• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning om mail från Telia

D

Deleted member 11118

Guest
Fick nu på morgonen 3 mail från Telia, fåt dessa tidigare, det är problem med betalningen säger de på lite konstig svenska, de ber att man skall logga in via en länk de skickar med. GÖR INTE DETTA. Mailen är falska och det är ett sätt att komma åt dina pengar.

Ser ut så här

Hallå

Tillgång till ditt konto är begränsat till nästa:
Vi har upptäckt att du har betalat din faktura 2 gånger på samma gång
(Din fil är: 1580_12)
För att bekräta din återbetalning :

Logg in

Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Varning om mail från Telia

Vi fick tidigare i höst ett sådant mejl och jag fick hjärnsläpp. Detta p g a att Telia har haft två fakturor ute samtidigt och jag blev osäker om vi betalt dubbelt så jag loggade faktiskt in:mad:. Trots ebarmlig svenska så reagerade jag inte först och man kom också in på Telias hemsida så jag angav ett kortnummer. Några minuter senare växte misstanken och jag gick in på aktuellt konto och då var flera tusen reserverade med ordet Kortköp framför, alltså inte dragna från kortet (kontot). Snabbt tel.samtal till vår internetbank som hårdspärrade kortet och också förståss polisanmälan samt kontakt med Telia som naturligtvis inte skickar ut sådana här mejl. Nu klarade vi oss undan med blotta förskräckelsen och de reserverade beloppen återfördes till kontot. Vi tömde dessutom aktuellt konto så att inga pengar kunde fås därifrån. Vi skickade också in en reklamation till banken men det löste sig ändå.

Står det alltså Kortköp framför så är pengarna reserverade men inte dragna från kontot.

Om ni som jag får hjärnsläpp, kontakta banken direkt och hårdspärra kortet!! Vi har nu beställt nytt kort förståss.

ALDRIG mer att man går på något dylikt, men som sagt, jag skyller lite på Telias fakturahantering. Nu har vi dessutom ändrat så att bara en faktura ligger för betalning aktuell månad.

Skämmigt!

Inger

F

F.d. 52920

Guest

Även jag har fått denna bluff ett flertal gånger.
Jag brukar titta på avsändaradressen , innehåller den rappakalja ,så
vet man att det bara är bluff.
Dessutom så finns det inga seriösa företag som frågar efter
dina kontouppgifter.
Däremot skickar jag alltid svar tillbaka, där jag skrivit på svenska
o engelska, att mailet är polisanmält.

H

hianders

Guest

Det verkar vara dags för Autogiro!

Vi har e-faktura fr Telia! Men problemet var att det alltid låg två fakturor för betalning varav den ena en månad framåt. Lite rörigt faktiskt!

Själv tycker jag det är krångligare nu med både autogiro och e-fakturor och också från den del pappersfakturor. Jag är inte motståndare till ny teknik men man hade annan koll då allt gick "pappersvägen".

Inger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har Autogiro på alla mina periodiska fakturor. Det är inte bara säkrare utan framför allt så mycket enklare!

Pappersfakturorna hamnar i brevlådan som vanligt, bara att slå hål och placera dem i pärmen. De få fakturor som inte dras via Autogiro betalar jag med plattan hos Internetbanken och Bank-ID.

F

F.d. 17667

Guest

Många bluffakturor sprids dagligen och dessa blufföretag, oftast med säten utomlands, påstås enligt mediauppgifter omsätta miljarder. Dock relativt enkelt att undvika dem. Skulle man någon gång av misstag hamna i klorna... så är det viktigt att ha gjort polisanmälan inför den eventuellt kommande "indrivningsprocessen".

Telia med flera (t.ex. swedbank) varnar för bluffakturorna och ger anvisningar för hur att inte falla i fällan (framgår av deras hemsidor).

Jag har också ett antal e-fakturor från Telia. Det fungerar bra och det känns rätt väg att gå, dvs inte en massa pappersfakturor. Lätt att logga in på banken var man än befinner sig och betala dessa e-fakturor.

Ja, Telia sänder ofta ut nästkommande faktura vilket innebär att man ofta har två liggande för betalning i internetbanken, men det är bara att kolla sista betalningsdag. Tycker man detta är stökigt kan man hos Telia be om annan betalningsperiod.

H

hianders

Guest

Ja, Telia sänder ofta ut nästkommande faktura vilket innebär att man ofta har två liggande för betalning i internetbanken, men det är bara att kolla sista betalningsdag. Tycker man detta är stökigt kan man hos Telia be om annan betalningsperiod.

Vi har ändrat betalningsperioden nu och har alltså bara aktuell månad liggande för betalning.

Inger

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Samtidigt somjag fick mailen så fick jag två uttagsavier från Telia. Rätt festligt.
Men att mailen var fake såg man ju direkt.

F

F.d. 25267

Guest

Man ska ALDRIG svara på något som man inte känner igen. Då får dom ju din mailadress kopplad till ditt namn.. Sånt här skickas ut i massor och de vet inte vem de skickar till. De kommer över en klump med mailadresser och sänder mail utan att veta vem de skickar till. Svara aldrig på mail du inte känner igen avsändaren på. Det finns så många som håller på med sådant och alltid är det någon som svarar - konstigt nog. Ställ in mailens skräpfilter att sortera bort alla okända avsändare bara.

Per

Toppen