• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Varning för däckverkstäder

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
Varning för däckverkstäder.
Skiftade däck på en känd märkesverkstad i Västmanland. Har Fiat Ducato Heavy Chassi 4,2 ton med aluminiunfälg, verkstaden använde mutterdragare först och kontrolldrog med momentstav 120 nm. Jag blev efter några dagar misstänksam över åtdragningsmomentet och kunde se att det rekomenderade momentet skall vara 160 Nm . Kontaktade den autoriserade verkstaden och ifrågasatte åtdragningsmomentet, och svaret var helt klart och tydligt att han alltid har dragit 120 Nm på husbilar med aluminiumfälgar och ingen bil har tappat något hjul....
Åtgärd: Idag så skall verkstaden få göra om detta och dra med 160 Nm.
Slutsats: Var med och kontrollera verkstaden vad du får för den betalda tjänsten.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
625
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Tyvärr får man numera inte vara med i verkstaden. I alla fall inte där jag låter byta däck på hjulen.
Att byta hjul själv gör att man slipper dessa problem.

Jag minns när jag stod och väntade i en däckverkstad, en av gubbarna hade problem att få loss hjulskruvarna på en bil. Han hade ett fälgkors och ett nära 2 m långt rör för att få tillräcklig kraft. Det släppte inte ändå.... jag kunde inte hålla mig utan gick fram till honom och viskade att han drog åt fel håll....

Roysan
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Har slutat att köra till däckverkstäder för att skifta hjul. Endast när jag behöver nya däck, kör jag dit med lösa fälgar. Sedan byter jag själv när de nya däcken är på. Nu har jag det förspännt med möjlighet att stå inomhus och fixa detta.
Har tillbringat de senaste dagarna med att gänga om ett antal hål, som har blivit förstörda av slarviga däckgubbar. Passade även på att köpa nya bultar, då flera av dem gamla var förstörda i gängorna.
En bra bieffekt, är att man slipper gå på gymmet den dagen

Mvh Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.086
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
När vi i höstas, för första gången på mer än 50 år, skulle överlåta åt någon annan att skifta hjul på våra personbilar åkte vi till en närbelägen gummiverkstad som fått goda omdömen på nätet. För säkerhets skull tog jag med en momentstav för rätt åtdragningsmoment (120 Nm).

Medan en person lastade ut vinterhjulen ur den ena bilen, frågade jag en av hans kollegor hur hårt de tänkte dra hjulskruvarna.

"16,7" kom svaret snabbt på bruten svenska – utan angivande av måttenhet.

Resultatet blev att de fick lasta in hjulen igen. Sedan åkte vi hem, och jag gjorde jobbet själv – med korrekt åtdragningsmoment och korrekt lufttryck.

Pålle
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
625
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Här kan man se vilka måttenheter som finns för vridmoment.
Konvertera Vridmoment, Pound-kraft fot
Med 120 Nm i första spalten och prov av alla mått i höger spalt finns inget som ger ens i närheten av "16,7"

Ta Fot pund eller KGF-m KPM. etc.....

Ja ni blev nog totalt lurade. Bäst att bara ge sig av.

Med BILTEMA:s enklaste momentnyckel för 99 kr kommer man väldigt långt, i att göra jobbet själv. Trots att den är graderad med 1800 talets mått......

Ett lite skämt till: vid den här årstiden kan det hända att man tar en liten promenad utmed grusvägarna. Jag brukar hitta saker.
exvis en eller flera hjulskruvar, tryckplatta till domkraft, verktyg, fälgsidor...
Hur tappar man en hjulskruv? Jo man glömmer att dra åt alla, resultatet är att man kan tappa hjul sen.
Dvs avbryt inte jobbet med att pilla på telefonen eller dricka kaffe.
Delar från domkraft då? ja det kan vara kletigt under en bil så tryckplattan fastnar...
Fälgsidor, ja de måste tryckas fast ordentligt runt om.
Verktyg, hm, många har ett underligt beteende att lägga saker på nya och olika platser varje gång man gjort något.
Således kan en 15 mm ringnyckel under färden sen ha ramlat ner från en fjäder i hjulhuset....

