• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläcka plåtis

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Hej!
Fyllde på vatten och tankrengöringsmedel inför att vi ska göra en utflykt på måndag. Första vattenpåfyllningen efter vintern. Började spola i kranarna och som vanligt tar det lite tid att fyll varmvattenberedaren innan något vatten kommer ur kranarna. Det tog längre tid än vanligt så jagkollade att jag verkligen stängt frostvakten. Kollade under bilen så att det inte kom vatten ur frostvaktsslangen. Såg då attdet Rann vatten längs undersidan på bilen, ur någon sorts små dräneringshål i sidan på undersidan av plåtisen. Det måste ha blivit något läckage i slangsystemet. Spolade huvudsakligen varmvatten så det bör vara detta slangsystem. Har försökt kolla men det är så himla trångt. Kollade vid pannan/varmvattenberedaren och det kändes fuktigt vid slangförgreningen, som bör vara där varmvattenslangen från beredaren förgrenas mot toarum och kök. Men omöjligt att se om det var där det kom ifrån. Kollade i toarummet och det verkar inteläcka vid handfatskranen, vilket ju kan Ske efter vintern. Det borde ju inte finnas någon mer skarv mellan varmvattenberedaren och toarummet, de ligger tätt intill varandra. Så min gissning Är den undre grenkopplingen, y-koppling, på bilden. Bilen är en Adria twin 640 slx från 2015.

Vet ni hur man tar isär/sätter ihop denna typ av slangförgrening, se bild? Hur kollar man att den är ok?
Bör jag lämna in bilen så att de kan torka ur den? Hur gör man det? Måste de då skruva ur inredningen? Tror ni att Caravan clubs försäkring täcker detta i så fall.
Tacksam för goda råd i en deppig stund.
 

Bilagor

  • DD4BED9B-D89B-4EFB-B8CA-27065B861981.jpeg
    DD4BED9B-D89B-4EFB-B8CA-27065B861981.jpeg
    93,3 KB · Visningar: 115
  • 62319FF3-E09B-4148-85B2-6E8487509134.jpeg
    62319FF3-E09B-4148-85B2-6E8487509134.jpeg
    104,4 KB · Visningar: 107

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Vatten i rören vid köld tog en minut för montören att fixa det. Är en säkerhet som hindrar rören att spricka vi köld. Jag skulle nog tappa bort vattnet och få det fixat. Efter motsvarande blåser jag rören alltid före köld eller har värme på.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej!
Fyllde på vatten och tankrengöringsmedel inför att vi ska göra en utflykt på måndag. Första vattenpåfyllningen efter vintern. Började spola i kranarna och som vanligt tar det lite tid att fyll varmvattenberedaren innan något vatten kommer ur kranarna. Det tog längre tid än vanligt så jagkollade att jag verkligen stängt frostvakten. Kollade under bilen så att det inte kom vatten ur frostvaktsslangen. Såg då attdet Rann vatten längs undersidan på bilen, ur någon sorts små dräneringshål i sidan på undersidan av plåtisen. Det måste ha blivit något läckage i slangsystemet. Spolade huvudsakligen varmvatten så det bör vara detta slangsystem. Har försökt kolla men det är så himla trångt. Kollade vid pannan/varmvattenberedaren och det kändes fuktigt vid slangförgreningen, som bör vara där varmvattenslangen från beredaren förgrenas mot toarum och kök. Men omöjligt att se om det var där det kom ifrån. Kollade i toarummet och det verkar inteläcka vid handfatskranen, vilket ju kan Ske efter vintern. Det borde ju inte finnas någon mer skarv mellan varmvattenberedaren och toarummet, de ligger tätt intill varandra. Så min gissning Är den undre grenkopplingen, y-koppling, på bilden. Bilen är en Adria twin 640 slx från 2015.

Vet ni hur man tar isär/sätter ihop denna typ av slangförgrening, se bild? Hur kollar man att den är ok?
Bör jag lämna in bilen så att de kan torka ur den? Hur gör man det? Måste de då skruva ur inredningen? Tror ni att Caravan clubs försäkring täcker detta i så fall.
Tacksam för goda råd i en deppig stund.
[/QUOTE

så här åppnar du kopplingen
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om du har en luftavfuktare) 230V), så ställ in den i bilen & låt den gå något dygn. Har du dessutom golvvärme, så sätt på denna också för att hjälpa fukten att ta sig ut. Obs du får hålla koll på behållaren i avfuktaren som kan bli fort full i början.
Hade ett liknande problem på en ”plastis” & efter att jag gjort så under 2 dygn var det torrt & fint överallt i bilen.
Sen måste såklart läckan åtgärdas!
I mitt fall var det en Y-koppling bakom plasten i duschen som var tvungen att skäras loss & sen silikons på plats igen, så den tog jag hjälp med av en verkstad.
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Vatten i rören vid köld tog en minut för montören att fixa det. Är en säkerhet som hindrar rören att spricka vi köld. Jag skulle nog tappa bort vattnet och få det fixat. Efter motsvarande blåser jag rören alltid före köld eller har värme på.
Hej och tack för svar. Förstår nog inte riktigt vad du föreslår att en montör ska fixa. Tacksam för mer information.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle säga att du inte behöver lämna in den någonstans för torkning. Det är så varmt ute nu (även i Östersund?) att det borde räcka med att öppna upp så mycket du kan, kolla att det inte står vatten i någon fördjupning (torka ur i så fall) och sedan låta det torka upp. Ev kan du ha fått fukt i inredningens trälaminat men det torkar också även om en missfärgning kan bli kvar. Isoleringen skall du inte vara orolig för. Är bilen inte "antik" så suger inte isoleringen upp någon fukt.

