Sv: Vart finns vi ?
Belgien 1, nu skall vi inte vara sånna
.
Skämt åsido, stavar fel gör vi lite till mans. Det kanske inte ens är felstavning utan feltryckning, vilket inte är samma sak. Själv gör jag det rätt som det är, även om jag lyckas undvika många feltryckningar genom att läsa igenom vad jag skrivit innan jag trycker på "Skicka svar". Ibland är jag dock så ivrig att få iväg ett svar att jag inte hinner läsa igenom. Ibland spolar jag hela inlägget innan jag skickar för jag upptäcker att jag inte tycker om vad jag skrivit. Till exempel är detta andra gången jag skriver ett inlägg om detta. Det första skippade jag efter att läst igenom vad jag skrivit.
Många har kanske svårigheter att skriva och få till det rätt. Men jag har aldrig sett något inlägg som varit så felskrivet att jag inte förstått vad där stod. Med andra ord, det är bättre att skriva felstavat (feltryckt) än att inte skriva alls.
Visst är det många gånger det kliat i fingrarna på mig i min iver att rätta men jag går inte till verket. Jag vet mycket väl hur det är att ha svårt att skriva. När jag började skolan hade jag mycket svårt med att både läsa och skriva. Det gick så långt att min mor blev förskräckt när hon på en föräldradag hörde mig läsa och kunde jämföra med mina klasskamrater. Efter det hamnade jag i något som då kallades för läsklinik. Tydligen var den så bra att jag fick någorlunda kläm på detta med stavning. Det har dock lett till att jag gärna påpekar felstavningar, speciellt i tidningar och liknande. Inte så mycket för att korrigera den som stavat fel utan främst för att hämnas på min egen oförmåga att stava i unga år. Det kanske finns fler med de erfarenheterna och som vill briljera med sina nyvunna kunskaper.
Till sist vill jag uppmana alla att inte vara rädda för att skriva. Det är bättre att få ta del av era erfarenheter, råd, idéer eller vad det vara må, med eller utan feltryckningar, än inget alls.