Roysan





Roysan
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Varning för däckverkstäder.
Skiftade däck på en känd märkesverkstad i Västmanland. Har Fiat Ducato Heavy Chassi 4,2 ton med aluminiunfälg, verkstaden använde mutterdragare först och kontrolldrog med momentstav 120 nm. Jag blev efter några dagar misstänksam över åtdragningsmomentet och kunde se att det rekomenderade momentet skall vara 160 Nm . Kontaktade den autoriserade verkstaden och ifrågasatte åtdragningsmomentet, och svaret var helt klart och tydligt att han alltid har dragit 120 Nm på husbilar med aluminiumfälgar och ingen bil har tappat något hjul....
Åtgärd: Idag så skall verkstaden få göra om detta och dra med 160 Nm.
Slutsats: Var med och kontrollera verkstaden vad du får för den betalda tjänsten.
Hur vet du att det blir rätt trots att du kollar ? Momentstav är satans påfund, vilken typ av mutterdragare använder dom högfrekvent eller en med lång slaglängd, vilket lufttryck 6 bar . Sällan 6 bar hos däckverkstäder man kör med 8-10 bar för att klara av att lossa fast rostade bultar.
rengör man gängorna för att momentet inte skall bli fel och smörjer. Dom som använder momentnyckel för att visa att dom är duktiga.
Vet dom hur man drar moment med en momentnyckel ? Nollställer dom fjädern i momentnyckel efter varje jobb, knappast allt ska gå fort.
Lämnar man in momentnycklarna för koll regelbundet, nä. Har jobbat med kontroll av luftverktyg och moment verktygs kalibrering.
Om man vill veta att det är rätt moment på hjulbultarna så är däckverkstaden fel ställe. Man använder verktygen till dom är slut och tror att dom presterar korrekt tills verktyget rasar.

Jag är ledsen men tyvärr så ser det ut så här. Kan naturligtvis finnas något undantag men jag har aldrig påträffat det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.086
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Igår (torsdag) lät jag en gummiverkstad i Uppsala skifta från vinter- till sommarhjul på min Suzuki Vitara. När jag var halvvägs hem (efter knappt en halvtimmes körning) tändes varningslampan "TPMS SERVICE".

Idag (fredag) lät jag samma gummiverkstad skifta från vinter- till sommarhjul på min Suzuki S-Cross. När jag var halvvägs hem (efter knappt en halvtimmes körning) tändes varningslampan "TPMS SERVICE".

Jag har nu på båda bilarna kontrollerat lufttrycket och funnit det vara för lågt i samtliga däck – dock var avvikelsen inte lika stor på samtliga däck.

Efter att ha justerat trycket till det lufttryck som jag bad om (och som det ska vara enligt informationen på B-stolpen) har jag kört ca 10-15 minuter med vardera bilen, och nu är varningslamporna i båda bilarna släckta.

Man kan alltså inte ens lita på gummiverkstadens lufttrycksmätare!

Pålle
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Hur vet du att det blir rätt trots att du kollar ? Momentstav är satans påfund, vilken typ av mutterdragare använder dom högfrekvent eller en med lång slaglängd, vilket lufttryck 6 bar . Sällan 6 bar hos däckverkstäder man kör med 8-10 bar för att klara av att lossa fast rostade bultar.
rengör man gängorna för att momentet inte skall bli fel och smörjer. Dom som använder momentnyckel för att visa att dom är duktiga.
Vet dom hur man drar moment med en momentnyckel ? Nollställer dom fjädern i momentnyckel efter varje jobb, knappast allt ska gå fort.
Lämnar man in momentnycklarna för koll regelbundet, nä. Har jobbat med kontroll av luftverktyg och moment verktygs kalibrering.
Om man vill veta att det är rätt moment på hjulbultarna så är däckverkstaden fel ställe. Man använder verktygen till dom är slut och tror att dom presterar korrekt tills verktyget rasar.

Jag är ledsen men tyvärr så ser det ut så här. Kan naturligtvis finnas något undantag men jag har aldrig påträffat det.
Du slår huvudet på spiken, ska man göra allt rätt skall alla krav uppfyllas. Det räcker definitivt inte med att köpa sig en momentsrav eller momentnyckel.
Hälsningar
Peter
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
625
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Hur vet du att det blir rätt trots att du kollar ? Momentstav är satans påfund, vilken typ av mutterdragare använder dom högfrekvent eller en med lång slaglängd, vilket lufttryck 6 bar . Sällan 6 bar hos däckverkstäder man kör med 8-10 bar för att klara av att lossa fast rostade bultar.
rengör man gängorna för att momentet inte skall bli fel och smörjer. Dom som använder momentnyckel för att visa att dom är duktiga.
Vet dom hur man drar moment med en momentnyckel ? Nollställer dom fjädern i momentnyckel efter varje jobb, knappast allt ska gå fort.
Lämnar man in momentnycklarna för koll regelbundet, nä. Har jobbat med kontroll av luftverktyg och moment verktygs kalibrering.
Om man vill veta att det är rätt moment på hjulbultarna så är däckverkstaden fel ställe. Man använder verktygen till dom är slut och tror att dom presterar korrekt tills verktyget rasar.

