• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

varning för terrängparkering i Falkenberg

F

F.d. 27075

Guest
Parkerade utanför på sidan av gatan några timmar,där bilar varit parkerade i 40år utan problem,eftersom gatan är smal står hjulen på fast mark mot skogsområde,jämms med vägen,det blev 700 kr i böter,trots att deta gjorts dagligen av andra fordon som stått där i långa tider,eftersom det saknas parkering i när område,kunde jag skulle jag lagt ut foto

T

Teddi

Guest
Sv: varning för terrängparkering i Falkenberg

hej,,vem bötfällde dej? vilket bilnummer gäller de? var de en husbil? om du vill svara,,teddi,,

F

F.d. 27075

Guest

Husbil ,verkar som det är komunen,ska till polis stationen på måndag,och prata om det verkligen kan stå rätt till eftersom dom boende använt sidan av vägen i 40 år

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det står väl på din böteslapp vad du är bötfälld för?
T.ex. teränglagen eller något annat-

T

Teddi

Guest

Husbil ,verkar som det är komunen,ska till polis stationen på måndag,och prata om det verkligen kan stå rätt till eftersom dom boende använt sidan av vägen i 40 år

hej,,ja ville bara ha reda på om polisen bötfällt dej eller ett vaktbolag,,finns de nya skyltar uppsatta eller finns de skyltning överhuvudtaget??

om du kollar själv så kan du väl höra av dej?? teddi,,

F

F.d. 27075

Guest

det är Falkenbergs komun,och där finns ingen skyltning om några förbud,men var inte ensam,ett hushåll hadde fått 2100kr och en annan mot färdriktningen 700kr fast den inte stod på vägen och en husvagn 700kr som jag för teräng,vilket menas parkering i teräng

F

F.d. 5322

Guest

Hej
Du kan hänvisa till Terrängkörningsförordningens 3 § Vilken säger:

3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg. Förordning (1997:713).

Terrängkörningslagens 1 § säger:

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Terrängkörningsförordningen reglerar alltså Terrängkörningslagen. Det är viktigt att skilja på dessa! Förordningen styr över lagen.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Här kommer en liten rättelse, inte för att "skriva någon på näsan", utan bara för att undvika missförstånd i framtiden. Lg och Mia skrev:

"Terrängkörningsförordningen reglerar alltså Terrängkörningslagen. Det är viktigt att skilja på dessa! Förordningen styr över lagen."

Lagar stiftas av Riksdagen och där kan det anges att Regeringen, i vissa fall, kan detaljstyra och även bestämma om undantag mot lagen i förordningar. Det är just vad som skett i detta fall. Trots att lagen förbjuder körning i terräng, få man med stöd av förordningen köra av vägen lite och parkera. Hur långt ifrån "i anslutning" är hittar jag inget rättsfall om.

Johan Kinneryd

F

F.d. 28781

Guest

Det är förbjudet att sova i husbil i vissa delar av Falkenberg.
Jag åher inte dit med husbil

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Falkenberg har 125 förordningar om stanna och parkera.

En av dessa gäller lastbilar i allmänhet?!? Kan alla P-vakter skillnaden mellan Pbil" och lastbil? Troligen inte.

En annan gäller en viss gata "m fl" ?!?

Det känns skönt att vi aldrig har haft anledning att stanna i Falkenbergs kommun. Men dom har en bra motorväg.

(Handen på hjärtat, på riktigt: Vem kan bestämma om jag ska sitta upp eller ligga och sova i min bostad?)

F

F.d. 27075

Guest

Jo det löste sej snabbt,när en pakerings vakt inte vet vilken gata bilen står,utan skriver fel gatnamn på parkerings boten,blir den ju ogiltlig,så den blev avskriven av polisen,men avstånd i teräng räknas visst så fort hjulen kommit utanför vägkanten här i Falkenberg enligt kumunen,och det var någon närboende som ringt,och fått ut pakeringvakt inom komunen fredag eftermidag

Senast redigerad av en moderator:
Toppen