Hemkommen efter resan till Grekland var det dags för besiktning av husbilen.
Jag visste att en fjäderstav på vänstra främre boggie-axeln hade gått av men verkstaden hade inte tid att fixa det före besiktningen, så jag chansade på att de inte skulle anmärka på det.
Mycket riktigt, de märkte inte att fjädringen var kass, men ljuset på den sidan stod något för högt så det anmärkte man på. Inte konstigt att ljuset stod högt med brusten fjäderstav bak.
När besiktningen nästan var klar och bilen så långt godkänd, kom en tredje man fram och påstod att sidorutorna fram var tonade med film eller beläggning. Jag protesterade förstås eftersom jag inte hade gjort något med rutorna som var original från fabriken och EU-godkända.
Men trots detta blev bilen underkänd och han krävde att jag skulle byta glas eller ta bort filmen/beläggningen (som inte finns). Nu finns det inga andra glas att byta till, bara samma som redan sitter i. Vad göra? Avvakta och se eller...
När verkstaden har plockat av hjulen för att byta fjäderstavar upptäcker de att det knappt fanns några bromsband kvar på något bakhjul. Vid kontrollen av framhjulen var bromsbackarna helt slut. Inget av detta anmärkte bilprovningen på.
Nu är frågan, vad är bilprovningen värd i säkerhetssynpunkt? Och hur stort förtroende kan man ha på personalen som dessutom underkänner de av EU:s regler godkända sidorutorna.
Husbilen skall in på ombesiktning senast den 18 dec. annars blir det körförbud!!!!!
Jag visste att en fjäderstav på vänstra främre boggie-axeln hade gått av men verkstaden hade inte tid att fixa det före besiktningen, så jag chansade på att de inte skulle anmärka på det.
Mycket riktigt, de märkte inte att fjädringen var kass, men ljuset på den sidan stod något för högt så det anmärkte man på. Inte konstigt att ljuset stod högt med brusten fjäderstav bak.
När besiktningen nästan var klar och bilen så långt godkänd, kom en tredje man fram och påstod att sidorutorna fram var tonade med film eller beläggning. Jag protesterade förstås eftersom jag inte hade gjort något med rutorna som var original från fabriken och EU-godkända.
Men trots detta blev bilen underkänd och han krävde att jag skulle byta glas eller ta bort filmen/beläggningen (som inte finns). Nu finns det inga andra glas att byta till, bara samma som redan sitter i. Vad göra? Avvakta och se eller...
När verkstaden har plockat av hjulen för att byta fjäderstavar upptäcker de att det knappt fanns några bromsband kvar på något bakhjul. Vid kontrollen av framhjulen var bromsbackarna helt slut. Inget av detta anmärkte bilprovningen på.
Nu är frågan, vad är bilprovningen värd i säkerhetssynpunkt? Och hur stort förtroende kan man ha på personalen som dessutom underkänner de av EU:s regler godkända sidorutorna.
Husbilen skall in på ombesiktning senast den 18 dec. annars blir det körförbud!!!!!