• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för Camping Cheque

S

Sören-6830

Guest
2008 köpte vi ett antal checkar hos Camping Cheque tillsammans med ett Gold Card. Tillsammans med checkarna fick man en förteckning med de campingplatser som ingick samt de villkor som är förknippade med CC.
Vi bor sällan på camping men runt vissa städer tycker vi campingarna fungerar bättre än ställplatser, Cannes, San Remo, Vrsar m fl.

2010 köpte vi ytterligare 10 checkar och i oktober i år tog vi in på en camping i Orbetello några mil utanför Rom.
När vi skulle betala med en Camping Cheque visade det sig att vårt saldo var 0, när vi egentligen skulle ha fyra checkar kvar.

Vid kontakt med Camping Cheque visade det sig att checkarna endast var giltiga i fyra år, efter detta ”stjäl” CC det man har innestående.
Detta finns att läsa i den förteckning vi fick 2008 och det borde man ju lätt kommit ihåg efter sex år.
De sade också att den infon även fanns på deras hemsida, har försökt finna den men inte lyckats, väl gömd verkar den vara.

OK, det är vårt eget fel att vi betalat in för checkar som vi delvis inte använt under fyra år, men jag tycker det är ynkligt av CC att inte kunna skicka en liten påminnelse om att tiden börjar rinna ut, inte så lätt att komma ihåg om man läst detta för sex år sedan. Antagligen en bra inkomstkälla för CC.

Hur som helst, någon mer check från CC blir det definitivt aldrig, och jag vill varna alla potentiella Camping Cheque-köpare från att glömma bort att checkarna förverkas efter fyra år. Och bli för guds skull inte sjuk under giltighetsperioden, det tas det ingen hänsyn till.

Alltså, Se upp med Camping Cheque!

Jag tycker ACSI verkar vara ett mycket bättre alternativ, där riskerar man inte att några inbetalda belopp förverkas.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Varning för Camping Cheque

Detta har väl inte med Camping att göra men skriver ändå.
SF-biokort går ut redan efter ett år. Vi fick en hel hög vid ett tillfälle från flera håll och glömde bort mot slutet att de gick ut. Det är väl ganska sällan man går på bio drygt 1 ggr/ mån.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Detsamma gäller ICA & COOP's rabattcheckar. Skillnaden är att om man kontaktar dom så får man nya.

Bennie

F

F.d. 29925

Guest

Liknande erbjudande är ju rätt vanliga när det gäller t.ex. presentkort.
Man får nog faktiskt läsa det finstilta när man köper. :rolleyes:

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

Hej! Som så mycket annat finns inte bestämmelserna tydligt angivna utan man måste rulla allra längst ner på deras hemsida under "allmänna bestämmelser" för att se dem.

Och där står; VALIDITY PERIOD OF CAMPING CHEQUES
The « paper » camping cheques or the digital camping cheques loaded on your Silver Card have a validity period of two calendar years. Those purchased in 2014 must therefore be used between 1st January 2014 and 31st December 2015.
For holders of the Camping Cheque Gold Card, the digital camping cheques loaded on their card have a validity period of 4 calendar years. Purchased in 2014, they must be used between 1st January 2014 and 31st December 2017.
.

Jag tycker deras hemsida är rörig och sen är den på engelska dessutom som gör det svårare, men dessa bestämmelser fanns med redan 2004 när jag för första gången beställde papperscheckar. Man ska kunna beställa och ladda digitala checkar till Silver- eller Gold card också men vet inte om jag klarar av det. Litar mer på när jag har checken i handen.
Hälsningar Marianne:wideeyed:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag använde dessa checkar med förskottsbetalning under ett år men trots liten beläggning på campingplatserna blev vi ofta hänvisade till platser långt från servicehusen.

Efter att vid några tillfällen påpekat detta till campingplatsens personal och fått svaret att jag inte betalar fullt pris därav den sämre platsen, så slutade jag använda Camping Cheques.

Istället har jag sedan använt ACSI-card, inget krav på förskottsbetalning och dessutom betydligt fler platser att välja på. :)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har upplevt samma sak. Klart sämre platser om man har någon typ av rabattkort. I Italien på en camping vid Lago di Garda strök man mängder av platser och informerade om att om jag tänkte använda kortet så kunde jag inte välja dessa platser.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Detta har väl inte med Camping att göra men skriver ändå.
SF-biokort går ut redan efter ett år. Vi fick en hel hög vid ett tillfälle från flera håll och glömde bort mot slutet att de gick ut. Det är väl ganska sällan man går på bio drygt 1 ggr/ mån.

Blev lite nervös och tittade på våra SF biokort och där står det "giltigt i 2 år från inköps eller nyladdningsdatum" (inte 1 år).

Mvh

/ Bettan o Einar

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025

Skulle någon vilja beskriva ACSI-card för mig. Eftersom vi mycket sällan tagit in på camping är ACSI obekant för oss. Jag förstår att det handlar om att genom att ha köpt ett kort så kan man få rabatt på campingplatser.
Men:
vad kostar kortet
är det endast under lågsäsong och när brukar den infalla - de flesta stänger väl
hur stor brukar rabatten vara
följer det med någon förteckning över vilka platser som det gäller för
finns det ställplatser i systemet också
osv
Hälsningar
Jan

G

Göran & Carola

Guest

Skulle någon vilja beskriva ACSI-card för mig. Eftersom vi mycket sällan tagit in på camping är ACSI obekant för oss. Jag förstår att det handlar om att genom att ha köpt ett kort så kan man få rabatt på campingplatser.
Men:
vad kostar kortet
är det endast under lågsäsong och när brukar den infalla - de flesta stänger väl
hur stor brukar rabatten vara
följer det med någon förteckning över vilka platser som det gäller för
finns det ställplatser i systemet också
osv
Hälsningar
Jan

Här kan man köpa ACSI och få information om hur det fungerar:

CampingCard 2016

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har använt CC i tio år numera är det inte checkar utan kort som man kan ladda via nätet, vi brukar ladda ner c:a 8-10 vart år och gör det efterhand när vi är ute i Europa. Helt suveränt tycker jag. Har man överblivna nedladdningar på kortet gäller dessa i 2 år. Har under mina 10 år jag använt CC, vilket nog är 100 gånger aldrig blivit hänvisad till sämre platser, utom en gång i Holland men det var för vi hade hund. Min erfarenhet är att jag aldrig kommer överge CC.

S

Sören-6830

Guest

Jag har använt CC i tio år numera är det inte checkar utan kort som man kan ladda via nätet, vi brukar ladda ner c:a 8-10 vart år och gör det efterhand när vi är ute i Europa. Helt suveränt tycker jag. Har man överblivna nedladdningar på kortet gäller dessa i 2 år. Har under mina 10 år jag använt CC, vilket nog är 100 gånger aldrig blivit hänvisad till sämre platser, utom en gång i Holland men det var för vi hade hund. Min erfarenhet är att jag aldrig kommer överge CC.

Jo, men glöm inte att de inbetalningar du gjort och som inte utnyttjas under de två åren förverkas!
Och bli inte sjuk under perioden, det tar CC inte hänsyn till, tillgodohavandet förverkas även i detta fall.

D

Deleted member 11118

Guest

Jo, men glöm inte att de inbetalningar du gjort och som inte utnyttjas under de två åren förverkas!
Och bli inte sjuk under perioden, det tar CC inte hänsyn till, tillgodohavandet förverkas även i detta fall.

Tack för infon, men jag har redan fullständig kontroll på vad som gäller med kortet och jag kommer använda det så länge jag reser. Brukar fylla på efterhand via datorn så när jag kommer hem brukar det finnas 1 övernattning kvar på kortet. Jag trivs på CC campingar. Vi använder de flesta i Frankrike kanske 80%

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021

ACSI Camping kort Koster 120 kr om året gå in på ASCI Websida
då får du en katalog över alle Camping i europa + camping kard den gälla
under lågsäsong på alle di Camping som er ansluten till ASCI

D

Deleted member 11118

Guest

ASCI eller Camping Cheque, då jag under snart 15 år använt CC och är supernöjd med detta, så finns det ingen anledning för mej att byta. Jag tror att ASCI också är bra, men byta bara för bytandets skull finner jag inte intressant.

Visserligen skall man inte vara främmande för att testa nya saker, men i detta fallet kommer jag inte göra det. Var och en får ha vilket man vill bara man själv är nöjd. Bra det finns olika utbud så vi kan välja. Varna för CC är nog lite drastiskt formulerat, men bra man uttrycker sina åsikter.

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Det verkar inte helt kört om man blir sjuk. Så här står det under FAQ:

"I want to stop caravanning but I still have some Camping Cheques. Can I get a refund for them?
The only terms that enable a refund of Camping Cheques during their period of validity are the death of the holder
or spouse, or the disability or medical condition of the holder or spouse.
In this case, please call us to discuss paperwork required, reimbursements, any fees applicable and so on."

Ulf

S

Sören-6830

Guest

Det verkar inte helt kört om man blir sjuk. Så här står det under FAQ:

"I want to stop caravanning but I still have some Camping Cheques. Can I get a refund for them?
The only terms that enable a refund of Camping Cheques during their period of validity are the death of the holder
or spouse, or the disability or medical condition of the holder or spouse.
In this case, please call us to discuss paperwork required, reimbursements, any fees applicable and so on."

Ulf

Jag har diskuterat detta via mail och telefon med Camilla på CC i Danmark och enligt henne var sjukdom inget skäl, enligt vad hon meddelade mig var det sanktionerat från HK i Frankrike.
Kanske är det graden av sjukdom som avgör, om man är tillräckligt sjuk för att inte köra bil är inte tillräckligt enligt den info jag fått.

Tillägg (info från CC på min fråga):

Hej!

Det er korrekt at i forbindelse med dødsfald eller invaliditet (så man ikke har mulighed for at campere mere) af indehaveren af chequene eller indehaverens ægtefælle
eller samlever er det muligt at få refunderet cheques, men det er en betingelse at chequene stadig er gyldige for at det kan lade sig gøre.

Du kan læse de generelle salgsbetingelser, hvor du kan finde ovenstående information :

Dansk : Generelle betingelser
Engelsk : Allmänna bestämmelser

Senast redigerad av en moderator:
Toppen