Känner inte igen typen av slangkoppling men det gör säkert någon annan.

MVH
Hans
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej och tack för svar. Förstår nog inte riktigt vad du föreslår att en montör ska fixa. Tacksam för mer information.
Nej det klara du nog själv i din bil. Men i mitt fall satt den läckande kopplingen helt dold bakom plasten i duschen & där fanns ingen åtkomst eller lucka. Man var tvungen att skära upp skarvar i duschkabinen för att komma åt skiten. Ursäkta att jag nämnde detta som antagligen inte är relevant i din bil.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hej!
Fyllde på vatten och tankrengöringsmedel inför att vi ska göra en utflykt på måndag. Första vattenpåfyllningen efter vintern. Började spola i kranarna och som vanligt tar det lite tid att fyll varmvattenberedaren innan något vatten kommer ur kranarna. Det tog längre tid än vanligt så jagkollade att jag verkligen stängt frostvakten. Kollade under bilen så att det inte kom vatten ur frostvaktsslangen. Såg då attdet Rann vatten längs undersidan på bilen, ur någon sorts små dräneringshål i sidan på undersidan av plåtisen. Det måste ha blivit något läckage i slangsystemet. Spolade huvudsakligen varmvatten så det bör vara detta slangsystem. Har försökt kolla men det är så himla trångt. Kollade vid pannan/varmvattenberedaren och det kändes fuktigt vid slangförgreningen, som bör vara där varmvattenslangen från beredaren förgrenas mot toarum och kök. Men omöjligt att se om det var där det kom ifrån. Kollade i toarummet och det verkar inteläcka vid handfatskranen, vilket ju kan Ske efter vintern. Det borde ju inte finnas någon mer skarv mellan varmvattenberedaren och toarummet, de ligger tätt intill varandra. Så min gissning Är den undre grenkopplingen, y-koppling, på bilden. Bilen är en Adria twin 640 slx från 2015.

Vet ni hur man tar isär/sätter ihop denna typ av slangförgrening, se bild? Hur kollar man att den är ok?
Bör jag lämna in bilen så att de kan torka ur den? Hur gör man det? Måste de då skruva ur inredningen? Tror ni att Caravan clubs försäkring täcker detta i så fall.
Tacksam för goda råd i en deppig stund.
Jag hade en identisk bil tidigare, råkade ut för vattenläcka. När jag skruvat sönder i stort sett hela inredningen drog jag upp duschstrilen ur handfatet och drog åt kopplingen. Klart.
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Jag hade en identisk bil tidigare, råkade ut för vattenläcka. När jag skruvat sönder i stort sett hela inredningen drog jag upp duschstrilen ur handfatet och drog åt kopplingen. Klart.
Tack för tipset! Var det duschstrilens koppling till slangen (”metallslangen”) Eller var det metallslangens koppling till gummislangen som går till kranen eller kopplingen uppe vid Kranen? Ska testa att dra åt alla dessa
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Jag hade en identisk bil tidigare, råkade ut för vattenläcka. När jag skruvat sönder i stort sett hela inredningen drog jag upp duschstrilen ur handfatet och drog åt kopplingen. Klart.
Tack för tipset! Var det duschstrilens koppling till slangen (”metallslangen”) Eller var det metallslangens koppling till gummislangen som går till kranen eller kopplingen uppe vid Kranen? Ska testa att dra åt alla dessa
Mellan duschstrilen och metallslangen.
[/QUOTE
Hur gjorde du med vattnet som runnit ut? Tror du det räcker med att dra på lite värme? Det går ju några värmeslangar där bakom. Tror du något kan ta skada - rost-mögel -andra fuktskador?
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Mellan duschstrilen och metallslangen.
Hur gjorde du med vattnet som runnit ut? Det såg ut som att mycket av vattnet rann ut under bilen genom någon sorts dränering i golvet. Tror du det räcker med att dra på lite värme? Det går ju några värmeslangar där bakom. Tror du något kan ta skada - rost-mögel -andra fuktskador?
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hur gjorde du med vattnet som runnit ut? Det såg ut som att mycket av vattnet rann ut under bilen genom någon sorts dränering i golvet. Tror du det räcker med att dra på lite värme? Det går ju några värmeslangar där bakom. Tror du något kan ta skada - rost-mögel -andra fuktskador?
Jag skruvade tillbaka inredningen och lät det vara. Tag det som ett svar men inte ett råd.
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Nu har jag hittat felet! Det är en vattenslang som går till toalettspolningen som lossat. Såg det när jag öppnade den yttre luckan till toatanken. Är det någon som vet hur man kan få dit den utan att montera ur hela toan?
 
Toppen