• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning - brandfara

F

F.d. 25086

Guest
Vill varna er andra för Amiga värmefläkt.
Vi tog med oss vår värmefläkt när vi åkte till Norge förra veckan,i vanliga fall har vi den i vår hall hemma i huset så tur i oturen var väl att vi tog den med oss annars kunde vårt hus brunnit i stället. blev två lösa mattor i husbilen som fick smält plast på sig.
Det blir inga mer lågprisfläktar för vår del...
har även varit i kontakt med Amiga men dom var ointresserade av problemet.

Bilagor

• CIMG8402..JPG
    CIMG8402..JPG
    90,5 KB · Visningar: 12
  • CIMG8403..JPG
    CIMG8403..JPG
    70,3 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Varning

Man kan undra om dom är lika ointresserade av att hamna i Expressen...;)
Hoppas alla har en vanlig brandvarnare i sina husbilar/vagnar.

J

Jimbo

Guest

Har ni använt fläkten på föreskrivet sätt är det rena rama skandalen!!!

Detta skulle jag aldrig acceptera utan vänd er till Konsumentombudsmannen för råd och vilka rättsliga grunder ni kan nyttja.

/J

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ser att vi har en likadan fäkt! Jag tycker att du skall anmäla detta, ex till elsäkerhetsverket!

Försäljningen kommer säkert att vid vite stoppas. Dvs om det är bristfällig konstruktion/tillv som problemet beror på, då måste säljaren/importören underrätta köparna/marknaden om brandfaran. Man kan inte bara importera vad skit som helst och sälja utan att ta sitt ansvar, speciellt inte med elprylar - detta finns noggrant uppstyrt!

En annan aspekt är att i bilar skall man ha värmefläktar som är avsedda för detta ändamål - och de är av flera skäl mycket dyrare än vad denna är.

Ett av problemen i detta sammanhang kan vara att fläkten stått på ett mjukt underlag som har begränsat luftväxlingen för kalluftsintag/kylning fläktunderdel.

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varning - brandfara

Vill varna er andra för Amiga värmefläkt.
Vi tog med oss vår värmefläkt när vi åkte till Norge förra veckan,i vanliga fall har vi den i vår hall hemma i huset så tur i oturen var väl att vi tog den med oss annars kunde vårt hus brunnit i stället. blev två lösa mattor i husbilen som fick smält plast på sig.
Det blir inga mer lågprisfläktar för vår del...
har även varit i kontakt med Amiga men dom var ointresserade av problemet.

Hur stod fläkten när det inträffade?? fritt runt om, bord över, i garderob eller på annan plats??

F

F.d. 25086

Guest

Ser att vi har en likadan fäkt! Jag tycker att du skall anmäla detta, ex till elsäkerhetsverket!

Försäljningen kommer säkert att vid vite stoppas. Dvs om det är bristfällig konstruktion/tillv som problemet beror på, då måste säljaren/importören underrätta köparna/marknaden om brandfaran. Man kan inte bara importera vad skit som helst och sälja utan att ta sitt ansvar, speciellt inte med elprylar - detta finns noggrant uppstyrt!

En annan aspekt är att i bilar skall man ha värmefläktar som är avsedda för detta ändamål - och de är av flera skäl mycket dyrare än vad denna är.

Ett av problemen i detta sammanhang kan vara att fläkten stått på ett mjukt underlag som har begränsat luftväxlingen för kalluftsintag/kylning fläktunderdel.

Givetvis har jag haft den på underlag som inte täckte någon ventilation på fläkten.

Y

Yjons

Guest

OBS! Fläkten samlar damm i mängder. Själv blåser jag ur min som vi använder i husbilen ett par gånger om året med tryckluft och märker att mängder av brandfarligt skräp kommer ut. Detta sedan vi också råkat ut för ett tillbud i bostaden för ett antal år sedan och konstaterat att detta berodde på damm som låg som en filt inne i fläkten.

frulli

FD HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022

Hej
Är tveksam om man ens behöver använda element med fläktfunktion.Tror att värmen i sig skapar tillräcklig luftcirkulation.

F

F.d. 29925

Guest

Har för mig att man SKALL ha värmare utan "öppen glödspiral" i motorfordon? Dvs typ kupevärmare.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Från en husbils affär www.caravan-shop.fi här hos oss finns de i de i de flesta husbils affärer eller så beställer de troligen från Tyskland.

Såg att du var från Ramnäs.
Senaste sommar övernattade vi på Kabelvägen i Ramnäs.

Mvh
Leif

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Oavsett hur fläkten används så bör det ju sitta ett överhettningsskydd som löser ut och blir det kortis så skall ju säkringen gå .

Vi har en Wilfa som är knäpptyst samt har den inte glödspiraler utan ett keramisk element .

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Har den överhettningsskydd borde inte detta kunna hända.
Överhettningsskydd borde vara obligatoriskt om det nu inte är det ?
Håller med om att damm är en stor brandorsak.

Jojje

Toppen