• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vattenburen solpanel

F

F.d. 15776

Guest
Hej,
Jag håller på att bygga ett nytt växthus. Jag har planer på att göra vattenburen golvärme med hjälp av solpaneler. Vanliga solpaneler är ju mycket billigare i Tyskland. Finns det någon i klubben som vet var man kan beställa.
Tacksam för alla tips

Bengt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vattenburen solpanel

Solpaneler eller solfangere? Paneler som produserer elektrisitet eller fangere som samler varme. Fangere har en meget høy virkningsgrad, det kan vi ikke si om panelene.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hej,
Jag håller på att bygga ett nytt växthus. Jag har planer på att göra vattenburen golvärme med hjälp av solpaneler. Vanliga solpaneler är ju mycket billigare i Tyskland. Finns det någon i klubben som vet var man kan beställa.
Tacksam för alla tips

Bengt

Du behöver ju värme när det är dåligt väder på våren och solen inte lyser. Tror därför inte att solvärme är något att räkna med.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Skall du ha vaccumsolfångare som värmer upp glykolvätska så skall ju detta in i en slinga i en ackumulatortank och i en annan slinga tar du ut varmvatten till golvvärmen.
Att köra med solceller för att generera el som sedan skall värma upp golvet i växthuset kräver ju både stora solceller och mycket batteri som sedan tar slut fort.

Ett alternativ är en luft/vatten värmepump.

Sedan får man ju fundera på hur många timmar/år kommer golvvärmen vara på samt vad har man för budget.

Du måste ju isolera rejält neråt så värmen går uppåt.

Om ovanstående investeringar går på 20-30000:- så kanske det är idé att lägga i vanliga elslingor för ex 2-3000:- och elda upp med el istället.

Man får ju väga för och nackdelar mot varann.

Hur stort är växthuset?

Skulle det gå med en "snikvariant" vaccumsolfångare inne i växthuset mot ytteväggen som är mot solen i 60*vinkel och att i kopplingsboxen i toppen kör ner det direkt i en slinga med cirkulationspump i marken och justerar värmen (emot överhettning) med en rullgardin framför vaccumsolfångaren.
Samt termometer på ingående och utgående vätska.

Vi har vaccumsolfångare med 60 rör och jag stängde av all vattenuppvärmning/bovärme i mitten på april .
Vi har även 2*500 liter accumulatortankar samt 250liter i pelletspannan.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Jag gjorde ett av ett gammalt element med till mina föräldras sommarstuna på 70 -talet.
Koppla det till en stor vattentunna,själv cirkulation ,det blev så varmt att vattnet i tunnan kokade.
Min mor använde varmvattnet när hon diskade,men fick "spä" ut det med lite kallvattan.
Så det hehöver inte kosta en massa pengar,utan fungarar ändå.
Lite skryt, men det är jag inte ensammen om här.
/Vidhem

F

F.d. 15776

Guest

Tack för svaren.
Tänkte vara lite miljösmart och utnytja solen. Huset är på 16 kvm. Med 45 cm hög tegelgrund. Räknade med det att tegelväggen och golvet skulle ladda upp värme på dagen så det skulle klara en frostnatt. Hade inte tänkt göra någon superanläggning.
Ska man tänka rent ekonomiskt så blir det billigast att bara ställa in en värmefläkt de nätter det är frostrisk.

Toppen