• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varningsfyr i Spanien 2026

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Nästa år skall alla i Spanien ha en GPS fyr man sätter på taket istället för att gå ut och behöva placera en varningstriangel.

Mitt tips är att inte förhasta sig och köpa svindyra sådana. Jag åkte på en kostnad av 42,42€ via Temu (som annars är billiga) för att bara dagen efter se en likadan fyr för bara 17€. Snacka om besvikelsen!

Temu:
1739292616167.png

Husbilsbutik i Benidorm (mitt emot Raco), 17€
1739292683763.png

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Andeel har rätt enligt ADAC

Sen skulle man kunna fundera - de nya reglerna gäller på motorväg och man ska sätta varningslampa på taket så man slipper springa ute på vägen. Ok - men lampan är väl magnetisk och underlätta för en husbil gör det väl inte om man skulle upp på taket.

Anyway - gäller inte utländska bilar.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Nothing changes for car holidaymakers​

Nothing will change for German tourists who enter Spain with their own vehicle. The new regulation only affects vehicles registered in Spain.

så det inget att bry sej om som turist i egen bil.
Handlar det om blinkljuset? Det är ju klippt ur sitt sammanhang. Skulle lika väl kunna handla om den spanska miljödekalen. Kul gissningslek det här

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Handlar det om blinkljuset? Det är ju klippt ur sitt sammanhang. Skulle lika väl kunna handla om den spanska miljödekalen. Kul gissningslek det här
Detta är klippt från #5 ,blinkljuset är inte krav för utländska fordon.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Läste nånstans att detta kanske är aktuellt för trådskaparen ?
Vi har faktiskt även en Spanskt registrerad bil så vi måste ha ”fyren” i vilket fall som helst.
När det gäller husbilen så sätter jag gärna en fyr på taket i både Spanien och Tyskland vid t.ex. en olycka/stop även om ”utländska” bilar skulle slippa just den här typen av varning. Tänk om det spöregnar mitt i natten (egen kommentar)?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Menar du ur den tyska artikeln?
Precis, här är den svenska översättningen från tyska, det gäller alltså blinkfyrar inget annat.

Ingenting förändras för bilsemesterfirare​

Ingenting kommer att förändras för tyska turister som kommer in i Spanien med sitt eget fordon. Den nya förordningen påverkar endast fordon som är registrerade i Spanien. Semesterfirare som reser i Spanien med hyrbil påverkas dock av det nya kravet på blinkande ljus.

Anmärkning för förare i Tyskland: En varningstriangel måste alltid finnas ombord. Vad mer hör hemma i bilen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen