• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart tar Ah-timmarna vägen?

Lasse o Laila

HBK Medlem
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2025
Ställde in Fiat/Frankian (2006) i kallgaraget den 9 december. Hade då 191 Ah i bodelsbatterierna. Idag 30 dec. har det sjunkit till 134 Ah! Dvs. 57 Ah har försvunnit på 21 dygn dvs ca 2,7 Ah/dygnet. 12V är ställd OFF på panelen.
Vad kan jag göra åt problemet? Ladda upp batterierna och ta bort batterianslutningarna? Tar tacksamt emot tips på åtgärder.
Hälsar Lasse

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: Vart tar Ah-timmarna vägen?

Hej. Jag vill påstå att denna panel inte har någon större precision vad det gäller förbrukade Ah, den mäter nämligen inte förbrukade Ah genom en sk.chunt utan räknar ut detta med hjälp av volt och tid.Det finns ett antal förbrukare som inte ligger över on/off knappen på panelen.När bilen lev.från Frankia är denna meny dold antagligen för att den är osäker.

Ingmar

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Frostvakten på pannan kopplas aldrig från för säkerhets skull. Den drar nog 0,1 A, då blir det den förbrukningen som du har räknat fram.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Om bilen står i kallgarage så borde säkerhetstermostaten löst ut och brutit strömmen till v.v. beredarens dumpventil hela December även i Kungälv. Men håller med, vid varmare väder så ligger den och drar ström tills man tar bort batterikabeln.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen