• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för tele 3

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har ett tele3 abonnemang med 50Gb surf inom eu och övriga 3 världen (ca 90 länder) och då kan jag ringa och till Sverige samt surfa som hemma... Allt enligt 3's egen text.
Den 22 fick jag ett sms av 3 som bla sa att jag hade nu använt 80% av min surf utomlands... Sen var det några alternativ till merköp av surf eller klicka på fortsätta surfa.... Så jag klickade på den..
20 min senare fick jag ett nytt meddelande att nu var all min surf slut... Och om jag inte gjorde merköp så stängdes min surf av... Jag köpte inget då jag var så förvånad över att de sista 20% eller enligt 3 då 10Gb hade bara "försvunnit" på mindre än en timme ... Det var ju lördag i går... Och idag åkte jag vidare...
Stannat på en camping i Albanien och fick wifi...
Gick snabbt in för att kolla vart tog min 10Gb vägen...
Till mun stora förvåning så har jag över 17Gb kvar... Och chocken kom när jg såg tt kostnaden för mobilsamtal och surf den 23 kommer att kosta mig 1358:- utöver grundsumman på avtalet...
Här har 3 verkligen förvirrat sina kunder när man tror att sms:en från 3 handlade om mina Gb...
I avtalet står det bla att utlandsvistelse i max 30 dagar... Men den texten fanns inte där för flera år sedan när jag läste igenom avtalet... Jag har två andra vänner som i dagarna går över till 3.. Nu när de fick reda på detta så skall de se imorgon om de kan bryta avtalet med 3, båda bor i husbil och är sen flera månader söderöver...
Så än en gång vill jag varna er som stannar mer än 30dagar utomlands med abonnemanget att byta från 3 till ett som tillåter längre tid...

Screenshot_20211024_182021.jpg
Screenshot_20211024_183702_se.tre.smart.jpg
Screenshot_20211024_182843_se.tre.smart.jpg
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mitt minne är inte det bästa men vill minnas att tidsbegränsningen är en del i roamingöverenskommelsen mellan ländernas alla bolag.
Man vill förmodligen förhindra att man plockar ut ett abonnemang i ett annat land än det man huvudsakligen vistas/bor i.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.085
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom flesta bolag använder nedanstående begränsningar inom EU, medan 3Världen gäller utanför EU,vanligt abbonemang med 3 ska gå att använda som vanligt ,dock inte glasklart på deras hemsida!

De nya EU-reglerna gäller tillfälliga vistelser i andra EU/EES-länder än ditt eget. Om du t.ex. flyttar utomlands måste du skaffa ett lokalt mobilabonnemang. Det är inte meningen att du ska använda ditt abonnemang som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

Vad innebär tillfälliga vistelser?

Om din förbrukning under en fyramånadersperiod är större utomlands än i Sverige eller befinner dig fler dagar utomlands än i Sverige räknas det som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

Vad händer då?

Du blir kontaktad via sms om extremanvändning. Väljer du att fortsätta kommer du debiteras enligt reglerad taxa (pris inkl moms):
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt minne är inte det bästa men vill minnas att tidsbegränsningen är en del i roamingöverenskommelsen mellan ländernas alla bolag.
Man vill förmodligen förhindra att man plockar ut ett abonnemang i ett annat land än det man huvudsakligen vistas/bor i.
Jo det fanns några trådar för ca 2 år sedan här på hbk om just detta. Minns att jag läste överenskommelsen... Men trodde inte att jag var drabbad då jag haft 3 så länge tidigare när jag varit utomlands..
På lite mer än 20 min försvann de sista 20%... Kl 19:53 fick jag sms om att jag hade 80% kvar.. Kl 20:13 fick jag nytt sms då hade de sista 20% försvunnit... Känns skumt..
Screenshot_20211023_201322_com.google.android.apps.messaging.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt minne är inte det bästa men vill minnas att tidsbegränsningen är en del i roamingöverenskommelsen mellan ländernas alla bolag.
Man vill förmodligen förhindra att man plockar ut ett abonnemang i ett annat land än det man huvudsakligen vistas/bor i.
Jo det fanns några trådar för ca 2 år sedan här på hbk om just detta. Minns att jag läste överenskommelsen... Men trodde inte att jag var drabbad då jag haft 3 så länge tidigare när jag varit utomlands..
På lite mer än 20 min försvann de sista 20%... Kl 19:53 fick jag sms om att jag hade 80% kvar.. Kl 20:13 fick jag nytt sms då hade de sista 20% försvunnit... Känns skumt..
Visa bilaga 217411
Mitt minne är inte det bästa men vill minnas att tidsbegränsningen är en del i roamingöverenskommelsen mellan ländernas alla bolag.
Man vill förmodligen förhindra att man plockar ut ett abonnemang i ett annat land än det man huvudsakligen vistas/bor i.

