• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Varning glödstift efter start Fiat Ducato 2019

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Nu visste jag inte om detta skulle in under motor eller elsystem, la jag den fel så säg till!

Har haft strul med att varning för glödstift kommer på efter jag startar bilen.
Har aldrig haft problem med att starta bilen oavsett temperatur. Väntar alltid på att glödstiftslampan ska slockna innan jag startar bilen. Men - det kommer sporadiskt en varning efter jag startar bilen från kallstart. Då blinkar glödstiftlampan och "Check glowplugs" kommer upp. Skulle jag nu starta om bilen när den gått varm så kommer den nästan frekvent upp. Har varit inlämnad på verkstad för detta och de bytte ut kontrollenheten men utan resultat.
Som sagt har jag aldrig märkt av några bekymmer (har andra bekymmer med att bilen inte vill växla, som förhoppningsvis är separata bekymmer(?), är ni nyfikna finner ni den tråden här - Växellådsproblem) med själva bilen förutom att lampan lyser vid start.
Har ni någon aning om vad detta kan bero på/hur man löser det?
Tack på förhand :)

Batstepappan

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2025
Ingen aning, men precis samma problem har vi på vår bil.
Möjligen att vår varning inte blinkar utan lyser någon minut för att sedan slockna vid start av varm motor
Hitintills har bilen funkat fint ändå så vi kör bara vidare
väntar spänt på att någon kanske vet svaret.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Hade liknande symtom på Ducati 2008. Det fanns en glödstiftrelaterad felkod också. Verkstad ville kolla glödstift en och trodde det var dags att byta dessa. Jag bytte istället startbatteriet och släckte felkoden. Problemet borta nu. Kanske det kommit in fukt någonstans. Det finns flera trådar om glödstift på forumet samt videor på Youtube.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Det är ett elände när de byter för att de tror! De ska veta att det är rätt sak som byts och att felet då inte kommer tillbaka. Jag vill inte betala ett antal åtgärder som inte löser mitt problem däremot gärna den sista som var orsaken till strulet.
Tommy

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag rekomenderar att du byter glödstift.
Dessa kostar 140-150 kr styck från nätet.

Då kan problemet vara löst, alternativt så vet du att glödstiften inte orsakar problemet.
Oavsett är glödstift en förbrukningsvara, jämför med tändstift i en bensinare.

Glödstiften är inkopplade efter motorstart, styrt av mjukvara.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Jag har samma fel, precis som Batstepappan. Hade bilen inne på verkstad förra veckan och tydligen var 1 glödstift kass. Så nu blir det byte veckan efter påsk. Kostnad 8 - 10 000 SEK :mad:. Bilen har rullat 11 500 mil.

Laila lmc

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
30793
Medlemskap
2025
Jag har samma fel, precis som Batstepappan. Hade bilen inne på verkstad förra veckan och tydligen var 1 glödstift kass. Så nu blir det byte veckan efter påsk. Kostnad 8 - 10 000 SEK :mad:. Bilen har rullat 11 500 mil.
Samma problem men glapp i (tändhatten eller vad det kallas) den längst till höger.
Har smörjt och vridit så det blivit kontakt.
Hoppas det funkar
Mvh Thomas

Toppen