• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för skojare inom elektronik...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag vill varna för detta blufföretag som verkar drivas av några skojare:
www.kameraexperten.se
Jag höll på att bli blåst på 15 000 kr, men kom undan med blotta förskräckelsen efter hot om polisanmälan. Drog en vals och sa att jag varit i kontakt med banken, och banken kommer att spärra företagets möjligheter att dra pengar från kunder vars konton finns i ovan nämda bank vid en polisanmälan. Fick då tillbaks mina pengar på 30 minuter.
Hade jag googlat företaget före jag beställde hade jag hittat det jag hittade sen. Ingen bolagsredovisning, bara nollor, inga anställda, bara en boxadress...bara det luktar illa...
Företaget svarar inte på mail (först när man hotar med polisen), går ej att komma i kontakt med via telefon och de drar pengar från kontot direkt efter en beställning men levererar inga varor...
Man trodde det var säkert att beställa från företag som är med på Pricerunner och Prisjakt, men så verkar det ju inte vara...
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Även jag beställde en dator från de för någon vecka sen. Vid det laget hade de bra omdömen på prisjakt. Betalade med eurocard. Avbeställde datorn igår efter att de skjutit på leveransen o agerat irrationellt. Fick bekräftelse att köpet är annullerat och peppar peppar så ser det inte ut som de dragit några pengar från kortet.
Blir till att köpa dator lokalt, vågar inte beställa från annat håll med risk att den inte hinner fram till jul.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Ja, man kan undra vad de håller på med egentligen? De har tagit bort en hel del artiklar på hemsidan som de hade med i sortimentet för några veckor sedan.
kanske är de på väg att gå i konkurs, och passar på att dra in en massa pengar som de kan sticka med...
Företagets ägare gick i konkurs för ett år sen, så han är ju inte ny i den branschen iallafall...
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Mågen beställde en hand-GPS för två veckor sen från ovanstående företag.
Jag ringde honom igår och frågade om han hade fått GPS-en som var utlovad för leverans i fredags.
Han hade annulerat beställningen och blivit lovad pengar igår men inga pengar hade dykt upp.
Nya samtal/mail skulle skickas under dagen.
Jag berättade om er som blivit drabbade och han skulle kontakta polisen om inte pengarna kom in på kontot idag.
Kommer att skriva om hur det gick.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Jag har också varit ute för nästan samma sak på Kameraexperten.se, skulle köpa en ny digital systemkamera och var på jakt efter en Nikon, sökte på Pricerunner och nämnda firma var den som erbjöd bästa pris inkl frakt, så efter några klickanden var jag på deras hemsida och enligt den fanns önskad kamera på lager för leverans inom 2 dagar. Beställde, betalade, efter 5 dagar ingen kamera eller avisering, då skickar jag ett mejl med en undran vad som är fel, och de svarade snabbt att de skickar ett sms när varan är levererad, ett nytt mejl till dom där jag påtalar att jag var lovad omg leverans, får ett nytt svar att de har mycket att göra och kommer att leverera snarast, väntar ytterligare 3 arbetsdagar och inget händer, nu börjar jag bli förbannad och mejlar på nytt, får ett nytt svar där de undrar varför jag tjatar och om jag inte är läskunnig, blir ännu mera förbannad och ringer istället. Begär då att få prata med någon ansvarig och enligt den personen som jag pratar med har alla lika befattning, när jag ställer frågan varför min leverans dröjer osv, får jag till svar att de prioriterar storkunder... jag är väl lite besvärlig mot honom i telefon pratar lite om Sverker Olofsson och Plus (hjälper ibland). När jag frågar vad han heter som jag talar med svarar han otrevligt att han behöver inte uppge sitt namn, men menar på att det inte hjälper att ifrågasätta varför de inte levererar och lägger på luren. Efter en stund får jag ett mejl där de skriver att min order är annulerad och betalningen kommer att återbetalas. Så sker också efter ytterligare 4 dagar är pengarna tillbaks på kontot. Således har de utan ränta lånat lite över 4.000 av mej i nästan två veckor....hmmm tycker det verkar konstigt//Tommy

God Hjul på er alla:santa1:
 
Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Samma sak för oss, beställde en kamera från Kamerexperten, ingen kamera har ännu dykt upp, men vad som förvånar är att de inte dragit några pengar från vårt konto, men det kommer väl. Avbeställt kameran och mailat Aftonbladet och Expressen att de ska varna för det här bluffbolaget.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Hej jag hade faktiskt också helst gått till min lokala handlare och köpt denna TV:n (och ett Playstation 3), fått hjälp och service med inkoppling o.s.v. MEN jag har inte råd med det. För mig var skillnaden i pris 3100 kr. Det är pengar jag tyvärr inte har. Sen vet jag att det kan vara så att ibland tror man att man ska spara pengar på att köpa billigt, men i sista änden blir det dyrare, då det billiga skräpet inte har någon hållbarehet t.ex. Men i detta fallet är det samma produkt, och de flesta apparater är idag installationsvänliga, och sköter det nästan av sig självt. Men som sagt, hade jag haft råd hade jag faktiskt hellre handlat av min lokale handlare.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Beställde också varor från Kameraexperten i förra veckan. Betalar man med sitt kort (i alla fall SEB) så skulle det vara riskfritt eftersom banken står för kostnaden om man inte skulle få sina varor.

Hur som helst så upptäckte jag ju under helgen trådarna om Kameraexpertens uteblivna varuleveranser och drog öronen åt mig.
I måndags gick det inte att få tag i dom så jag skickade en anullering av ordern via email.
Under den här tiden kunde jag ju se att pengarna var reserverade på mitt konto men inte dragna.
Inget svar från Kameraexperten så idag ringde jag banken och dom tog genast bort reserveringen så nu är hela summan tillbaka på kontot.
Nu går det inte längre att beställa varor då deras betalningslösning är stängd.

Men man kan ju undra vad som gick galet. Ända fram till för ett par veckor sedan var det bara nöjda kunder på t.ex. Pricerunners forum och det verkar ju inte som om dom försökt få ihop så mycket pengar som möjligt eftersom dom t.ex. inte drog från mig och flera har fått sina pengar tillbaka under veckan.

Och återbetalning från banken fungerar, det blev jag ju varse när Sterling kursade. Reklamerade resan till SEB dagen efter konkursen och efter 5 dagar fick jag pengarna tillbaka.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Har skrivit tidigare om vikten att kolla företag innan köp av husbil/hantverkstjänster/å nu kameraexperten som många har blivit lurade på en massa pengar om man söker efter företaget på Goggle. Varför inte titta in på allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag, å kanske bilda sig en uppfattning om tillståndet i det företaget man ämnar anlita nu eller i framtiden. Kameraexperten är ju bara fyllt av 000000 i redovisningen vid en titt på sidan.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Hörde på nyheterna att ägarna gått under jorden...

1000-tals lurade... polisen utreder...
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Hej hur har det gått för er som hade betalat in pengar? Har ni fått tillbaks något eller har ni hört nåt?
MVH Annette
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Jo, jag fick tillbaks mina pengar efter 4 dagar, men å andra sidan lånade jag ut dom till nämnda företag i nästan 14 dagar, utan ränta (tungt för en smålänning)...fick hota lite med Sverker och Plus för att det skulle hända något...suck...men jag kom undan att bli blåst i alla fall.
Vid datorn Tommy
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Varning för skojare inom elektronik...

Även jag verkar ha klarat mig utan att förlora pengar. Inget är draget från Eurocardet så nu känner jag mig rätt lugn. Verkar som vi smålänningar klarat oss..
 
Toppen