• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning

F

F.d. 3088

Guest
Hej kom att tänka på en sak vad gäller lösa saker vid eventuell krock.
skivan som ligger som lock över vasken i min bil är lös (inga gångjärn)
Vid eventuell olycka kommer den farandes som en diskus rakt i nackhöjd
mot passagerarplatsen!!! där min fru sitter. För att undvika det ställer jag in den
i garderoben vid körning.
Någon som har uppmärksammat något annat som vi bör tänka på vad gäller säkerhet?:confused:

Mvh/Gurra som sitter på jobbet och länktar hem:)

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Varning

Tack för den vinken Gurra. Hade inte tänkt på detta . Skall följa Ditt exempel, TACK!/Kurt

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14234

Guest

Hej!

Tänk även på de bord som sitter i en skena på väggen vid sofforna. Borden flyttas i sidled för att det skall vara enklare att komma in.
Vid ett tvärstopp halveras de människor som sitter före bordet i färdriktningen.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej vi är kollar alltid över bilen innan vi kör så att det inte finns några lösa föremål i bilen. Vi har två små barn dessutom, och de är ju betydligt skörare än vuxna.
En mobiltelefon, lagd i en öppen hylla t.e.x. som kommer farandes vid en kraftig inbromsning, kan om den hamnar olyckligt, döda ett barn.
Nyckelknippor mm skall ligga på ett säkert ställe. Jag funderar ibland på om lucklåsen verkligen håller för trycket i en kritisk situation? Om man t.e.x har tunga saker i garderoben, och de far med hög hastighet mot insidan skåpluckan/garderobsdörren - håller då lucklåset emot, eller är det risk att det ger vika? Tänk bara på vilka konsekvenser det skulle bli...
En annan sak jag funderat över, det är bordet i Dinetten. Blir det kvar i sitt väggfäste? Om fästet ger vika, t.ex. uppåt, det lär ju lätt döda ett litet barn, och kanske även en vuxen.
Jag kanske är lite nojig och oroar mig i onödan eller?
MVH Annette

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Där av era och mina tankar. Tycker jag att vi som har husbil ska vara med som tyckare i alla tester, Eller. Tror att vi kan tillföra mycket!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har sett en del nyare husbilar som har små inspektionsluckor i golven som man bara lyfter på och jag sade samma sak till frugan " vart tar dom vägen vid en krock" .

Det fanns varken gångjärn eller någon låsfunktion på dessa .

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

I min 97:a Hymer verkar bordets innandöme var av någon veckad papp. Jag fick erfara det när min kikare föll ner från skåpet när jag var der och rotade. Då blev det håll i skivan men kikaren höll.
Jag tror att det är viss grad av säkerhetstänkande. Om någon sitter bakom bordet vid en kollision kollapsar väl bordet i viss mån.

Jan-Evert

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vårt bord lär knappast vara gjort av papp...När man skall montera ned dinettdelen, och lyfter av bordskivan, så är den ganska tucng, känns som att den snarare är gjord av spånskiva eller MDF...

F

F.d. 55256

Guest

Hej kom att tänka på en sak vad gäller lösa saker vid eventuell krock.
skivan som ligger som lock över vasken i min bil är lös (inga gångjärn)
Vid eventuell olycka kommer den farandes som en diskus rakt i nackhöjd
mot passagerarplatsen!!! där min fru sitter. För att undvika det ställer jag in den
i garderoben vid körning.
Någon som har uppmärksammat något annat som vi bör tänka på vad gäller säkerhet?:confused:

Mvh/Gurra som sitter på jobbet och länktar hem:)

I vår Rapido står det i handboken till bilen att locket till diskhon " skall förvaras i sitt fäste i garderoben under färd" så där har dom tydligen uppmärksammat detta.
Ove.G

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ship shape heter det på sjön! Samma sak bör ju gälla på land i husbilarna, när man ger sig ut på vägarna, så man inte utsätter sig för onödiga risker. Hittar inget bra uttryck, dock.

Jappe

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vi säger att vi "sjösurrar" när vi stuvar för färd. Har alltså haft båt tidigare och då kom detta uttryck väl till pass.
Anne-Louise

F

F.d. 346

Guest

Hej alla HBKare!

I Instruktionsboken till vår bil står det att bordet skall placeras uppe i alkoven och fästas med avsedda fästanordningar! Detta läste jag idag efter att ha läst denna tråd. Ni skall veta hur länge jag grunnat på vad remmar och skenor i alkoven skulle vara till!!

Anders :):):):):):):)

F

F.d. 4972

Guest

Många av våra husbilar har enbart plastskärmar över bakhjulen mot bodelen. Kör man ofta med överlast och därmed stor belastning på bakdäcken så finns nog den farligaste olycksrisken där.
Om slitbanan på däcket lossnar så finns det mycket stor risk att den slår sönder stora delar av bodelen.
Tyska tidskriften REISEMOBIL-International hade ett skrämmande reportage för några år sedan där slitbanan lossnat från däcket och likt en slunga slagit sönder golvet, garderoben, dinettens säte, bordet mm. Har man inte monterat en innerplåt ca 1mm tjock som täcker däckets bredd i plastskärmen så bör man nog i första hand åtgärda det . De nyare bilarna av kända märken har nog numera det som standard.
/Lars
Kör lungt i sommar!

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

" Vart tar dom vägen vid en krock" ?
Ja det kan man ju undra över. Hörde folk i helgen som skröt över
att när en körde så låg den andra och sov. Det var inget
HBK-märke på den husbilen, för så korkade är väl inte Vi ?
Ja inte att vi har HBK märket på, utan låter någon sova
i husbilen vid färd.

Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Det här är naturligvis en mycket viktig tråd.
Jag säger alltid att allt som har någon högre vikt ska packas framåt
mot skåpväggen. Fyll alltid framifrån så tunga saker inte får någon fart
vid en olycka. Det kanske också är viktigt att inte ha några tunga saker
i dom skåp som har luckorna framåt som t. ex. de över sängen.

Toppen