• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckor invändigt

F

F.d. 10216

Guest
Vi köpte en fabriksny Hobby husbil, som vi nu har haft i sju månader. Under den tiden har vi haft fyra vattenläckor invändigt i bilen, alltså från slangkopplingar och liknande. Inte på samma ställe, utan på nya ställen varje gång. Finns det fler Hobby-ägare som känner igen problemet?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vattenläckor invändigt

Har haft ett läckage på vår Hobby Van. Jag bytte själv kökskranen och misslyckades med att montera O-ringskopplingen rätt, så att den hoppade ur. Helr mitt eget fel. Upptäckte det dock omedelbart.

Tömmer man ej vattensystemet fullständigt vid minusgrader kan dessa kopplingar hoppa ur. Man märker det inte förrän systemet åter tas i bruk och vattnet sprutar ut!
Vet inte om detta stämmer i ert fall.

Roadglider
 
F

F.d. 10216

Guest
Sv: Vattenläckor invändigt

Nej, det var inte så det gick till för oss, utan det har varit fel på slangkopplingarna som har orsakat läckorna.

Men tack för svar!

Bedam
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vattenläckor invändigt

Tydligen slarv vid monteringen, efterkontroll och leveranskontroll!
Inte kul, när sådant händer. Antar att säljstället tagit sitt ansvar, åtgärdat och ersatt dej för eventuella kostnader i samband med detta.

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattenläckor invändigt

Problemet med dagens slanger som er noe hardere enn de som ble brukt for få år siden. Dette gjør at en enten må stramme klemmene mye hardere med en gang på fabrikken eller trekke etter alle klemmer etter noen uker. Dette kan være problematisk - slangene er ofte lagt på plass før møbleme er montert over. Alternativet med rør og rørkoblinger er vesentlig dyrere og krever mer av planleggingen av produksjonen så den brukes normalt bare på de dyreste bilene.
 
F

F.d. 10216

Guest
Sv: Vattenläckor invändigt

Jodå, Roadglider, du har säkert rätt i att det handlar om brister i produktionen på ett eller annat sätt. Men säljaren har föredömligt tagit hand om problemen, så nu är det väl bara att hoppas att allt ska vara i ordning.

Din tanke Knut, att det handlar om ekonomi vid tillverkningen, det ligger det säkerligen något i. Men det kan ju ställa till det så eländigt, just när det handlar om vatten.

Tack båda för svar!

Bedam
 

Bertil Ström

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7901
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckor invändigt

Hej

Vi köpte en ny Hobby husbil 2010. Vi hade flera vattenläckage från olika ställen.
Huvudproblemet var kopplingspunkterna. De var inte åtdragna vid leverans.
Nu har jag bytt alla plastkopplingar mot riktiga slangklämmor och tror mig klara
mig bättre framöver. Jag ser problemet, förutom slarv vid montering, att de
plastdetaljer som använts av Hobby är mer för leksaker än för att säkra en torr husbil.

Nu när vi tittar börjat titta på andra tillverkare så kan jag konstatera att exempelvis KABE och ADRIA använder "riktiga" plaströr och proffskopplingar. Blev dock besviken på att
HYMER använder plastslangar och klämmor. Trist eftersom jag såg dem som ett alternativ.

Trots våra tidigare vattenproblem så är alla kopplingar lättåtkomliga i vår Hobby.
Jag tänker på de som har svårt att nå alla vattenkopplingar utan att demontera inredningen.

//Bertil
 
Toppen