• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för kött från ICA

F

F.d. 52943

Guest
Måste tyvärr utfärda en varning för en produkt som ICA säljer under sitt eget varumärke – ICA Lammytterfilé från Irland.
Vi lagar ofta lammytterfilé (=utskuren lammkotlettrad) till fest och vet hur det brukar smaka.
Köpte en sådan ICA lammytterfilé för en dryg månad sedan. Det var ett segt grovtrådigt kött som på inget sätt liknar de lammytterfiléer vi brukar laga och äta. Gjorde som vi brukar – bryner filéerna hastigt i smör och låter dem sedan gå i ugnen till 54°C. Sedan får dom vila under folie i 10 min. Då brukar dom vara perfekta – lättstekta, möra och saftiga. Dessa smakade mera som en bit kokkött som inte var färdigkokt – segt och svårtuggat.
Ringde till ICA i Västerås där man packar ICAs egna köttbitar och klagade. Dom sa att det måste skett ett misstag i packningen och återbetalade det jag givit för köttet.
Sedan dess har vi haft en middag nyligen där vi bjudit på lammytterfilé från ett lokalt slakteri. Gudomligt – mört och smakrikt.
Idag tänkte jag testa om missen ovan var en tillfällighet och köpte åter en ICA lammytterfilé från Irland. Samma visa! Segt och grovtrådigt!
Jag vet inte vad dom packar på ICA – om det är kotlettrad från gamla sega tackor eller om det är rent bedrägeri i form av annat kött som skärs till så att det ska likna en utskuren lammkotlettrad. Vad det än är så köp inte!!!!!
:aja::aja::aja:

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varning för kött från ICA

Måste tyvärr utfärda en varning för en produkt som ICA säljer under sitt eget varumärke – ICA Lammytterfilé från Irland.
Vi lagar ofta lammytterfilé (=utskuren lammkotlettrad) till fest och vet hur det brukar smaka.
Köpte en sådan ICA lammytterfilé för en dryg månad sedan. Det var ett segt grovtrådigt kött som på inget sätt liknar de lammytterfiléer vi brukar laga och äta. Gjorde som vi brukar – bryner filéerna hastigt i smör och låter dem sedan gå i ugnen till 54°C. Sedan får dom vila under folie i 10 min. Då brukar dom vara perfekta – lättstekta, möra och saftiga. Dessa smakade mera som en bit kokkött som inte var färdigkokt – segt och svårtuggat.
Ringde till ICA i Västerås där man packar ICAs egna köttbitar och klagade. Dom sa att det måste skett ett misstag i packningen och återbetalade det jag givit för köttet.
Sedan dess har vi haft en middag nyligen där vi bjudit på lammytterfilé från ett lokalt slakteri. Gudomligt – mört och smakrikt.
Idag tänkte jag testa om missen ovan var en tillfällighet och köpte åter en ICA lammytterfilé från Irland. Samma visa! Segt och grovtrådigt!
Jag vet inte vad dom packar på ICA – om det är kotlettrad från gamla sega tackor eller om det är rent bedrägeri i form av annat kött som skärs till så att det ska likna en utskuren lammkotlettrad. Vad det än är så köp inte!!!!!
:aja::aja::aja:

För ungefär en månad sedan rapporterades det i media om kött som packas i en Syrmättad atmosfär för att hålla sig rött så länge som möjligt. Resultatet blev dock att köttet blev mycket segare.
Såg att den lammytterfilé jag klagade på var packad på det sättet.
Nu har ICA börjat packa den irländska lammytterfilén i vaccum i stället, så jag beslöt mig för att ge det ännu en chans. Och si - det var mört och saftigt! Halleluja! (jag vill gärna tro att mina kontakter med ICA i ärendet haft någon del i förändringen).
:D:D:D

F

F.d. 25023

Guest

Går aldrig till ICA.

Inte efter all fusk de har stått och står säkert fortfarande för! Varför skulle de ha slutat med fusket? För att de har blivit ärliga? Över en natt när de blev fast? Nej, det tror inte jag ett ögonblick.

