• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VARNING FÖR FALCK ASSIST

Majaa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
601
Medlemskap
2025
Jag har köpt en ny husbil och då fick jag ett erbjudande från FALCK med mitt regnummer, om en COMFORT ASSIST som täcker upp alt som garantin inte klara.
och dom håller reda på vilken försäkring som ska betala, och självirisken på upp till 2000:- betalar dom.
kostar bara 215:- per år
den ska jag ha men ringer och frågar om den gäller i hela Europa.
Då får jag till svar att den INTE gäller för husbilar?????????
Hur många är det som bara läser pappret och betalar för en försäkring som bara gäller personbilar.
Jag var på väg att göra den tabben.
IRRITERANDE

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: VARNING FÖR FALCK ASSIST

Här måste ha blivit något missförstånd.
Jag har haft Falck's assistansförsäkring för mina husbilar i åtskilliga år, utom en period när företaget inte ville försäkra riktigt tunga bilar.
Nu går det bra att teckna försäkringen även för husbilar tyngre än 5 ton, den försäkringen hsr beteckningen "Camper assist XL" och kostar nu 785:- per år.

Kundtjänst tel 020-870000 kan säkert hjälpa dig.

aake

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

]På ny husbil Fiat bjuder företaget på assistans de första åren!
Men hur funkar fiat assistance när man är utomlands?
På pappret ser det bra ut med hjälp (gratis).
Bärgning lånebil,hemtransport,men är det någon som VET?
Jag hade en Falck försäkring.När jag ringde och frågade om hur det funkade utomlands sa dom at den försäkring dom hade erbjudat och som jag hade inte var för husbil.Då fick jag pengar tillbaka för den resterande tiden.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Känner några personer som använt FIAT Assistans och det har varit utan problem.

För övrigt så har både Fiat och Falck underleverantörer så det kan vara samma bärgare som dyker upp.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Majaa, jag tror att du fått assist för en personbil. Husbil heter Camper assist och är något dyrare. Och ja, den fungerar. Fick hjälp vid en däckexplosion för något år sen utan något som helst problem.

RM Friberg

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021

Här måste ha blivit något missförstånd.
Jag har haft Falck's assistansförsäkring för mina husbilar i åtskilliga år, utom en period när företaget inte ville försäkra riktigt tunga bilar.
Nu går det bra att teckna försäkringen även för husbilar tyngre än 5 ton, den försäkringen hsr beteckningen "Camper assist XL" och kostar nu 785:- per år.

Kundtjänst tel 020-870000 kan säkert hjälpa dig.

aake

Vi tecknade nyligen med Falck Assistans, samma som ovan. Verkade vara OK.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi använde också oss utav Falck Assist i juni för vår 6.700 kg husbil, självklart utan problem. Tvärtom, mycket bra service!

Vår nya husbil har 2 års Falcks Assist med i garantipaketet.

Därför hoppas jag att trådskaparen nu ändrar titeln på tråden, eftersom den är helt felaktig!

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Jo vi har använt Falck assist 5-6 år. Förra året funderade jag över varför räkning inte kom, efter ett tag ringde jag. Då var assistansen borttagen sedan 4 månader, under 5år hade den kostat över 7000kr för dom, så den var ensidigt borttagen. Bad dom precisera kostnaderna, nja dom kanske inte var 7000 snarare 5000 men dom skulle kontakta mig. Försynt undrade jag varför dom inte meddelade, inte så kul i skarpt läge utan vetskap. Kunde han inte svara på. Dom hörde aldrig av sig, så vi tog SBM. Enda fnurran var för 3 år sedan då våra ungdomar åkte skidor i Norge. Dom hade begärt starthjälp 4ggr på 2 veckor! Mörkade men dök upp en räkning på ca 5000kr. Hade bara rätt till 2 per år enligt kontrakt. Viss affekt både för räkning och mörkning, ifrågasatte jag varför dom kör ut när försäkringen inte gäller? Hade fått ett par startbatterier för summan. (Dom hade laddat laptop mm i cigguttag som hade spänning utan påslagen tändning). Dom förstod inte frågan? och möjligen var jag lite onödigt skarp, om det kan vara detta som föranledde? Enstaka tillfällen som kanske inte ger substans till tråden om inte min granne råkat ut för exakt samma sak. Inte fått räkning, bad honom kontakta dom, hans var ensidigt uppsagd sedan 3mån pga för många "tillbud". Han tog Solid. Annars har det fungerat bra dom fåtal gånger den användes, även utomlands.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Marutaa

