• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för övertryck på toa'n

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej
Efter att tömt toa'n på väg upp till Geilo så slulle jag lägga i en ny "toa kudde" och fylla på lite vatten när vi kom fram till Geilo. Men jag klarade inta av att öppna "locket" på tanken, så det var bara att ta ut hela tanken, och tur var det. Kudden med den blå vätskan låg på locket och jag hjälpte till med handen för att öppna men se det skulle jag inte gjort. Det hade tydligen byggt upp ett tryck i tanken när vi körde upp till Geilo och när jag med lite våld öppnade tanken så blev det nästan som en liten eksplosion med följden att jag och sidan på bilen blev blå prickig och hustrun fick ett gott skratt.

Lasse:twitcy:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varning för övertryck på toa'n

Det er 2 løsninger på dette problemet:
  1. Åpne i tømmerøret hvis det er mye motstand i spaken. Skilnaden i lufttrykk ved havet og på Geilo er mer enn merkbar :D
  2. Monter SOG eller annen utlufting av tanken og problemet vil aldri oppstå. Med SOG kan en og slutte med kjemikaliene.

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Jeg har selv opplevd dette etter å ha kommet ned fra alpeveier.

Jeg måtte på toa når vi stoppet, men når jeg åpnet lokket til tanken fikk jeg en opplevelse jeg aldri glemmer. På grunn av trykket i tanken sprutet innholdet over både meg og toalettrommet. Det var absolutt IKKE trivelig! Da var det godt å ha dusj i husbilen :)

Så nå har jeg lært at når man kjører i fjellene må man alltid åpne luka ned til toatanken FØR man løfter opp lokket. Da blir det mindre å vaske etterpå!

mvh Magne

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Inte helt HB-relaterat. Men tryckkänsligt. :)
Åkte från Eilat för några år sedan på sightseeeeing med den förträfflige guiden Björn Nordholm.
Åkte via DödaHavet ca 440 m under havsnivå - och vidare till Jerusalem ca några hundra meter över havsnivå. Hade en plastvattenflaska i väskan.
Ojojoj va blött det var i min väska :cool: - som tur var bara vatten.
Men nu har man lärt sig - Trial&Terror - eller va de nu hette. :)

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Problemet med övertryck i toan kan nog uppstå när som helst
när det börjar jäsa i burken, särskilt vid varmare väder. Kolla
att avluftningsventilen verkligen öppnar när du sätter tillbaka
kasetten efter tömning. På vår bil har jag blivit tvungen att
lägga emellan lite gods så att knappen verkligen öppnar, då
uppstår aldrig dettta problem utan övertrycket ventileras ut
under bilen.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi har ingen SOG, men i locket på avtappningsröret (den man häller ut genom) har jag en slangnippel inskruvad mitt i locket. Sen trycker man en slang, typ bensinslang, på nippeln och ut genom golvet. Enkelt att rycka av och trycka dit när man tömmer. Enda trycket blir när man sitter på tronen:D

J

Jimbo

Guest

Vi har ingen SOG, men i locket på avtappningsröret (den man häller ut genom) har jag en slangnippel inskruvad mitt i locket. Sen trycker man en slang, typ bensinslang, på nippeln och ut genom golvet. Enkelt att rycka av och trycka dit när man tömmer. Enda trycket blir när man sitter på tronen:D

Blir det inte risk för vissel-ljud då om man gör ett bra arbete :wideeyed:

Toppen