Tur att det finns konkurrens i dag även i Sverige, inte bara Konsum och ICA. Tänk hur skulle det vara då och tänk hur nära det var att det skulle blivit så.....

Tänk också, att man kan lämna den matfilosofin med fullt av industriberett dålig mat full med tillsatser om man vill. Men inte med ICA där det inte ens finns en ärlig, bra bröd bland deras över hundra varianter.

hälsning
jyrki

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Men inte med ICA där det inte ens finns en ärlig, bra bröd bland deras över hundra varianter.

hälsning
jyrki

Hur menar du jyrki?

Samma bröd som du köper på willys, coop, hemköp eller citygross säljs också på ica.

Brödet kommer ju från div leverantörer som säljer till alla dessa Livsmedelsbutiker.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

För ungefär en månad sedan rapporterades det i media om kött som packas i en Syrmättad atmosfär för att hålla sig rött så länge som möjligt. Resultatet blev dock att köttet blev mycket segare.
Såg att den lammytterfilé jag klagade på var packad på det sättet.
Nu har ICA börjat packa den irländska lammytterfilén i vaccum i stället, så jag beslöt mig för att ge det ännu en chans. Och si - det var mört och saftigt! Halleluja! (jag vill gärna tro att mina kontakter med ICA i ärendet haft någon del i förändringen).
:D:D:D

Vad bra att det faktiskt fanns en logisk förklaring.

Självklart hade dina kontakter med saken att göra. Det är ju väldigt svårt att smaka sig igenom ett helt sortiment regelbundet för en leverantör det är ju kundernas synpunkter man måste lyssna på.

Lovisa

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Och jag som handlar nästan allt på Ica förutom köttet som jag handlar från ett slakteri.
Nä ica är bra i alla fall vår lilla butik på landet, men däremot har jag bara varit på maxi i stan 3 ggr.

F

F.d. 25023

Guest

Hur menar du jyrki?

Samma bröd som du köper på willys, coop, hemköp eller citygross säljs också på ica.

Brödet kommer ju från div leverantörer som säljer till alla dessa Livsmedelsbutiker.

Vi köper inte bröd från dem heller. Läs bara innehållsförteckningarna...

Vi bakar allt själv, eller köper någon gång från bageriet bredvid, som bakar utan tillsatsämnen och äkta jäsning.

ps: Läs gärna böckerna som Jappe rekommenderade tidigare i trådet!

hälsning
jyrki

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag försökte köpa ätligt bröd på ICA en gång, misslyckades med det, blev förbannad och gick hem och skrev en liten ramsa:

Hundramilabröd

Mitt bröd som jag äter
även kakor och klenäter
har färdats långt i riket
men det är ju sista skriket
med bröd som konserverats
skurits i skivor och paketerats
lastats i lastbil för långmila färd
genom stora delar av vår värld
för att jag som god konsument
ska kunna berika avlägsen producent

Jag minns den tiden när jag var magrare
och handlade bröd hos kvarterets bagare
färskt och gott och då kunde man vara lugn
man visste att det kom från bagarens fina ugn
råvarorna kom från den egna traktens lantbrukare
då fanns inga tillsatser i maten som gjorde oss sjukare

Jag minns fortfarande de ljuveliga dofterna i bagarboden
undrar just hur det luktar i Omne, långt där uppe i Norden

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag försökte köpa ätligt bröd på ICA en gång, misslyckades med det, blev förbannad och gick hem och skrev en liten ramsa:
Jappe

Jag visade din dikt för Lisa men det skulle jag inte ha gjort, nu kräver hon att jag skall baka i stället för att göra en massa inlägg på iPaden till detta forum.

Men jag har ett ess i rockärmen nämligen en bakmaskin som står och skrotar någonstans. Den sköter sig nästan själv.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Förstår inte riktigt varför ni klagar på icabutikens bröd när det är samma i alla butiker...

Bättre att rikta rätt! Pågen, pååls, schulstad, skogaholm ect heter företagen :yes: Gillar man inte fabriksbakat är det såklart bättre att baka själv

Toppen