• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för Witkamp tankflaskor

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Jag har två Witkamp tankflaskor om vardera 11 kg.
I förra veckan tankade jag 47 liter gas fast att där redan fanns gas kvar i flaskorna.
Det skall bara få plats 44 liter om flaskorna vore helt tomma.
Jag blev misstänksam att nägot var fel och konstaterade då att det var vätska ända upp i bägge filterna så bägge var stomfyllda.
Fyllnadsskydden skall stänga då flaskan är fylld till 80% det är ett säkerhetskrav då vätskan utvidgar sig betydligt mer än stål eller aluminium och flaskan kan spricka eller att gas sprutar ut från säkerhetsventilen.
Flaskorna är tillverkade 2014 och skulle revideras 2024
En god ide' är att kolla vikten då flaskorna är fyllda.
Ha det gott där ute.
Uffe
 

Bilagor

  • DSC_0833.JPG
    6,2 MB · Visningar: 271
  • DSC_0833.JPG
    6,2 MB · Visningar: 89
  • DSC_0833.JPG
    6,2 MB · Visningar: 60
  • DSC_0832.JPG
    5,9 MB · Visningar: 58
  • DSC_0832.JPG
    5,9 MB · Visningar: 90

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! en dum fråga ? hur tankar du med försiktighet ? du sätter på munstycket trycker på knappen och den ska slå ifrån när den är full eller ? du håller kollen på antal liter ? men det är ju inte så lätt om de inte är tomma ?
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
hej ! så vad gjorde du när du konstaterat att det var för mycket gas i systemet ? har själv samma flaskor ska kolla när de är tillverkade ?
Jag håller fortfarande på med tömningen genom att ha på full värme i husbilen. Skall tömma 28 kg gas sedan åker flaskorna på tippen.
Har köpt två nya Alugas tankflaskor som skall instaleras när gasen är slut

Flaskorna är tillverkade 2014
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! kollat våra flaskor nu och de var inte witcamp vi har prakto flaskor och pratat med björn på gasoldirekt och fick lugnande besked att prakto är bra grejor så nu kan jag återgå till normala sysslor ? det vill säga ingenting he he ! ha det gött därute alla karavanare
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Jag håller fortfarande på med tömningen genom att ha på full värme i husbilen. Skall tömma 28 kg gas sedan åker flaskorna på tippen.
Har köpt två nya Alugas tankflaskor som skall instaleras när gasen är slut

Flaskorna är tillverkade 2014
tur att det gick bra i alla fall ! tack för varning ! lycka till med de nya flaskorna !
 
Toppen