• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Varningslampa kylarvätska lyser ibland på äldre Fiat Bürstner A645 Active!

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Hej!

På väg till Tyskland med familjen i vår Fiat Burstner A645 Active från -96.

I går kväll började bilen tappa kraft och kunde inte komma upp över 70-80 km/h. Vi stannade för natten och upptäckte att en luftslang hade hoppat av.

I morse när vi begav oss ut på vägarna igen så accelererar bilen som den ska men röd varningslampa för kylarvätska lyste. Stannade igen och allt ser bra ut under huven. Motortemperaturen ligger bra enligt instrumentpanelen. Kylvätska finns (bilen lämnades in för stor service precis innan resan och kylvätska fylldes på) och nivån verkar inte minska. Varningslampan slocknade efter en stunds körning men har tänds kortvarigt några gånger, möjligtvis i samband med motorbromsning. Nu är den släckt.

Bilen beter sig som den ska men lite bekymrad blir man ju. Kan det vara något som hänger kvar efter incidenten med luftslangen? Trasig termostat? Strul med kylarfläkten? Tips på felsökning eller ska vi bara ha is i magen?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
691
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Fick samma problem på en -92 2.5 TD när jag hade den, varningslampan för tempen blinka då å då trots att tempmätare visa OK.
Tempsensorn för varningslampan satt ovanpå motorblocket mot passagerarsidan på den motorn, visade sig plasthöljet på kabeln krympt så pass att den lyckades kortsluta sig mot metall som fanns bredvid när motorn rörde sig. Ny kabel så slutade det. Var sensor sitter på din årsmodell vet inte riktigt.
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Fick samma problem på en -92 2.5 TD när jag hade den, varningslampan för tempen blinka då å då trots att tempmätare visa OK.
Tempsensorn för varningslampan satt ovanpå motorblocket mot passagerarsidan på den motorn, visade sig plasthöljet på kabeln krympt så pass att den lyckades kortsluta sig mot metall som fanns bredvid när motorn rörde sig. Ny kabel så slutade det. Var sensor sitter på din årsmodell vet inte riktigt.
OK, låter ju rimligt! Får leta efter en sensor. Är det olika sensorer för kylvätska och själva motorn?
 
Toppen