• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för handlare

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I fjol höst köpte jag en lätt begagnad (1.200 mil) Weinsberg LEV av företaget Heinz und Linse utanför Hannover.
Inget fel på bilen men irriterande dåligt bemötande i flera avseenden. Eftersom bilen angavs vara i det närmaste i nyskick så beställde jag en del extrautrustning redan hemifrån: Efoy, inverter 1500W, drag för 2 ton och dessutom eftersom säljaren hävdade att bilen saknade motor- och kupévärmare (Eber) även en sådan. Jag ifrågasatte verkligen detta med avsaknaden av motordieselvärmare både direkt med säljaren och även i telefonsamtal med företagets verkmästare och bad honom titta en gång extra under bilen eftersom en Eberspächer brukar vara standardutrustning på Sprinter.

Jag fick entydiga besked om att där inte fanns någon motorvärmare och beställde och fick monterat en Webasto. Men naturligtvis, första gången jag kryper in under bilen så hittar jag den standardmonterade Eberspächern.

Här hemma har jag på ett par föregående bilar fått denna standardvärmare ombyggd (med tidur, extra cirkulationspump och fläkt) till en fullutrustad motor och kupévärmare för mindre än halva priset av vad en nyinstallation kostar och det skulle enligt min bilelektriker i Östersund gå bra även på den nya bilen.
Jag tog då kontakt med företaget Heinz und Linse och erbjöd alternativen att jag antingen skulle låta demontera Webaston och returnera den mot erhållande av mina utgifter i retur eller också behålla de dubbla motorvärmarna och i stället få ekonomisk kompensation i form av några kasetter metanol till Efoy. Det senare alternativet verkade tilltala företaget, men man drog ut på saken och vägrade slutgiltigt att diskutera någon ersättning och nu har jag ju använt grejorna under ett år och får finna mig i situationen.

Det känns som om Heinz und Linse inte har skött sig som ett så pass stort företag förväntas göra och jag vill varna klubbmedlemmarna! Nu i september var jag förbi Hannover och ringde då säljaren om ett annat litet bekymmer med bilen och räknade med hjälp, eftersom jag tyckte mig vara värd om inte annat lite good-will. När jag köpte bilen var markisen (Omnistor) utvevad och satt med stöttorna fästade i fästen i karossen. Eftersom jag inte haft detta fabrikat av markis tidigare så hittade jag inte stöttorna när jag nu i september för första gången kände behov av markisen och frågade säljaren per tel om stöttorna eventuellt blivit kvar i butiken. Jag fick då svaret att stöttorna var extrautrustning och att sådana fick jag ordna på egen hand!
Stöttorna sitter som ni kanske alla vet gömda under en liten lucka ytterst på markisen och det hade inte kostat säljaren en enda cent att berätta detta för mig!

aake

Redigerat stavfel

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Varning för handlare

Håller med att det verkar lite snålt i överkant att behandla en kund på detta sätt.

Funderar däremot om det va ett litet missförstånd om benen. Vad jag vet finns alltid ben men inte stormstöttan alla gånger. Har du Omnistor 8000 serien så har du en vinkellåsning på varje arm som ska knäppas fast. Det här visste inte min säljare om när jag frågade var mittpinnen var förvarad vid leverans av bilen.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tror inte på missförstånd. Jag talar flytande tyskla och förklarade att det handlade om stöttorna från markisens ändpunkter ner mot fästena på bilens sida. Enbart ett genuint ointresse av en kund som redan betalt sitt köp.

aake

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Okej, men som jag skrev har jag aldrig sett en markis utan ben dom sitter ju fastmonterade i yttersidan.

Tråkigt att det blir så här.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

En del säljare etablera livlånga relationer med sina kunder, andra är glada när de lyckas med en affär.

F

F.d. 1470

Guest

Tack för tipset om stöttorna, har själv funderat var de är.

Har haft en riktig karusell med dieselvärmaren. Den är inte helt lätt att hitta om man inte knäböjer ordentlig men vill man så ser man den ju. Däremot har många veckor spenderats med samtal till Hedin och Segerlöfs och via dom till Eber och Mercedes i Tyskland. Till sist bekräftade Hedin att den kunde byggas om med tidur till parkeringsvärmare. Togs in till Hedin i uddevalla, vilka sedan återkom efter försöket och meddelade att det inte går och ville ha betalt ändå. Nope.

Segerlöfs vidhöll därefter att det inte går medan Nores bilverkstad här i Uddevalla, efter att ha sett bilen, bestämt säger att det går om man byter styrelektroniken så nu ska bilen in nästa vecka. Därefter hamnar värmaren på bodelsslingan styrd av ett termostat och med värmeväxlare och circulationspump på motorsidan kan den även fungera som motorvärmare.

Anders

Toppen