Jag är ledsen men tyvärr så ser det ut så här. Kan naturligtvis finnas något undantag men jag har aldrig påträffat det.
Tack för det Holen!!!!
Jag äger ingen momentstav eller momenthylsa.
Jag förstår inte hur de funkar och hur de skall användas, i alla fall inte om man går till botten med funktion och egenskaper.
Skönt att inte vara ensam i saken att var kritisk.
Som Kineserna, använder verktygen till de är slut, oavsett deras noggrannhet eller egenskaper. Inte konstigt att de i beskrivningar på artiklar skriver att man får tänka sig en avvikelse på +- 2 cm eller något liknande.....
Nå tanken är väl att momentstavarna skall fjädra med sig, och gå i resonans vid ett visst moment om man använder ett slående verktyg.
Hur katten momenthylsorna funkar är en bra fråga.
Kommer aldrig att köpa skiten. Trots klara snygga färger.......

Tänk på att vid punka långt ute i ödemarken kan man behöva byta till resevhjul, då är det bra att veta lite mer. Och den billiga BILTEMAS momentverktyg jag länkade till, är både lång hävarm om det sitter hårt och betydligt noggrannare än ingenting, dvs även ute i fält.
Nu menar många att då ringer man på hjälp, försäkringen innefattar ju det. Men det kan ta en eller fler dagar med transporter och väntan på att verkstäder öppnar etc. Dvs förstör semestern.

Sen kanske man kan ha en viss tolerans när det gäller åtdragningsmomentet, 140 - 180 Nm kanske duger ändå......
Men noggrannhet lönar sig i det långa tidsperspektivet.

Fick punka en gång mellan Arjeplog och Norska gränsen.
Fick på reserven och körde till Arjeplog. De hade dels en stor extra tydlig momentmätare för åtdragningen, och en stor manometer, 15 cm i diam för slutkontroll av trycket. Proffsigt!
Dvs väldigt seriösa!

Som tur var hade jag provat domkraft etc och kunde göra hjulbytet smidigt. Till och med stannade flera bilister och frågade om de kunde hjälpa till på något vis.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
625
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja visst har storleken betydelse, en stor fin dyr mätare är bättre än billigast möjliga skräp. Fullständigt normalt att det är så.
Noggranna instrument av alla typer är större, dyrare har bättra skala och möjlig inställningsnoggrannhet.

Roysan
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Ja visst har storleken betydelse, en stor fin dyr mätare är bättre än billigast möjliga skräp. Fullständigt normalt att det är så.
Noggranna instrument av alla typer är större, dyrare har bättra skala och möjlig inställningsnoggrannhet.

Roysan
Ja storleken har betydelse om man är analog. Med en stor analog manometer får man mycket bättre upplösning.
Men är man digital så behöver man inte så stora grejor , kan dock var bra med god syn.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
625
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
På BILTEMAS luftpåfyllare med manometer är skalan med PSI ytterst, sen finns en skala med kg. Mätaren är 4 cm. Visaren är så bred att den döljer nära en tiondels kg, sen går den till 10 kg eller kanske 20 kg, så där man läser av syns nästan bara hela kg.
Min precisionsmanometer går till 5 kg eller BAR då, och är 15 cm i diameter, visare så tunn att den ger avläsningsmöjligheter långt under tiondelar. På den står visaren oxo på noll utan tryck. Biltemas lilla kan stå lite varstans.
Så visst spelar pris och storlek in om man vill veta vad man mäter.
Men det viktigaste är dock att fylla rätt någotsånär tryck, mäta rätt moment och se till att det är lika på alla hjul och skruvar. Och det klarar ju de minsta ynkliga sakerna.
Siffervisande (digital) då är batteriet slut om man skall använda den, eller det har läckt så den är sönder. Bör kalibreras om man skall kunna lita på den. Tänk på siffervisande utetemperaturmätare, alla visar olika trots att de kan visa tiondels grader.

Roysan
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Tack för intressant tråd.
Nu har jag blivit orolig. Vad är det som har hänt? Var det alltid så? Även i min personliga erfarenhet har det hänt att bulten blev förstörd vid däckbyte på däckverkstan ... men jag trodde att det kanske var just enstaka händelse som otirligt drabbade mig...

