I fjol höst köpte jag en lätt begagnad (1.200 mil) Weinsberg LEV av företaget Heinz und Linse utanför Hannover.
Inget fel på bilen men irriterande dåligt bemötande i flera avseenden. Eftersom bilen angavs vara i det närmaste i nyskick så beställde jag en del extrautrustning redan hemifrån: Efoy, inverter 1500W, drag för 2 ton och dessutom eftersom säljaren hävdade att bilen saknade motor- och kupévärmare (Eber) även en sådan. Jag ifrågasatte verkligen detta med avsaknaden av motordieselvärmare både direkt med säljaren och även i telefonsamtal med företagets verkmästare och bad honom titta en gång extra under bilen eftersom en Eberspächer brukar vara standardutrustning på Sprinter.
Jag fick entydiga besked om att där inte fanns någon motorvärmare och beställde och fick monterat en Webasto. Men naturligtvis, första gången jag kryper in under bilen så hittar jag den standardmonterade Eberspächern.
Här hemma har jag på ett par föregående bilar fått denna standardvärmare ombyggd (med tidur, extra cirkulationspump och fläkt) till en fullutrustad motor och kupévärmare för mindre än halva priset av vad en nyinstallation kostar och det skulle enligt min bilelektriker i Östersund gå bra även på den nya bilen.
Jag tog då kontakt med företaget Heinz und Linse och erbjöd alternativen att jag antingen skulle låta demontera Webaston och returnera den mot erhållande av mina utgifter i retur eller också behålla de dubbla motorvärmarna och i stället få ekonomisk kompensation i form av några kasetter metanol till Efoy. Det senare alternativet verkade tilltala företaget, men man drog ut på saken och vägrade slutgiltigt att diskutera någon ersättning och nu har jag ju använt grejorna under ett år och får finna mig i situationen.
Det känns som om Heinz und Linse inte har skött sig som ett så pass stort företag förväntas göra och jag vill varna klubbmedlemmarna! Nu i september var jag förbi Hannover och ringde då säljaren om ett annat litet bekymmer med bilen och räknade med hjälp, eftersom jag tyckte mig vara värd om inte annat lite good-will. När jag köpte bilen var markisen (Omnistor) utvevad och satt med stöttorna fästade i fästen i karossen. Eftersom jag inte haft detta fabrikat av markis tidigare så hittade jag inte stöttorna när jag nu i september för första gången kände behov av markisen och frågade säljaren per tel om stöttorna eventuellt blivit kvar i butiken. Jag fick då svaret att stöttorna var extrautrustning och att sådana fick jag ordna på egen hand!
Stöttorna sitter som ni kanske alla vet gömda under en liten lucka ytterst på markisen och det hade inte kostat säljaren en enda cent att berätta detta för mig!
aake
Redigerat stavfel
Inget fel på bilen men irriterande dåligt bemötande i flera avseenden. Eftersom bilen angavs vara i det närmaste i nyskick så beställde jag en del extrautrustning redan hemifrån: Efoy, inverter 1500W, drag för 2 ton och dessutom eftersom säljaren hävdade att bilen saknade motor- och kupévärmare (Eber) även en sådan. Jag ifrågasatte verkligen detta med avsaknaden av motordieselvärmare både direkt med säljaren och även i telefonsamtal med företagets verkmästare och bad honom titta en gång extra under bilen eftersom en Eberspächer brukar vara standardutrustning på Sprinter.
Jag fick entydiga besked om att där inte fanns någon motorvärmare och beställde och fick monterat en Webasto. Men naturligtvis, första gången jag kryper in under bilen så hittar jag den standardmonterade Eberspächern.
Här hemma har jag på ett par föregående bilar fått denna standardvärmare ombyggd (med tidur, extra cirkulationspump och fläkt) till en fullutrustad motor och kupévärmare för mindre än halva priset av vad en nyinstallation kostar och det skulle enligt min bilelektriker i Östersund gå bra även på den nya bilen.
Jag tog då kontakt med företaget Heinz und Linse och erbjöd alternativen att jag antingen skulle låta demontera Webaston och returnera den mot erhållande av mina utgifter i retur eller också behålla de dubbla motorvärmarna och i stället få ekonomisk kompensation i form av några kasetter metanol till Efoy. Det senare alternativet verkade tilltala företaget, men man drog ut på saken och vägrade slutgiltigt att diskutera någon ersättning och nu har jag ju använt grejorna under ett år och får finna mig i situationen.
Det känns som om Heinz und Linse inte har skött sig som ett så pass stort företag förväntas göra och jag vill varna klubbmedlemmarna! Nu i september var jag förbi Hannover och ringde då säljaren om ett annat litet bekymmer med bilen och räknade med hjälp, eftersom jag tyckte mig vara värd om inte annat lite good-will. När jag köpte bilen var markisen (Omnistor) utvevad och satt med stöttorna fästade i fästen i karossen. Eftersom jag inte haft detta fabrikat av markis tidigare så hittade jag inte stöttorna när jag nu i september för första gången kände behov av markisen och frågade säljaren per tel om stöttorna eventuellt blivit kvar i butiken. Jag fick då svaret att stöttorna var extrautrustning och att sådana fick jag ordna på egen hand!
Stöttorna sitter som ni kanske alla vet gömda under en liten lucka ytterst på markisen och det hade inte kostat säljaren en enda cent att berätta detta för mig!
aake
Redigerat stavfel
Senast ändrad: