• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för Black Velvet

L

linde

Guest
Fick för många år sedan en flaska Tjeckisk Whisky. Den var verkligen inte bra.
Hemkommen från Tyskland öppnar jag en flaska Black Velvet som är en kanadensisk whisky och får utnämna den till den sämsta jag smakat. På ettiketten talar man om att Kanada är känt för bra vatten men detta smakar mer som avloppsvatten.
Vad kan man göra med den? Är det något man kan blanda med som döljer smaken?:p:

F

F.d. 58571

Guest
Sv: Varning för Black Velvet

Smaken är som baken. En på mitt jobb dricker endast Black velvet !!!!!
Gör grogg på Cola !
Hälsningar

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hemkommen från Tyskland öppnar jag en flaska Black Velvet som är en kanadensisk whisky och får utnämna den till den sämsta jag smakat. På ettiketten talar man om att Kanada är känt för bra vatten men detta smakar mer som avloppsvatten.
Har ställt frågan till min granne som händeslevis är masterblender (faktiskt) och dessutom är gift med en tjeckiska.
//Conny

F

F.d. 14324

Guest

Du kan ju prova med att slå i det i kaffet, då kanske du klarar av att få i dig det.

Eller så får du väl smyga fram flaskan lite senare på kvällen när smaklökarna börjar bli bedövade :D

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Spolarvätska, kanske?

Hejs

Claes 105

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kan det vara en kulturkrock? Vi är mest vana vid och gillar skotsk whisky. Både malt och blended. Amerikansk bourbon smakar mycket annorlunda och kanadensisk whisky är ofta åt det hållet. Black Velvet har många anhängare, jag tillhör nog inte dem. Den är däremot utmärkt i drinkar. Kanske inte med cola, men i Manhattan och Whisky Sour, funkar den bra. Den är också bra att göra Irish Coffe på!

Krister N

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Först så tar du en eller ett par ovattnade Glenfarclas 105, sedan slinker den nog ner ;)

Peter :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Var i Skottland i somras och körde mycket längs Spey. Absolut är Glenfarclas en undeskattad storhet! Komplex men ändå lättilgänglig. En favorit..., av många! :) För oss visade det sig att skotsk single malt är så mycket mer än Islay.

Krister N

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Har ställt frågan till min granne som händeslevis är masterblender (faktiskt) och dessutom är gift med en tjeckiska.
Han svarade:
“Avlopp” är inte något som kännetecknar Kanadensisk whisky så det låter som om det är något fel på flaskan, även om det är en konkurrent som jag inte har provat på länge så borde den vara mer fruktig i stilen men det är svårt att säga utan att prova flaskan.
Sötma brukar vara bra på att dölja och täcka över saker, prova med fläder, päronsaft eller liknande och något kolsyrat med lite lime i, men är whiskyn defekt så blir det inte bra ändå utan då är det bättre att returnera/reklamera eller hälla ut flaskan.
//Conny

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Den som klagar på Black Velvet har aldrig druckit billig Thailändsk whisky.
Där kan man snacka om att dricka taggtråd.
:mad:
//W

F

F.d. 1370

Guest

Enligt Wikipedia är Black Velvet en öldrink(!), gjord på stout beer (Guiness) och mousserande vitt vin (Champagne).

Tror fanken det inte smakar whisky....!

/Nils

F

F.d. 30024

Guest

Du kanske helt enkelt inte gillar kanadensisk whisky. Den är ju lite speciell jmfrt med Scotch. Prova att dricka den "on the rocks" dvs med is. Vilket man f.ö.aldrig skall göra med Scotch. Eller prova att blanda med Scweppes ginger ale

L

linde

Guest

Tack för alla tips. Jag överdrev nog lite när det gäller smaken. Hade nog förväntat mig lite whiskysmak bara. Gillar att prova olika sorter whisky. Favorit just nu är The Yamazaki. En riktigt god japanare. BV funkar till kaffe, övrigt har jag inte provat än. Har provat whisky. usa som varit bra, vet inte om BV är typisk kanadensisk, den var väldigt billig (7 euro) kanske finns bättre (dyrare)

Toppen