• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning Biltemas kablar.

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Jag köpte i höstas en sladdvinda 2,5 mm på Biltema. Som man skrivit tidigare så sitter kontakterna i fel ände på dessa. Man vill ju ha överbliven kabel och vindan under bilen och ej vid elstolpen. När jag bytte plats på kontakterna så upptäckte jag att jordkabeln som skall anslutas med 2 skruvar endast var ansluten med 1. Dessutom var skruven till nollan ej fastdragen i den ena kontakten. Som tur var så upptäckte jag detta innan användning. Det kunde ju ha blivit överhettning och brand. Kolla era kablar.
Lasse
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltemas kablar.

Det verkar finnas en del brister angående spolar och induktansers egenskaper här i tråden.

En spole utan kärna blir varmare än en motsvarande spole med kärna.


Det finns två anledningar till att rulla ut skarvsladdar.
1. Kabeln blir uppvärmd av strömmen som leds genom kabeln. Detta pga. resistansen i ledaren.
En fritt liggande kabel har således bättre ventilation kylning. Detta måste man som exempel ta hänsyn till när man förlägger kablage på kabelstegar

2. När kabeln ligger hoprullade i en spole/slinga alstras det ett magnetfält. Det alstras förvisso alltid ett magnet fält runt en strömfarande ledning. Men det förstärks proportionellt med antal varv i spolen. Detta alstra i sin tur mer skadlig värme (förenklat).


Utan att fördjupa mig mer i elläran så kan man säga. Rulla alltid ut kabelvindan och ha aldrig kablage liggande i slingor.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltemas kablar.

Fick tips av en elektriker när jag skulle byta kontakt på min elkabel att alltid se till att jordledaren i kontakten är längre än de andra. Det gör att om det händer så att kabeln av någon anledning spänns så att den dras ur själva kontakten så ska jordledaren lämna kontakten sist av de tre. Annars kan förbrukaren bli strömförande om jordningen dras ur och fasen blir kvar i de fall som inte hela kabeln rycks ur.
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltemas kablar.

Sladdvinda är praktiskt, men om man belastar den t.ex för uppvärmning av husbilen bör man dra ut hela kabeln.

Vindan fungerar som en spole när kabeln är upprullad och kan bli så varm att höljet smälter eller börjar brinna. Av den anledningen skall de vara försedda med överhettningskydd.


Såg en gång en sladdvinda med trumma och sidor i plast, som hade smält av överbelastning.

Varning befogad.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Varning Biltemas kablar.

Fick tips av en elektriker när jag skulle byta kontakt på min elkabel att alltid se till att jordledaren i kontakten är längre än de andra. Det gör att om det händer så att kabeln av någon anledning spänns så att den dras ur själva kontakten så ska jordledaren lämna kontakten sist av de tre. Annars kan förbrukaren bli strömförande om jordningen dras ur och fasen blir kvar i de fall som inte hela kabeln rycks ur.


Kan bara instämma ,det skall vara en extra ringla i uttaget , vet inte om det gäller förlängningskablar men vid fast installation skall det vara det :)
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Varning Biltemas kablar.

När kabeln ligger hoprullade i en spole/slinga alstras det ett magnetfält. Det alstras förvisso alltid ett magnet fält runt en strömfarande ledning. Men det förstärks proportionellt med antal varv i spolen. Detta alstra i sin tur mer skadlig värme (förenklat).
Induktionsvärmning bygger på att man, via magnetfältet inuti en spolformig enkelledare, skapar mycket kraftiga inre strömmar i det föremål man vill värma. Resistansen i målföremålet är inte oändligt låg utan, enligt Ohms lag, avges värme när strömmen går genom resistansen. Förenklat kan man betrakta en induktionsvärmare som en transformator med en flervarvig primärkrets och en kortsluten enkelvarvig sekundär.

Det som skiljer mellan en induktionsspole och en upprullad kabelvinda är att den förra består av en enkelledare och den senare av en dubbelledare, bortsett från den normalt sett icke strömförande jordkabeln. Kabelvindans två motriktade strömkretsar genererar magnetfält som i stort motverkar varandra vilket ger ett begränsat nettomagnetfält som knappast är huvudorsaken till uppvärmningen.

Ett par av orsakerna till att man använder induktionsvärmning är att den är blixtsnabb och kan lokaliseras med hög precision.

Jag satsar på att det är kabelns resistans och de tätt lindade varven som inte tillåter kylning som är grundproblemet.

/ Erik
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltemas kablar.

Fick tips av en elektriker när jag skulle byta kontakt på min elkabel att alltid se till att jordledaren i kontakten är längre än de andra. Det gör att om det händer så att kabeln av någon anledning spänns så att den dras ur själva kontakten så ska jordledaren lämna kontakten sist av de tre. Annars kan förbrukaren bli strömförande om jordningen dras ur och fasen blir kvar i de fall som inte hela kabeln rycks ur.

Gammal klok sanning, men sedan många år tillbaka så klipper du bara kabeln rakt av och skalar upp och ansluter. Det ger sig själv då schuko och CEE don har jordanlutningen lite närmare kabeln. Så per automatik så bli den längre. Vad som däremot är viktigt, är att vårda sina anslutningar ser ofta att dragavlastaren har släppt och man ser innerledarna.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Varning Biltemas kablar.

Var på Biltema idag och tittade på sladdvindan. Även om man skiftar kontaktdonen så man kan ha vindan vid HB/HV så verkar den vara ohanterlig när man ska vinda den åt något håll då "sidokabeln är fast och ganska lång och ska snurras med. Bättre då att eftersom man ändå måste skifta kontakterna så kan man korta den stumpen så kort det går men ändå få den i skydd under fordonet. Det blir ändå en ohanterlig men åtminstone kortare stump upp till fordonets elintag. Har ni sett några vettigare kabelvindor på något ställe med 3x2.5mm2 och ca 15-25 meter. Förresten är den på Biltema 25 m lång vilket inte framgår på websidan.
 
Toppen