• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Varningslampan motor

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
IMG_0723(1).jpg
Hej alla glada experter! Tacksam om ni har tid att hjälpa mig med följande problem. Min husbil har varit avställd över vinter. Igår körde jag en kortare streck och lampan, se bifogad fil, bild som ska släckas släcktes Inte. Min fråga är om det är normalt att insprutningssystem blir defekt, inkorrekt när motor står still längre och kan det blir bra jgen om kör längre?
Kan det vara så pga diesel innehåller vegetabiliska dela och det har växt (spenat, alger) som sitter fast i systemet! Vad gör man för att lösa problemet? Tack så mycket
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Visa bilaga 207292
Hej alla glada experter! Tacksam om ni har tid att hjälpa mig med följande problem. Min husbil har varit avställd över vinter. Igår körde jag en kortare streck och lampan, se bifogad fil, bild som ska släckas släcktes Inte. Min fråga är om det är normalt att insprutningssystem blir defekt, inkorrekt när motor står still längre och kan det blir bra jgen om kör längre?
Kan det vara så pga diesel innehåller vegetabiliska dela och det har växt (spenat, alger) som sitter fast i systemet! Vad gör man för att lösa problemet? Tack så mycket
Gokväll
Prova med 6-8 omstarter, kan hjälpa om inte motorstyrdonet känner av problemet igen.
Datorer kan ju få ”hicka” ibland.
Har själv haft detta fenomen på både Fiat och Iveco vid ett flertal tillfällen.
Om systemet tycker att det är ett allvarligt problem, så går motorn ner i ”limpmode” dvs nödläge med effekten på låg nivå.
Blinkar lampan rött bör man bärga till verkstad.
Källa: Ivecoverkstad.

Hejs
Claes 105
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Prova att köra den varm några gånger, ladda batteriet ordentligt om du inte gjort det. Sen prova att starta om 10-15 gånger o kör igen. Ingen fara att köra om motorn känns normal även om lampan lyser. Slocknar den inte då kör till verkstad o läs av felkod o reparera felet.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Prova att köra den varm några gånger, ladda batteriet ordentligt om du inte gjort det. Sen prova att starta om 10-15 gånger o kör igen. Ingen fara att köra om motorn känns normal även om lampan lyser. Slocknar den inte då kör till verkstad o läs av felkod o reparera felet.
En fundering 10-15 omstarter då menar du i `snabb` följd eller hela uppvärmnings cykler ? jag har inte helt koll på hur Fiat har specificerat hantering av historiska fel å hur länge dom ligger kvar som historiska händelser utan indikering i instrument.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Föreslår inskaffande av en OBD II läsare.
Exempel på en prisvärd läsare är ELM 327 med wii-fi.
En bra gratis app: inCarDoc
Den läser ut alla felkoder, kan radera felkoder, släcker service lampa mm
 

Sandebo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
30157
Medlemskap
2024
Har du katalysator med lamdasonder kan det vara där felet ligger, men då kan det bli dyrt.

leihag
Visa bilaga 207292
Hej alla glada experter! Tacksam om ni har tid att hjälpa mig med följande problem. Min husbil har varit avställd över vinter. Igår körde jag en kortare streck och lampan, se bifogad fil, bild som ska släckas släcktes Inte. Min fråga är om det är normalt att insprutningssystem blir defekt, inkorrekt när motor står still längre och kan det blir bra jgen om kör längre?
Kan det vara så pga diesel innehåller vegetabiliska dela och det har växt (spenat, alger) som sitter fast i systemet! Vad gör man för att lösa problemet? Tack så mycket
Prova att bryta strömmen genom att lossa minus polen på batteriet om den lyser fortfarande kontakta verkstaden
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Motorlampan tände sig för oss när vi var nere i Kroatien, det är några år sedan nu. Jag körde några mil till en verkstad med det och där konstaterades att en sensor i partikelfiltret pajat. Sensorn kände av när det var dags för att köra något sorts reningsprogram. Enligt den verkstaden (auktoriserad) så var det inte att rekommendera att fortsätta köra några längre sträckor med motorlampan tänd.

Vårt fel kostade några tusenlappar, kan ha varit kring 4 st men efter det så har vi inte haft några problem. Peppar, peppar!!
 

hakrol

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
4293
Medlemskap
2024
Sensorproblem partkelfilter löste sig när vi bytte den tredje gången. Fick då en ombyggnadssats monterad som vände på sensorn så att slanganslutningarna peka nedåt. Problemet var för oss att givaren var full av kondensvatten som inte kunde rinna ut. Vår är en 2010. Troligen tillrättat på senare modeller.
Så, kolla att ni får ombyggnadssatsen om sensorn är monterad med slanganslutningarna uppåtvända.
 
Toppen