• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för torrbollar

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag ställer mig ytterst tveksam till att salt avdunstar med vattnet överhuvudtaget. Vatten dunstar genom att vattenmolekylerna byter aggregationtillstånd, alltså från vätska till gas. Men skulle saltmolekylerna då "följa med" i gasen och därefter kondensera på metallytor och då orsaka korrosion. Är det någon här på forumet som har någon förklaring till hur detta då skulle kunna ske?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Torrbollarna innehåller Kalciumklorid som sönderdelas till Kalcium och Klorid vid kontakt med vatten. Klorid är en klorförening som är aggressiv, och klor är en gas som kan blanda sig med luft. Fritt Klor är mycket aggressivt mot metaller.

Går man in i en simhall så känner man tydligt lukten av Klor så jag förmodar att den lösgör sig och blandas med omgivande luft. (Egen spekulation).
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Torrbollarna innehåller Kalciumklorid som sönderdelas till Kalcium och Klorid vid kontakt med vatten. Klorid är en klorförening som är aggressiv, och klor är en gas som kan blanda sig med luft. Fritt Klor är mycket aggressivt mot metaller.

Går man in i en simhall så känner man tydligt lukten av Klor så jag förmodar att den lösgör sig och blandas med omgivande luft. (Egen spekulation).
Ok! Kalciumklorid sönderdelas till kalciumjoner och kloridjoner vid kontakt med vatten, men hur mycket. Jag har använt torrbollar men aldrig känt någon lukt av klorgas i husbilen, men väl i badhus. Då borde väl rostangreppen i badhus vara betydligt mer omfattande. Med tanke på tänkbar koncentration så är klorgas irriterande vid 10 ppm (parts per million) och livsfarligt över 100 ppm, och då borde väl klorgasen vara outhärdlig långt innan den når sådana koncentrationer att den kan börja fräta på inredningen i husbilen.

I säkerhetsdatabladet för Torrbollen (Säljdata AB) står i avsnitt 10:
"10.1 Reaktivitet
Produkten innehåller inga ämnen som kan ge upphov till farliga reaktioner under normala hanterings- och
användningsförhållanden. "


Och i samma avsnitt:
"10.6 Farliga sönderdelningsprodukter
Klorgas.
Klorväte (HCl)."


Det står inte direkt när dessa farliga ämnen kan uppstå, men produkten kan reagera med starka syror och vissa metaller.

I säkerhetsdatabladet för Biltemas fuktslukare (också kalciumklorid) står "Förvaras åtskilt från oxiderande material, starkt alkaliska material och starka syror." I avsnitt 10 står "Reagerar med reduktionsmedel och oxidationsmedel." men "Inga specifika farliga sönderfallsprodukter angivna."

Nåja, så blandar man kalciumklorid, vatten och någon stark syra torde det börja hända saker, vilket dock inte torde vara risken i våra husbilar. Men kloridjoner angriper alltså metaller, så frågan är då hur dessa joner tar sig från torrbollen till metallytan? Den frågan anser jag dock inte ännu vara utredd... Någon?

 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Nu är det nog hög tid att kontakta barn och eller barnbarn, som mera nyligen kommit i kontakt med kemins undernart krångliga värld
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Hej igen, var tvungen att byta till vinterhjul och kunde inte snabbt lämna en förklaring. Återkommer efter att ha fått i mig lite mat, (om ingen annan hinner före).
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Ja, kalciumklorid löser sig i vatten, och uppträder i vattnet som kalciumjoner och kloridjoner. Och ja, kloridjoner påskyndar rostbildning på metaller)
Man blanda inte ihop begreppen klorider och klor. Kloridjoner utgör ena halvan av saltsyran och dess salt . Klor däremot är ett kemiskt grundämne. Klorgasen är en förening mellan två molekyler klor, som är mycket aggressiv/reaktiv.
Om man byter ut kalciumjonen med en natriumjon, så har vi något så harmlöst som vanligt koksalt, vilket vi stoppar i oss dagligen.
Men det kemiska grundämnet natrium är också mycket reaktivt ! Stoppar man t ex ned en bit metalliskt natrium i vatten, så bildas natriumhydroxid + vätgas under värmeutveckling. Vätgasen kan antändas och brinna!
- Och salter följer normalt inte med vid destillation eller då vatten avdunstar.
 
Toppen