HEJ!
Jag öppnar en ny länk för "DÄCFIX VID PUNKTERING" för att få er uppmärksamhet efter att kollat runt lite på Internet. Jag har bland annat hittat flera artiklar som talat om dödsolyckor vilket gör att Däckspecialisternas Riksförbund i julas förordade ett tillfälligt stopp för all försäljning av punkteringsspray.
Av http://ing.dk/modules/fsArticle/download.php?fileid=169 framgår att man varit oförsiktig med däck som varit fyllda med butan/propan/gasol genom att svetsat på fälgen.
Dessvärre har jag inte hittat någon ofarlig drivgas men artikeln i Ny teknik inger heller inte heller så stora förhoppningar. Punkasprejen gör däcken livsfarliga - Ny Teknik. Jag återger det sista stycket i artikeln:
Inga alternativ till explosiva gaser
– Det finns egentligen inga bättre alternativ till drivgas i punkteringssprejen, säger Tor Arne Nergård, projektledare på Kemetyl i Norge som distribuerar en av de punkteringssprejer som innehåller propan-butan som drivgas.
– Det finns i princip tre huvudgrupper med möjliga drivgaser. Den mest rena och oskyldiga är tryckluft. Men för att trycka in tätningsmedlet i däcket med önskat tryck krävs en luftmängd som är omöjlig att komprimera i en så liten burk. Den kräver snarare en tioliters behållare.
– Samma nackdel gäller den andra huvudgruppen, drivgaser som används i livsmedel, som kvävgas och koldioxid. De är neutrala men expanderar inte tillräckligt för att få upp trycket i ett däck, särskilt inte om det är kallt ute.
– Det finns en möjlighet till, och det är klorbaserade drivgaser som freon. De är inte brandfarliga men oerhört skadliga för ozonskiktet och är totalförbjudna från 1 april.
– Återstår de här explosiva drivgaserna. Vi är medvetna om problemet och oerhört angelägna om att följa regelverket vad gäller märkning och varningstext på våra produkter. På burken med punkteringssprej står det bland annat att man ska laga däcket på en däcksverkstad så snart som möjligt, och att man ska informera verkstaden om att det finns brännbart material inne i däcket.
//Conny
Jag öppnar en ny länk för "DÄCFIX VID PUNKTERING" för att få er uppmärksamhet efter att kollat runt lite på Internet. Jag har bland annat hittat flera artiklar som talat om dödsolyckor vilket gör att Däckspecialisternas Riksförbund i julas förordade ett tillfälligt stopp för all försäljning av punkteringsspray.
Av http://ing.dk/modules/fsArticle/download.php?fileid=169 framgår att man varit oförsiktig med däck som varit fyllda med butan/propan/gasol genom att svetsat på fälgen.
Dessvärre har jag inte hittat någon ofarlig drivgas men artikeln i Ny teknik inger heller inte heller så stora förhoppningar. Punkasprejen gör däcken livsfarliga - Ny Teknik. Jag återger det sista stycket i artikeln:
Inga alternativ till explosiva gaser
– Det finns egentligen inga bättre alternativ till drivgas i punkteringssprejen, säger Tor Arne Nergård, projektledare på Kemetyl i Norge som distribuerar en av de punkteringssprejer som innehåller propan-butan som drivgas.
– Det finns i princip tre huvudgrupper med möjliga drivgaser. Den mest rena och oskyldiga är tryckluft. Men för att trycka in tätningsmedlet i däcket med önskat tryck krävs en luftmängd som är omöjlig att komprimera i en så liten burk. Den kräver snarare en tioliters behållare.
– Samma nackdel gäller den andra huvudgruppen, drivgaser som används i livsmedel, som kvävgas och koldioxid. De är neutrala men expanderar inte tillräckligt för att få upp trycket i ett däck, särskilt inte om det är kallt ute.
– Det finns en möjlighet till, och det är klorbaserade drivgaser som freon. De är inte brandfarliga men oerhört skadliga för ozonskiktet och är totalförbjudna från 1 april.
– Återstår de här explosiva drivgaserna. Vi är medvetna om problemet och oerhört angelägna om att följa regelverket vad gäller märkning och varningstext på våra produkter. På burken med punkteringssprej står det bland annat att man ska laga däcket på en däcksverkstad så snart som möjligt, och att man ska informera verkstaden om att det finns brännbart material inne i däcket.
//Conny