• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VARNING !!!!!! " Operator 3 " i Marocko.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Just nu befinner mig i Agadir.
Kollade " Mitt 3" och har konstaterat att varenda samtal till min mobil och även fax (har även fast telefoni i 3 ) blev debiterade med 20,69 :- eller 24,95:- för intervaller mellan 5 -24 sek.
Det konstiga är att mobilen för det mesta blev avstängd och i inget samtal blev mottaget.
Då och då öppnade jag mobilen för att kolla SMS,och då kom det meddelande från "3" att jag fick tex 10 samtal som finns i min röstbrevlåda.
Till sist plockade jag bort SIM chipet från mobilen för att undvika en ännu
högre räkning ( och då är man praktiskt taget utan mobilen ).?????????
Tur att man har laptopen. Naturligtvis tänker jag ej betala ett öre.
Kolla, NI som befinner Er i EU-läder hur funkar det med Era operatorer.

Mvh

Perrovski

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025
Sv: VARNING !!!!!! " Operator 3 " i Marocko.

Jag har också 3 på både mobiler och hemtelefon. Läste på deras hemsida att man kan stänga av funktionen med röstbrevlåda när man befinner sig utomlands, detta ska ske automatiskt så fort telefonen lämnar Sverige. Man måste kontakta kundtjänst för att beställa detta, det går inte via mitt 3.

Om någon pratar in ett meddelande så blir man också debiterad för den tid det tar... och ibland pratar folk in ett långt meddelande! Det är väl därför som kostnaden skiljer sig mellan samtalen.

//Kicki

F

F.d. 55348

Guest

Kom ihåg att alltid avaktivera mobilsvar när ni åker utomlands, oavsett operatör, annars kan räkningen bli en mycket obehaglig överraskning.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är ett känt faktum att inte använda mobilsvar när man är utomlands. Det gäller alla svenska operatörer, inte bara 3. En kompis var i Thailand och fick en räkning på 8000, det var bara att betala.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Kici § Kurre och Leif § Rita för Era svar.

Trots
it bildning missade jag den delen,men ändå tänker ej betala för nånting som är ej konsumerat.Jag tänker gå långt med "3" om dem ska kräva mig på betalning.Det gäller principen.Till sist blir det så tex.om Vi går till en HB-försäljare och tittar på bilen och kanske provsitter men till sist konstaterar att : nej den vill vi inte ha så kommer försäljare och säger att vi måste betala en vis summa för att vi tittade på bilen ??????.
Kanske överdrift men ändå .
Jag är en vis principfast och tillåter ej rena rånet mitt på dagen.
Om alla operatörer gör som Ni beskriver ,då är det dags att ändra deras regler .Varför ska vi tjäna vara pengar på hederligt sätt och dem övriga tex.
mobilopert. på grund av små texter i deras avtal tjäna grova pengar.
Att visa marockaner är opålitliga och luriga det kan jag första (dem kämpar för att överleva)men jag kan vänta mig sjysta metoder från mobiloperator. Det kommer man långt, eller hur ?????????????????????.

Mvh

Perrovski

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Perrovski,
det är helt ok att ha egna principer, det kan vara bra i vissa lägen.
Men ibland får man nog bita i det sura äpplet och snällt betala. Tror faktiskt att ni ligger illa till och måste betala.
Det hjälper nog inte att bara plocka bort SIMs kortet.
Jag rekommenderar ett samtal till Tres kundservice.
V-backen :wink:

F

F.d. 29925

Guest

Man kanske skall trösta sig med att det kunde ha varit värre.:confused:

Det några grabbar som åkte skidor i Norge och efter några öl så skulle det kollas på "You-tube" i den medhavda datorn. Men efter c:a en timma tänkte de att det kanske var dyrt att surfa i Norge så de fortsatte att roa varandra utan att blanda in tekniken.