Vad jag kan se av villkoren som jag länkat till i inlägg 7 så har man inte rätt till starthjälp mer än en gång om man inte därefter åtgärdat problemet (otillräcklig batterikapacitet eller snarare felaktig användning i ditt fall).

aake

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Det är som sagt 3 år sedan och över 5 sedan vi tecknade. Ganska säker på att villkoren förändrats/försämrats, betvivlar att dom bjöd på en assist! Vill inte på något sätt ta bort ansvaret från ungdomarna över till Falck, men surt var det...

F

F.d. 25023

Guest

Känner några personer som använt FIAT Assistans och det har varit utan problem.

För övrigt så har både Fiat och Falck underleverantörer så det kan vara samma bärgare som dyker upp.

Jag har några år sedan i Spanien. Fungerade bra till slut, när man fick ta på dem. Numera är det nog enklare, finns t.o.m. telefonnumer till Sverige.

Jyrki

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

När jag kollade det finstilta i Falck assist villkor så framgick det att de transporterar ett fordon max sex mil, jag fick det verifierat vid uppringning.

Det är ett tag sen jag kollade och villkoren kan vara ändrade men med de förutsättningarna var det inte aktuellt att betala premien i mitt fall.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Intressant så till vida att för några år sedan i samband med ett motorras på autobahn blev jag bogserad ca 110km. Det gäller nog att läsa på villkoren innan! (Självklart också hos konkurrenterna)

Majaa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
601
Medlemskap
2025

Det jag skriver är brevet om en Comfort assist försäkring som falk skickar ut till alla nya bilar, som bara gäller för personbilar.
Men dom skickar också ut till husbilar även fast dom inte gäller.
Så ser man inte upp så betalar man för en försäkring som inte gäller.

OBS! det har inte alls med den vanliga assistansförsäkringen från Falck att göra.
så det karnse blev en fel rubrik

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024

Alltså vad bra!

Händer det personbilen något så har jag inte så svårt att lösa dom problemen.
Men husbilen?
Hur gör jag då?

Ringer naturligt vis Falks och får ett erbjudande.
Hoppas att det inte händer något över helgen.

Skall ut och campa på en SCR camping!
Gratis!

Stefan

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Eftersom jag tecknat denna försäkring efter att ha fått deras erbjudande när jag köpte husbilen i våras blev jag något tveksam. Jag ringde upp igår och frågade om detta stämde, jag betalade för Falck ford plus. Då svarade man att nej, den gäller ju inte för husbil. Dom får bara input att det är personbil från registret. Konstigt sa jag, det står ju att det är personbil klass 2. Då sa han att bolaget tar på sig det och att han skickar ett nytt försäkringsbrev som täcker även "camper" som någon tidigare skrev. Efter att första året går ut så höjs premien med ca 70 kronor men då är det "camper".

Har ni tecknat försäkring för ford eller fiat eller något annat, ring och kolla. Bättre ta striden nu än efter det hänt något.

Hälsningar/Hike

F

F.d. 25045

Guest

Vad jag förstått har jag bärgning i min vanliga bilförsäkring ca. 1000 i självrisk till närmaste märkesverkstad bara o ringa LF så ser de till att skicka bärgare, även ute i Europa.

Toppen