• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattendoppad mobil!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Har alltid gått med mobilen i bröstfickan väl medveten om att risken att tappa mobilen på olämpligt ställe finns. Plötsligt händer det, mobilen plumsar ner i toaletten dock utan fekalier i vattnet, tack o lov. Jag plockar opp den och torkar av den och kör i gång första hjälpen, batteri bort, hårtork ett par timmar. Mobilen var ganska urladdad så jag lade den på en impulsladdare som blir varm vid laddning i 12 timmar sedan var det bara att hoppas på det bästa och mot alla odds fungerade den som vanligt med några dropp i telefonminnet. Därför har jag fortsatt att ha telefonen i bröstfickan. Telefonen är en LG4 och att det gick så bra berodde säkert på att 4 är mitt turnummer. Förmodligen finns det inte många mobiler som klarar samma resa.
//Åke

Kompis

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2026
Sv: Vattendoppad mobil!

Jeg kjøpte vanntett med en gang, da kan jeg paddle, ha den i lomma med svette klær o.s.v. uten å tenke på fuktighet. Nå er vel pakningen i ladekontakten blitt dårlig, så litt forsiktig er det greit å være.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag servade motorerna (2x 7,4l bensinare) på båten.
När jag skulle öppna grinden till marinan.... var f.. är telefonen.

Det visade sig att telefonen hade halkat ner i det vatten/oljefyllda kölsvinet, och låg dränkt ca 20 minuter.

Tog ur batteriet, sköljde hela telefonen under rinnande dricksvatten, inget att förlora.

Jag lät den torka ett dygn innan jag satte i batteriet, den funkade visade det sig!!!

Samsung S3

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

De flesta mobiler av senare datum klarar ett dopp och på senare tid är de vattentäta på grunt vatten. Det är värre om man tappar mobilen på djupt vatten då trycket ökar med en bar (cirka 100 kPa) för var tionde meter. Då krävs det ordentlig tätning för att hålla vattnet ute!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det verkar inte finnas så många vanliga mobiler som är vattentäta. Sony Experia ZR klarar 1,5m i 30minuter, finns det flera? Min fungerade inte efter ett toadopp i 10 sek, först efter 10 minuters torkning började det blinka lite osäkert.
Åke

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Sony Xperia Z verkar också att klara sig bra. För att par veckor sedan rensade jag ett dike och efter ett par timmar saknade jag mobilen. Jag hittade den i diket liggandes under ca 10 cm vatten, där hade den legat i ett par timmar. Den var inte påverkad alls det var bara att spola av den och sen fungerade den som vanligt.
Det hela beror naturligtvis på om packningarna håller tätt men min Z är 4,5 år gammal och var uppenbarligen fortfarande tät så de verkar ha packningar av bra kvalitet på den.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag gnuggar av min gamla Sony Xperia Z3 med diskborsten under rinnande kran regelbundet, den lever gött ännu.
Pillar dock inte med luckorna utan har Sonys ladddocka

Senast ändrad:
Toppen