Jag är kanske för naiv då jag alltid hade trott att däckverkstäder (som alla andra "legala" verkstäder) som finns i Sverige genomför arbete enligt lämpliga standarder, har personal som har rätt kompetens för det som de får i uppdrag att göra, osv. ... det som tillämplig lag föreskriver för att firmor, bolag osv. ska uppfylla för att existera på marknaden.
Så min fråga är - vad kan vi göra? Finns det någon kontrollmyndighet som samlar sådana rapporter från kunder och sedan kontrollerar oseriösa verkstäder och påför dem att genomföra korrektiva åtgärder för att dessa verkstäder få fortsätta med verksamheten?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.642
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur vet du att det blir rätt trots att du kollar ? Momentstav är satans påfund, vilken typ av mutterdragare använder dom högfrekvent eller en med lång slaglängd, vilket lufttryck 6 bar . Sällan 6 bar hos däckverkstäder man kör med 8-10 bar för att klara av att lossa fast rostade bultar.
rengör man gängorna för att momentet inte skall bli fel och smörjer. Dom som använder momentnyckel för att visa att dom är duktiga.
Vet dom hur man drar moment med en momentnyckel ? Nollställer dom fjädern i momentnyckel efter varje jobb, knappast allt ska gå fort.
Lämnar man in momentnycklarna för koll regelbundet, nä. Har jobbat med kontroll av luftverktyg och moment verktygs kalibrering.
Om man vill veta att det är rätt moment på hjulbultarna så är däckverkstaden fel ställe. Man använder verktygen till dom är slut och tror att dom presterar korrekt tills verktyget rasar.

Jag är ledsen men tyvärr så ser det ut så här. Kan naturligtvis finnas något undantag men jag har aldrig påträffat det.
om jag till äventyrs låter en däcksverkstad greja med mina fordon, lossar jag så snart som möjligt alla bultar (inte samtidigt! ;))
och drar dom med mina egna verktyg, då vet jag också att jag kan få loss dom med de verktyg jag har med mej i min bil vid behov.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
...
Så min fråga är - vad kan vi göra? Finns det någon kontrollmyndighet som samlar sådana rapporter från kunder och sedan kontrollerar oseriösa verkstäder och påför dem att genomföra korrektiva åtgärder för att dessa verkstäder få fortsätta med verksamheten?
Någon övergripande kontrollinstans som jag tolkar du frågar efter finns inte. De lagar som reglerar konsumenters rätt gentemot företagen är Konsumentköplagen vid köp av varor, och Kunsumenttjänstlagen vid köp av tjänster. Som kontrollinstans finns Allmänna reklamationnämnden (ARN), dit man som konument kan vända sig om man tycker att man inte får gehör hos aktuellt företag. Deras utslag är emellertid inte tvingande, men ger dålig reklam för de företag som väljer att inte följa deras utslag. ARN sammanställer och publicerar regelbundet den så kallade "Svarta listan" där företag som ej följer deras utslag anges.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
936
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har nog haft 50bilar de flesta i min ungdom med plåtfälgar man drog på känn och vekrstaden drog med maskin utom det sista som drogs för hand med fälgkors , så momentet satt i händerma.
Aldrig några problem med det sen kom aluminiumfälgarna och det var olika bultar Lämnade in min fars bil och de bytte hjul som de hade på förvaring, men använde de gamla bultarna de som skulle användas låg i kofferten.
Jag höll på att lära mej den läxan på ett dåligt sätt min far hade nog tappat ett hjul.
Jag ser att i branch efter branch försvinner kompetensen när de äldre går i pension.
Det är ett systemfel i sverige att de enda nästan som kan och vet har gått i pension eller är på väg dit!
Jag såg det komma under mitt yrkesverksamma liv, där elever och lärare som var inkompetenta släppte ut elever som inte kunde sitt jobb förr fick de gå bredvid någon som kunde lära dom men så fungerar det inte nu man sparar.
En firma som gjorde ett dåligt jobb kunde få slå igen eftersom folk såg felen, nu vet kunderna heller ingenting så de kommer undan med det.
Problemen finns inte bara i bilbranchen utan i vården också. många av oss är vårdtagare och snart får vi sitta på ett boende själva. Vi skäller på invandrare men de som vårdade min far var de bästa.
Under mina resor söderut förstår jag varför eftersom där tar man hand om varandra.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
ARN sammanställer och publicerar regelbundet den så kallade "Svarta listan" där företag som ej följer deras utslag anges.
Ska man vara petig så är det inte ARN som gör "Svarta listan". Det är andra (typ Råd & rön?) som gör sammanställningen och publicerar det som Svarta listan: Allt om Svarta listan
 
Toppen