• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varningsskylt last

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Varningsskylt last

Spanien och Italien, kolla på Transportsyrelsen, platta finns hos Kama rätt så dyr

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag har själv funderat på detta med varningsskylt för utskjutande last. I Sverige gäller ju att last som sticker ut mer än en meter skall märkas ut, med vimpel eller dylikt. I Italien och Spanien finns det krav på särskilda varningsskyltar om man har cyklar etc. bak på bilen. Dock är dessa specificerade för respektive land och trots att de är mycket snarlika så måste man ha just landets egen modell. Hur reglerna är i övriga länder vet jag inte, men det torde finnas regler för utskjutande last i dessa också. Vidare törs jag inte gissa hur noga polisen är med att kontrollera och bötfälla eventuella överträdelser. I Sverige är man ju inte väldigt nitisk med dessa regler.

Då jag ämnar åka till Italien i sommar har jag beställt en "italiensk" skylt från "Campingtillbehör 4U.se" (detta företag var billigast enligt min lilla marknadsöversikt).

Johan K.

F

F.d. 29925

Guest

Det märkliga med EU är väl att på trafiksäkerhetsområdet finns det fortfarande mängder med "lokala" lagar och bestämmelser.

Att man har klarat av "böjen" på gurkorna visar kanske att man är på rätt väg.:twitcy:

F

F.d. 53078

Guest

Spanien finns det krav på särskilda varningsskyltar om man har cyklar etc. bak på bilen
Johan K.

Om du har en cykel bak som inte sticker ut mer an 50 Cm sa behovs ingen skylt. da menas utstick ifran bilens bakljus och nummerplat.

Last som sticker ut mer skall ha en skylt som heter V-20

Har ni en Svensk bil med en Italiiens skylt sa ar det inte 100% laglig eller godkant, men polisen ser mellan fingrarna.

articulo_15

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Om du har en cykel bak som inte sticker ut mer an 50 Cm sa behovs ingen skylt. da menas utstick ifran bilens bakljus och nummerplat.

Last som sticker ut mer skall ha en skylt som heter V-20

Har ni en Svensk bil med en Italiiens skylt sa ar det inte 100% laglig eller godkant, men polisen ser mellan fingrarna.

articulo_15

Kan dessa 50cm även gälla i Italien? Någon som vet?

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Det finns varningsskylta på mackarna i Österrike innan gränsen till Italien
Betydligt billigare än här hemma.

Toppen