• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varningslampa för meddelande.

A

Annes

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Ford Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: TDCI 140 hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Motor
Hej !

Jo idag på väg till Öland. Men så, ack o nej. Det ilsket röda "i"-et ger sig till känna.
Stannar givetvis och läser av "FEL PÅ MOTORNS STYRSYSTEM" samt betydelse "låt undersöka av utbildad personal". Kanske kan ta mig hem ....startar motorn som får gå en stund under det att meddelandet till synes inte längre är aktuellt. Vänder i vart fall åter.
Efter ett par mil ger sig lampan åter till känna, stannar ånyo för att strax starta motorn igen. Inte nu heller ger sig varningslampan till känna. Kör därefter någon mil och det hela upprepas en tredje gång. Det blir ytterligare att stanna. Kunder därefter köra återstående c:a 5 mil hem utan att varningslampan tändes. Ska givetvis låta fackman undersöka för- hållandet, men kanske någon av Er alla kunniga har någon idé ? Kan det vara någon form av "glapp" etc då det gått att köra miltals emellan meddelandena ?
Burstner/Ford Transit 2010.

Tack på förhand för svar.
Trevlig helg önskas Er alla (våran blev liksom lite inställd) !

Annes

F

F.d. 29801

Guest
Hej har en Ford -07
Har varit med om att få meddelade. (FEL PÅ MOTORNS STYRSYSTEM) stängde av motorn
startade om, inget fel meddelande. Har kört ca: 500 mil efter det utan problem.
Roland.

A

Annes

Guest
Roland o Lotta skrev:
Hej har en Ford -07
Har varit med om att få meddelade. (FEL PÅ MOTORNS STYRSYSTEM) stängde av motorn
startade om, inget fel meddelande. Har kört ca: 500 mil efter det utan problem.
Roland.

Hej Roland !

Tack för svaret ! Var nog inne på att det skulle kunna vara någon form av tillfällighet att få detta meddelande, men är ju i grund och botten lite allvarligt och skapar en inte oväsentlig oro för fortsatt färd under rådande förhållande. I mitt fall upprepades meddelandet dessutom. Tror att jag nog körde på för låg växel i en uppförsbacke då första meddelandet kom, om detta kunde ha någon betydelse. Tänker på att det kan vara
någon oxiderad yta etc som orsakar meddelandet, men vet inte.
Hur som helst TACK och ha det skönt.
Med hälsningar

Annes

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Hejsan . Jag kan få upp det meddelandet om jag är för snabb på att starta motorn på min 08 Ford, Jag gör så här: sätter på tändning väntar ca 5- 10 sec sen startar det funkar bra för mig . Har varit in på verkstad och kollat men de hittar inget. troligen en bug i systemet ....

A

Annes

Guest
Ingalill & Leif skrev:
Hejsan . Jag kan få upp det meddelandet om jag är för snabb på att starta motorn på min 08 Ford, Jag gör så här: sätter på tändning väntar ca 5- 10 sec sen startar det funkar bra för mig . Har varit in på verkstad och kollat men de hittar inget. troligen en bug i systemet ....

Hej !

Tack för svar !
Har varit på min aukt. verkstad idag. Fick lugnande besked då meddelandet inte återkommit. Får väl vara lite observant framgent, men f n inga märkbara fel etc på olika funktioner.

Hälsningar

Annes

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Du kan ju hävda att felet återkommer och begära att de laddar in nu mjukvara innan garantitiden går ut. Efter garantitiden vill de ha betalt på Fordvekstaden.
Min Ford går bättre och drar mindre diesel efter mjukvaru uppdatering. Gjordes tyvärr efter att garantitiden gått ut, fick betala och se glad ut.

A

Annes

Guest
KalleiViken skrev:
Du kan ju hävda att felet återkommer och begära att de laddar in nu mjukvara innan garantitiden går ut. Efter garantitiden vill de ha betalt på Fordvekstaden.
Min Ford går bättre och drar mindre diesel efter mjukvaru uppdatering. Gjordes tyvärr efter att garantitiden gått ut, fick betala och se glad ut.

Hej !

En mycket god idé för oss alla att tänka på under garantitiden. För sedan är det så dags
som sagt var.

Tack.

Med vänliga hälsningar

Annes

Toppen