• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart går bilskatten?

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Vart går pengarna vi lägger i skatt på våra bilar?
Det är väl knappast till underhåll av våra vägar.

Snarken

F

F.d. 1804

Guest
Sv: Vart går bilskatten?

Hehe.... vill du nog inte veta, bättre o va lyckligt ovetande skulle jag tro :twitcy:

F

F.d. 3297

Guest

När vägskatten infördes var det för att bekosta nybyggnad och underhåll av väg. :)

När tobaksskatten infördes var det för att betala allmän folkpension. :)

Bensinskatten från båtbränsle ska egentligen gå till utprickning av båtsportens farleder,
men det går via jordbruksdepartementet så bönderna är snåla med medel till båtar. :(

IDAG läggs ALLA skatteinkomster ner i samma "påse pengar" som sedan finans-
departementet "hämtar medel" för att betala allt möjligt i statsfinanserna.

Skatte- och finansdepartementena tycker att det blir enklare på det här sättet. :wideeyed:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tja, det är väl inte bara vägarna som kostar att bygga och underhålla, vi har även ex kostnader i form av;

# miljön som många (gröna) värnar om och som tydligen får kosta.
# trafiksäkerhet, mitträcken nya hastighetsskyltar, mm som hela tiden fylls på.
# en övergripande organisation av portföljbärare på vägverk, mmfl.
# en trafikskadeförsäkring som inte riktigt går ihop sig (betalar inte alla kostnader),
-- dels själva direkta olyckskostnaden (som tas av försäkringsbolag?)
-- dels samhällets kostnader för trafikskadade som kanske måste förtidspensioneras och på rest livstid förblir kvar i vård och rehabilitering, mm.

Det torde inte vara helt enkelt att speca alla kostnader som bör hänföras till just vägtrafiken, båttrafik, etc kanske enklast med en påse?

F

F.d. 3297

Guest

Man diskuterade folkpension för och emot i rixdagen och många var negativa för det
fanns ingen väg att betala den.
Ända tills någon rixdagsledamot föreslog att man kunde beskatta tobaken för att bekosta < allmän folkpesion >.

Båda besluten klubbades omgående enligt de uppgifter jag hört.

F

F.d. 10329

Guest

Vem är du som kan påstå att DOM belastar sjukvården, med ordvalet "dom" innefattas alla rökare, menar du att det är så?

Visst är rökare överrepresenterade vad gäller lungcancer och hjärt- och kärlsjukdomar m.m., dvs sjukdomar som kostar samhället enorma resurser och stora kostnader.

F

F.d. 16087

Guest

Vem är du som kan påstå att DOM belastar sjukvården, med ordvalet "dom" innefattas alla rökare, menar du att det är så?
Ja tyvärr så är det så. Men jag kan tillägga att jag själv inte går fri från denna last. Då jag i min ungdom rökte under en 5års period. Men jag mådde så dåligt under den tiden att jag slutade.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 29925

Guest

Paradoxen med all skatt är väl att de flesta anser sig betala betydligt mer än vad de får tillbaka.:)

Toppen