• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vatten på taket

F

F.d. 53149

Guest
En sak funderar jag på då det regnar där ute:
Varför gör man taken platta på husbilar?

Finns det någon praktiskt förklaring till det?
...mer än att det ur tillverkningssynpunkt kanske
är enkelt. Men på personbilar är taken buktade
vilket gör att avrinningen fungerar.

Som det nu är, då vår bil är parkerad på vågrätt
parkering, så kommer det en kaskad av vatten
från taket, då vi kommer i lite lutning vid utfart.
Dessutom, vad gäller solpanel, tv-antenn m.m.
görs det ju hål i taket, vilket innebär ytterligare
risker.
Som jag ser det, så kommer det så småningom
att läcka in någonstans? Eller?

/Mariarne

F

F.d. 29910

Guest
Sv: Vatten på taket

På alla mina husbilar (4st) har taket alltid lutat lite framåt, om dom inte varit för tungt lastade i bak! Vid parkering på plan mark!

/Malbeck

F

F.d. 17941

Guest

Säkert en designfråga, dessutom en produktions teknisk fråga , det är billigare att göra en rak bit ån att göra en böjd bit. Betr. vattnet , vist har du rätt , ju fler hål , dessto svårare att hålla tätt , men om håltagning görs på rätt sått , med rätta grejor , håller det mycket länge.
Akta gångtrafikanterna , när takvattnet kommer vid första kurvan , annars kan det bli både blöt och dyrt.
lycka till
Lasse :wink:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Även om jag pallar upp fronten 7cm med träklossar så ligger vattnet kvar. Jag har en tvärgående tätningslist bak bak som effektivt skapar en insjö på taket. Tätningslisterna på skarven mellan vägg och tak är ca 1.5 cm hög så allt vatten ligger kvar. Håller man inte efter tätningarna så kommer det att bli fukt. Det måste vara en kostnads och byggtekniskt enkelt lösning. Såg när jag tätade om mina taklister att det fanns inget nervik av aluminiumplåten (tak) över väggplåten. Pratade med en husbilsreparatör han sa att så byggs husbilar bara för att det skall vara enklare att byta väggsidor vid skador. Det är klart att man får reparera då för direkt butylen torkar så rinner vattnet ner i väggen.
Ha det

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Plana tak är förmodligen en produktionsteknisk och ekonomisk fråga. Jag har tillverkat ett par uppkörningsramper på vilka jag kör upp framhjulen när jag parkerar bilen hemma. Detta ger en bra avrinning och dessutom är det enkelt att komma under nästan hela bilen för inspektion och eventuella åtgärder, som att kolla rostskydd mm.
Jag har bilen utomhus hela året så det är viktigt att inget vatten samlas på taket och fryser till is vintertid.

F

F.d. 53149

Guest

På alla mina husbilar (4st) har taket alltid lutat lite framåt, om dom inte varit för tungt lastade i bak! Vid parkering på plan mark!

/Malbeck

Så det är olika på vilken bil man har?
Övriga svar i tråden verkar ha samma "problem"
som jag, så det verkar inte vara unikt.

Men idén med att palla upp bilen på bakhjulen
kan man ju göra.

/Mariarne

F

F.d. 53149

Guest

Produktionstekniskt eller inte, men visst säljs det
så många husbilar idag, så man skulle kunna rätta
produktion och teknik efter efterfrågan och önskemål.

Det är samma tankar jag har om att tillverkare av
husbilar ska placera motorn därbak för att slippa
det mesta av oljudet i förarhytten.

Okej, chassit köps från annan fabrik (Fiat m.fl.),
men, återigen, det säljs ju så många husbilar i dag
så det kanske vore värt att titta på problemet.

Personbilar ändrar ju utseende och prestanda varje år!

/Mariarne

F

F.d. 17941

Guest

På sjuttiotalet byggdes stora hyreshus med konkava tak , och vad händer nu på 10 talet , jo taken läcker , med stora ombyggnads kostnader som följd. Erfarenheten har INTE givit någon lärdom här inte...
Är det så att husbils konstruktörer ligger 30 40 år bakom oss i utveckling tidsmässigt extriört eller , är det så att många husbils märken kommer från länder där vinter månaderna varken är långa eller svåra , klimatmässigt, fast i bland läser vi ju här , att även nordiskt byggda husbilar INTE klarar klimatproblemet , men nog borde det vara så , med tanke på vad en husbil kostar
Tid för inovationer husbils konstrutörer !
Lasse :wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det lages husbilar med motoren bak, store tunge amerikanske husbilar.

Det lages og husbilar som ikke har helt flatt tak, noen få av disse med tak og vegger støpt i ett stykke. Andre har tak støpt i plast satt på toppen av vegger av forskjellig konstruksjon - ikke alltid like vellykket :mad:. Eksempel på dette er den Winnebago som jeg hadde i Australia, fint buet tak satt ned på rammebygget vegg med takrenne festet i veggen - måtte bytte tettningmasse langs denne takrennen minst en gang i året. Solgte bilen for å slippe den jobben :cool:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag håller nog med vad det gäller taket, det skulle ju inte vara särskilt svårt att gjuta ett tak i plast med en liten knäckning/takås längs med bilen.
Vissa bilar har ju redan helgjutet plasttak.
att sedan flytta motorn bak för ljudets skull är väl att skjuta en bra bit över målet, om man tittar på ljudisoleringen i husbilarna så ser man stora möjligheter till förbättring där, utan att skapa alla de bekymmer som en bakmonterad motor ger. :)

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Min förra och enda tidigare husbil var en CABBY med alkov och platta tak i både den högre och lägre delen av bodelskroppen. Bilen var av årsmodell 1989 och alltid förvarats utomhus i det fria, även vintertid. Bilen har under alla år parkerats på 20 cm höga ramper under framhjulen för att vatten skulle rinna av taket. Taket tvättades och vaxades varje vår och höst och det var aldrig några problem med varken fuktskador eller annat. Jag tror att de flesta husbilar klarar av att bli förvarade under bar himmel, bara man ser till att det inte kan samlas vatten på taket och att taket får lite omvårdnad då och då.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Min husbil står på grus hemma. Jag grävde två hål som jag backar ner bakhjulen i så bilen lutar bakåt. Smidigt för man slipper lägga ut klossar att köra upp på.

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025

Hej
Hymer har ett konvext tak ,dvs 4cmhögre på mitten,inget vatten blir stående på taket.
Mvh Bosse

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025

Oj
Då var det tur att man köpte rätt modell !!!!!!!!!!!
Mvh Bosse

Toppen