Kollade på mitt tre.... Till min förvåning så kan jag köpa mer surf, surf utöver eu överenskommelsen... Tycker det lutar mer åt girighet än att säga att det är en eu överenskommelse när jag i nästa sekund kan köpa mer än vad överenskommelsen bestämde...

Screenshot_20211024_212350_se.tre.smart.jpg
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är inte 80% av din surfmängd de varnar för, utan 80% av ditt kostnadstak och debiteringarna ökar ju raskt när de har bestämt att du passerat fria mängden. Men tack för varningen, det blir att se sej om efter alternativ.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kollade på mitt tre.... Till min förvåning så kan jag köpa mer surf, surf utöver eu överenskommelsen... Tycker det lutar mer åt girighet än att säga att det är en eu överenskommelse när jag i nästa sekund kan köpa mer än vad överenskommelsen bestämde...

Visa bilaga 217412

Det är väl egentligen inte så konstigt.
I överenskommelsen mellan länderna finns det troligen ett tak för hur mycket datatrafik per abonnemang som kan gå till en låg eller ingen kostnad mellan operatörerna. Om en abonnent hos t.ex. 3 sen överskrider det taket så kostar det extra för 3 och den kostnaden tar dom sen givetvis ut av abonnenten.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Min erfarenhet sträcker sig i.o.f.s. 1½ år bakåt men då var det svindyrt att telefonera och använda internet i Bosnien, Montenegro & Albanien. Svenska Telebolag har (hade) extremt dyra roamingavtal med Tele-bolagen i nämnda länder. Jag köpte alltid lokalt prepaid simkort där, oftast från Vodafone som var rel. billigt. Måhända att Tre (eller Telenor som heter Tele Norba?) har bättre roamingavtal med länderna eftersom de har representation där men jag skulle inte lita på det! Köp lokalt prepaid simcard!!!! M.a.o. Använd inte telefonen! Stäng av roamingen! Det kan bli en dyr överraskning annars!
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Off Topic: @ Peter; Vill inte försöka ringa dig just nu men enklaste vägen genom Albanien för dig är SH4 Durrës, SH8 Fier, SH4 Tepelene, Gjirokastër, Kakavia (gränsen) till Ioannina. Skriver detta för att lugna "Han där uppe"!
Säkraste möjlighet till billiga husbilsreparationer finns nog i Durrës som har mest kontakt med Italien (Fiat) men i Ioannina är de också duktiga på Fiat fast sannolikt inte lika billiga som i Albanien. Tomas, med färsk erfarenhet, rekommenderar säkert Fiat i Kalamata men dit har du ytterligare en bra bit. Jag rekommenderar också helst Kalamata men riktigt billigt kan det bara bli i Albanien, förutsatt att de gör rätt!!!
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är jag i Grekland i varje fall.....
Kan informera att jag har hela EU + 3världen (tror att det är 90 länder totalt)
Jag inser i dag att de telefonsamtal som jag fick när jag passerade Bosnien Hercegovina skulle jag aldrig svarat på... Då kostnaden är 5kr /mb..
Samtidigt passerade jag i B. H. Mina 30 dagar.
I samma land körde jag på en jakthund :msn_cry: som plötsligt sprang ut i vägen... Men den verkade klarat sig ganska bra när den sprang iväg på tre ben...
Nästa morgon i samma dj.... Land blir jag stoppad av polisen...
De vill först ha 300:-€ av mig för att jag inte har en varnings skylt på scootern där bak, samt att scootern skymmer ljusen nere till höger på husbilen.. :eek:
Det slutade med att de fick en tjuga av mig i handen... Så jag kunde komma vidare...
Där ser ni... Bara för att jag har mobil operatören 3 så råkar jag ut för allt detta..:msn_wall:
För man säger ju att en olycka kommer sällan ensam.. :eek:

Jag har varit i kontakt med Philips, Adam och Inger på tele 3... Men får hela tiden olika information.... Trots att jag på chatt fått information om att jag kan åka mellan olika länder och då få nya 30 dagar... Allt de sagt har jag prövat utan att jag/de (3) har lyckats anknyta min mobil till internet...
Så med all den information och kunskap vill jag verkligen varna er för att ha operatör 3 till er mobil/internet... Efter 30 dagar i utlandet blir det mörkt i enheterna...
Och för mig i ett främmande land med dålig skyltning och inget internet att navigera efter..:eek:..... Så blev min räddning.. Min gamla Tomtom... :applaus:

Och så hittade jag idag ett extra simkort som jag prövade.... Och plötsligt har jag 30 dagar till på detta simkort :applaus: sen åker mobil operatören 3 i papperskorgen :applaus:för en ny operatör :spinny: :bye: :bye:

Screenshot_20211025_111341_com.android.chrome.jpg
 
Toppen