Överaskningen var en faktura på c:a 40.000.-:mad:

Men som tur är så finns det idag en spärr hos svenska operatörer som bryter vid en betydligt angenämare summa.
Det har även förekommit en del skojare där man endast ser ett "missat samtal" och när man ringer upp kan det vara ett dyrt belalnummer.:mad:

F

F.d. 55348

Guest

Hej Perrovski,
det är helt ok att ha egna principer, det kan vara bra i vissa lägen.
Men ibland får man nog bita i det sura äpplet och snällt betala. Tror faktiskt att ni ligger illa till och måste betala.
Det hjälper nog inte att bara plocka bort SIMs kortet.
Jag rekommenderar ett samtal till Tres kundservice.
V-backen :wink:
Helt riktigt. Kontakta operatören och avaktivera mobilsvar, det är nog enda lösningen tyvärr.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

HEJ ALLA. VAR ÄR OPERATOR 3" FÖ
R NÅGOT, M.V.H. MARIANNE.

Det är en mobiloperator.

Till Knarevik.
Tack vare snälla lamm som Din kompis ,då "hyenorna" dvs operatorerna blir
bara hungrigare och tuffare bland " vargar."
Jag plockade bort SIM chipet efter alla samtal::: det blev bara 296;.mera blir det inte.
Tack vare bra kontakter med utlandet får jag en kontant Chip redan imorgon bitti med en snäll
"varg" från Polen, och mobiltelefonproblem är löst tills vidare, sedan ska vi se om det blir en polsk , tysk "varg"eller varför inte "3".
Det var många som försökte blåsa mig på pengar bla.fakturaskojarna,etc.men jag bet ifrån mig.
Jag levde för länge i Sverige och blev själv som ett lamm, men nu är det slut.

OK. Det är ingen tragedi ,men ska Vi finna Oss i det paradoxala att (bufflar till skojarna som bli fler och fler i Sverige) skicka fakturor eller
salta notor och Vi snälla utan protester betalar. eller ????????

Mvh

Perrovski
(en snäll polsk-spansk hund) som sakta omvandlas till en varg.)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag plockade bort SIM chipet efter alla samtal::: det blev bara 296;.mera blir det inte.

Tyvärr räcker det inte att "plocka bort simkortet", du måste avaktivera mobilsvar. Tag kontakt med din mobiloperatör!

F

F.d. 2577

Guest

Jag har alltid sagt att banker och försäkringsbolag är nutidens fogdar. Skall kanske lägga till mobiloperatörer?
Leffe

F

F.d. 29862

Guest

Hej!
Har Du sagt upp Din rösrbrevlåda? Om så ej är fallet,så gör det direkt för då kan inga samtal vidarekopplas/debiteras på Din telefon.
Annars i Marocko så här års+
lach

R

Resenären

Guest

Tyvärr räcker det inte att "plocka bort simkortet", du måste avaktivera mobilsvar. Tag kontakt med din mobiloperatör!
Det är klart att det funkar att ta bort SIM kortet. Det räcker t.o.m. att stänga av telefonen. Operatören vet bara var du finns när telefonen är på. Eventuella samtal till röstbrevlådan fungerar precis som om du befinner dig i Sverige. Det är först när du startar telefonen och lyssnar av din brevlåda det kostar pengar. Operatörens avg för utlandssamtal+ roaming i det land du befinner dig i.
Du kan åka jorden runt femtielva gångar med en avstäng telefon utan att det kostar något extra!

Förresten så kan du i Marocco köpa ett telefonkort som du kan ringa till Sverige i speciella automater för 90 öre minuten.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er et problem som oppstår når du har hatt telefonen på i et nytt land og du har aktivert viderekobling når du ikke besvarer eller ikke dekning - samtalen til svarer går da via operatør i det land du sist var aktiv, dobbel roaming avgift! En måte å unngå dette problemet på er å slå av disse to muligheter for viderekobling til svarer. Eneste som fungerer uten straffeavgift er direkte viderekobling til svarer - eller ingen viderekobling i det hele tatt.

Jeg stenger av mobilsvar før utenlandsreiser og bruker listen over ikke besvarte samtaler for tilbakeringing for de som jeg kjenner igjen nummeret til.

Toppen