• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för överhettad motor..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Jag körde med husbilen Malmö - Stockholm och åter 10 dec - 15 dec.. Det var inte många andra husbilar man såg. En nyare 9 meters när jag körde upp, och en älde 5 meters när jag körde hem, Såg inte en enda inne i Shlm. Låg hos vänner med inkopplad värmepatron i Alde, 2000w, fick 19 grader i sovdelen, 17 grader i det större utrymmet. Så det blev snabb in och äta frukost hos kompisarna.. Men sover gärna i 19 grader. Betydligt bättre blev det när jag senare kopplade bort el-patronen och istället använde en liten termostatstyrd el-fläkt på 2000w.
Använde jag gas blev det nästan tvärt om, gärna för varmt även om jag stängde värmen i sovdelaen, vilket är möjligt i vår bil.. Men termostaten måste flyttas bort från ytterdörren.. Har en Knaus 640.
Nåväl till saken.. när jag körde hem med yttertemp på 8 - 10 minus, så tändes efter 35 mil den röda lampan som visar att motorn överstiger inställd temp. Alla slangar var normalt varma, vattenbehållaren runt 50 grader, Både Marcus på Champion i Malmö och Bossings i Linköping hade ingen lösning mer än att jag lugnt kunde köra vidare, eftersom tempmätaren som vanligt stod på 70 grader, kanske ngn slang/sladd som frusit.. Efter ngn mil så släcktes lampan men blinkade till och tändes och släcktes resten av resan. Hade jag stått stilla runt 30 min så säcktes lampan efter en stund.. men tändes och släcktes senare igen.. Någon som varit med om samma "fel" eller vet orsaken..?
Tack så länge..
Libom
Malmö

Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Varning för överhettad motor..

För det första är 70gr. alldeles för lågt,bör ligga på 80-85gr.
Bör nog ha vintertermostat eller vindavskärmning.
Temp.larmet kan mycket väl vara själva givaren eller glapp vid anslutningen.

Jojje

F

F.d. 16087

Guest

Kolla glycolen, dvs. fryspunkten på din kylvätska.
MVH. Gunnar S

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Vindavskärmning ska vi prova, har dock för mig att kartongskivorna vi försökte förra vintern inte var så imponerande. Tempraturmätaren står sommar som vinter på samma gradantal, så byte av termostat är jag osäker på.. Men kan någon tala o för mig var givaren/anslutningen sitter..?
Kör nog ändå inga längre turer i vinter, men för säkerhets skull..
Skulle önska oss ner till varmare bräddgrader, men man kan som bekant inte få allt man vill, Vi är ändå tacksamma för god hälsa, att vi har varann, vänner och barn o barn-barn i Jul.
Tack så länge..
Libom

F

F.d. 25206

Guest

Körde förra vintern med en bit liggunderlag framför kylaren. (mellan kylare och front)
Skall inte påstå att det blev fullkomligt men bra mycket bättre.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Helt klart nu att felet med värmevarningen inte har med värme att göra.. Startade idag för att flytta husbilen till andra sidan gatan och värmevarningen tändes och släckts ett par ggr. Nu gäller det bara att hitta givaren/anslutningen det är säkert där felet sitter.
Någon som vet..?
Libom

F

F.d. 58601

Guest

Körde förra vintern med en bit liggunderlag framför kylaren. (mellan kylare och front)
Skall inte påstå att det blev fullkomligt men bra mycket bättre.

Fiat rekommenderar att man använder såna samtidigt med vinter däck, enligt handboken (finska). De fungerar bra, när det blir kallare än -20-25 får man sätta på de nedra skydden.
De vita rutorna kan man öppna när det är varmare än -10 annars samma temp på motorn som på sommaren o utrymmen runt motorn är varma.
Skydden finns till olika årsmodeller.

Mvh
Leif

Bilagor

• DSCN2880.JPG
    DSCN2880.JPG
    1,6 MB · Visningar: 14
S

Sara & Micke

Guest

Helt klart nu att felet med värmevarningen inte har med värme att göra.. Startade idag för att flytta husbilen till andra sidan gatan och värmevarningen tändes och släckts ett par ggr. Nu gäller det bara att hitta givaren/anslutningen det är säkert där felet sitter.
Någon som vet..?
Libom

Jag hade en personbil för länge sen där lampan för överhettning var kombinerad med varning för låg kylarvätske nivå.
Men det borde verkstäderna ha upptäckt...

/Micke

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Normalt sitter tempgivaren på/eller vid returslangen från motorn innan den går in i kylaren.

Jojje

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Överhettning. kylarvätska och div. skydd framför kylaren känner jag till, har kört både Volvo Pv 444 med kylargardin och annnat vid den tiden.. Men tack ialla fall, alltid roligt med svar, att veta att ngn läser och bryr sig.. Tack för tipset om var om var givaren sitter, där är fm ngn glappkontakt.
Tack ska ni ha.. alla, detta är HBK !
Libom

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Överhettning. kylarvätska och div. skydd framför kylaren känner jag till, har kört både Volvo Pv 444 med kylargardin och annnat vid den tiden.. Men tack ialla fall, alltid roligt med svar, att veta att ngn läser och bryr sig.. Tack för tipset om var om var givaren sitter, där är fm ngn glappkontakt.
Tack ska ni ha.. alla, detta är HBK !
Libom
De flesta tempgivare är av typen NTC (Negative Temperature Coefficient). D v s givarens motstånd sjunker vid ökande temperatur. Om du har denna typ av givare, vilket är troligt skall du leta efter en kortslutning eller något annat som orsakar ett lågt motstånd, exempelvis fukt eller ännu värre saltvatten i ngn kontakt.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Min FIAT-servica i Karlstad, Kent Gustafsson, kunde ordna fram ett ex åt mig. Har nog inte på hyllan men vet säkert vart han ska söka. testa att ringa honom på 054-158000.

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Någon som vet..?
Libom

Kan det vara så att nivåvakten till kylvätskebehållaren spökar
prova att koppla ur givaren eller om den varnar ändå att bygla kontakten så får du se om lampan slocknar!
MVH Sören

Toppen