• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläcka...

F

F.d. 21783

Guest
Jag har fått ett akut problem .Jag skulle starta upp och fylla vattensystemet i bilen men fick inget vatten till kranarna eller toaspolningen men däremot efter att pumpen gått ca 2 minuter började det läcka vatten vid pannan (Truma combi 6E) någonstans...Jag slog av pumpen och efter ett tag så avtog vattenläckaget.När det slutat rinna öppnade jag frostvakten och då släpptes mycket vatten ut under bilen vilket är normalt.
Innan vinterförvaringen så tömde vi systemet på vatten och utlöste frostvakten manuellt och öppnade alla kranar över vintern.
Har ni någon idé om vad som kan ha hänt?:(
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vattenläcka...

Jag hade en vattenläcka vid pumpen direkt efter uttag från vinterförvaringen. I mitt fall berodde det på att jag inte tillräckligt hårt skruvat tillbaka filtret som jag skruvat bort inför vintern. Jag skruvade bort filtret inför vintern på inrådan.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vattenläcka...

Våran truma var sprucken har varit det länge men i år så var vi tvungna att montera bort den o svetsa.
Kan det vara så illa?/susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21783

Guest
Sv: Vattenläcka...

Hoppas inte att den är sprucken (Knappt 2 år gammal) Kan man ta bort höljet som omger pannan så man ser lite bättre?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vattenläcka...

Vänta med att kolla Truman. Har frostvakten löst ut är det nog inte i truman läckan finns. Försök att se var vattnet kommer från och följ vattenledningarna från pumpen,(det är knöligt men brukar gå genom att lossa paneler/golv i skåpen) det kan vara en slang/plaströr som inte tömts på vatten och därför frusit sönder.
Ove.G
 
F

F.d. 21783

Guest
Sv: Vattenläcka...

Tack för alla tips!! :) frostvakten är stängd och vattnet kommer under truman till höger och rinner efter hyllan som den står på och vidare nerför väggen sen ner på golvet.Inga slangar är blöta men det är ju f-n att det ska vara så trångt att komma åt att känna (Plåtis).
 

Bilagor

  • Truma.JPG
    Truma.JPG
    2,2 MB · Visningar: 17
F

F.d. 21783

Guest
Sv: Vattenläcka...

Hej.Tog loss den transparanta slangen som är en luftningsslang och försökte blåsa i den och det var tvärstopp sen är det vatten i den...Ursäkta min dumma fråga men ska det vara så?
 
F

F.d. 21783

Guest
Sv: Vattenläcka...

Detta verkar lösa sig..Fick kontakt med säljaren på Skoklosters husbilar i Bålsta och ska dit imorgon och lämna in husbilen för undersökning :)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka...

Hej!

Kan det vara så att det är vattenstockarna som har gått isär?

Alltså förgreningarna med varmt & kallt vatten till de olika kranarna i bilen.

Händer hos mig varje år.

De sitter i sektioner med O-ringar emellan, de kan krypa isär om det fryser.

Och då blir det givetvis ett läckage.

Oftast är det varmvattensidan som bråkar, de röda!!

Kolla om de sitter i anslutning till pannan.

Lycka till!

Ha det gott
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vattenläcka...

Hann det bli vattenskador som måste åtgärdas utöver allt det andra eller räcker det med avfuktare?
Mvh
Pilot
 
F

F.d. 21783

Guest
Sv: Vattenläcka...

Nej det hann inte bli några vattenskador som tur är eftersom jag hann slå av pumpen snabbt och begränsa läckan.Nu står hon på verkstan hos Skoklosters husbilar.
 
Toppen