Gummipckningarna den hängde i hade väl torkat...

//Stefan
 

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Sv: Vattenproblem CI Riviera

Hej!
Stort tack för hjälpen så långt! Jag har kommit en bit på väg.
Jag antar att avtappning av främre tanken ska ske med hjälp av en "nyckel" av plåt som sitter på en stång som går ner mot golvet. Men den sitter som berget på vår bil. Har kanske aldrig varit öppnad?? Ska den vridas, och i så fall medurs eller moturs? Jag får väl krypa under bilen och se om jag kan förstå konstruktionen därifrån.
Vattenpumpen verkar dålig. Jag öppnade filtret och det var totalt fyllt av "gegga". Efter rengöring börjar pumpen fungera något, men den måste nog bytas.
Vid bakre tanken sitter något som ser ut att vara en kulventil bakom tanken mot bakstammen. Är det den som är avtappningskran för den tanken?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vattenproblem CI Riviera

Jag antar att avtappning av främre tanken ska ske med hjälp av en "nyckel" av plåt som sitter på en stång som går ner mot golvet. Men den sitter som berget på vår bil. Har kanske aldrig varit öppnad?? Ska den vridas, och i så fall medurs eller moturs? Jag får väl krypa under bilen och se om jag kan förstå konstruktionen därifrån.

Ja det är den. Vrides moturs ca ett kvarts varv. "Nyckeln" är en förlängare till en kulventil nere på golvet, så jag tror inte att du kommer att se något under bilen.
Jag har ett slanguttag bredvid vattenpåfyllningen, det är tryck på där. Så om du också har en sån kan du tömma tanken den vägen (under förutsättning att pumpen fungerar...)

Vid bakre tanken sitter något som ser ut att vara en kulventil bakom tanken mot bakstammen. Är det den som är avtappningskran för den tanken?

Ja, det är den kulventilen som används för att tömma bakre tanken. Det är bland annat dess placering som gjort att jag inte bryr mig om att använda den tanken. :)

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen