• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattenläckage

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Har en Knaus suntraveller 2007. Har problem med att det läcker ut vatten ur färskvattentanken när man kör. Framför allt när dem är full och man bromsar eller svänger. Har sett det när jag kört bakom i annan bil. Det kommer ut ganska långt bak till vänster. Inger blir dock blött i bilen. Vad kan det bero på?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Det skvalpar säkert ut genom spillröret. Är tanken full och du svänger så sket detta. Inget konstigt, det bara funkar så. Vill du inte ”läcka ut” vatten, fyll inte fullt.
Vi bryr oss inte att det läcker lite vatten.
 

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Det skvalpar säkert ut genom spillröret. Är tanken full och du svänger så sket detta. Inget konstigt, det bara funkar så. Vill du inte ”läcka ut” vatten, fyll inte fullt.
Vi bryr oss inte att det läcker lite vatten.
Ok, ja vi brukar aldrig fylla fullt. Men då vet vi att det inte är nåt fel . Stort tack för snabbt svar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om tanken töms till hälften innan det slutar läcka har ni definitivt ett fel. Skvalpningen vid proppfullt skall inte vara mer än några liter.
Kan vara att påfyllningsröret/slangen har lossnat delvis från tanken eller att det finns en spricka i tanken.

Det borde gå att se var det läcker även när man står still om man toppar upp vattnet helt fullt och sen kryper under och tittar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en konisk plugg i botten av tanken i min bil.
Det har hänt att det har fastnat små partiklar i konan/ hålet.
Det sitter en slang på bottenpluggen som går genom golvet.
Då har det droppat sakta ner på marken.
Jag har en gammal Hymer.
 
Toppen