• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vatten i diesel

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025
Hej alla.
Hur länge tror ni att man kan ha vatten i dieseltanken utan att bilen stannar??
Vi tankade i Karlskoga, körde sedan till Linköping.
Bilen parkerad i drygt en vecka, sedan kördes bilen till verkstad(3-4mil).
2 dagar senare tar verkstadspersonalen bile och kör c:a 200 meter och får stopp .
Vatten i filter och i tanken.
Detta kostade mig 3400 kronor och en tank med ungefär 80 liter diesel för att få tillbaks bilen, trots att den stod på deras låsta parkering.
Då jag äntligen hittar bilen, de visste inte ens var den parkerats av verkstadspersonalen, kollar olja och eventuella skador på utsidan.
Startar bilen och den larmar åter för bränslefilter.
Blir trots detta hemsänd med orden: du får komma tillbaks med bilen vid senare tillfälle för att vi ska släcka lampan. De kunde inte ta in någon på övertid för att laga sina egna fel????
Ska jag verkligen betala detta??
En av de på kontoret försökte en ful kommentar med mig:
Du vet, diesel och vatten kan lätt skkita sig, så det kan komma långt efter att vattnet kommit in... Oj, det var nyheter för en som varit i åkeribranschen i 40 år..
Nästa gång får de åter tömma tanken , ser ut dom drycken Grappo ungefär, i 5 liter diesel så man kommer till macken. Denna gång ca 50 liter som de tömmer.
Dessutom skulle de fixa en läcka där det regnar in, bara silikon, ser ut som en 5 åring som lekt. Mattan inlagd i vattnet efteråt.
Vem ska stå för det som bevisligen hänt på deras låsta område och senare visar sig vara spår av deras första dåliga reparation??

Rolf

F

F.d. 55275

Guest
Sv: Vatten i diesel

Hej !
Tråkigt det där, men blir nog svårt att ta fram vem som "hällt i vatten" i din tank !! Det finns en stor husbilsfirma i Linköping som jag har svårt att tro har betett sig så här, men det finns flera. Har själv besökt en som betedde sig lika oprofessionellt. Själv brukar jag hälla i tillsatsmedel för att eliminera vatten och för att inte tala om dieselbakterier.
Så skuldfrågan för ovanstående blir nog inte lätt och driva.

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vatten i diesel

Eftersom vattnet lägger sig i botten borde det sugas in ganska snabbt om det är någorlunda volym, en mindre bubbla kan halka omkring/fördelas innan den sugs in i filter o systemet och det blir stopp. Att köra 4 mil med nån större mängd vatten i tanken låter länge.

"k-sprit" kan bara sönderdela mindre mängder kondensvatten så det slinker igenom motorn.

Bevisbördan mot företaget kan bli svår, men att hjälpa kund borde vara självklart. Är din försäkring som ev gäller.
Frågan är om det inte var rent eller helt enkelt att de inte återställt varningen?

När man kör så "blandas" vattnet i dieseln, men skiktar sig ganska snabbt när man står still. Att tömma tanken "lite grann" låter amatörmässigt, tömma helt och skölja/ eller låta torka ordentligt blåsa ur alla rör, byta filter och sen fylla med "ren" diesel, lufta osv (att den blandade dieseln snabbt skiktas i dunk och återanvänds av nån montör är en löneförmån).

Toppen