• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning Biltemas kablar.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Jag köpte i höstas en sladdvinda 2,5 mm på Biltema. Som man skrivit tidigare så sitter kontakterna i fel ände på dessa. Man vill ju ha överbliven kabel och vindan under bilen och ej vid elstolpen. När jag bytte plats på kontakterna så upptäckte jag att jordkabeln som skall anslutas med 2 skruvar endast var ansluten med 1. Dessutom var skruven till nollan ej fastdragen i den ena kontakten. Som tur var så upptäckte jag detta innan användning. Det kunde ju ha blivit överhettning och brand. Kolla era kablar.
Lasse

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning Biltemas kablar.

Sladdvinda är praktiskt, men om man belastar den t.ex för uppvärmning av husbilen bör man dra ut hela kabeln.

Vindan fungerar som en spole när kabeln är upprullad och kan bli så varm att höljet smälter eller börjar brinna. Av den anledningen skall de vara försedda med överhettningskydd.

F

F.d. 52943

Guest

Jag har en sådan och har retat mig på felvända kontakter. Ska byta kontakterna och kolla jordskruvar. Tack för tipset!

F

F.d. 55397

Guest

I Sverige får man bara sälja SÄKRA elprodukter, det skall försäljaren ansvara för. Om det är farligt kan Elsäkerhetsverket gå in med försäljnings- o brukandeförbud ( i efterhand).

Med gamla S-märkningen behövde man "bara" vara vaksam för brukande skador, men numera även för mindre bra kvalitet på grejjerna. Tyvärr är det inte ovanligt med fel enligt ovan, men även risk att spänningsförande delar blir åtkomliga. Även om ex vis en kabel är CE märkt så säger det inget om kvaliten nu, eller när den legat i solen/nedfrusen/mekaniskt klämd hårt belastad några år.

Okulärbesikta, dvs se o bryt på grejjerna o är det sprickor eller nåt -kassera!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja det finns flera varianter av ski...skarvkablar av billigare sort.

En bekant till mig skulle byta sladd på en borrmaskin. Han kom på edén....Det blir bra med en lång sladd eftersom jag ändå ofta får ta till skarvkabel.
Han köpte en femmeters jordad skarvkabel med gjutna kontakter, klippte bort honan för att montera den sladdänden i borrmaskinen.
Det fanns bara två kablar inne i sladden och jordkabeln saknades alltså.............
En dubbelisolerad plastborrmaskin behöver visserligen ingen jord men skarvsladdens kontakter hade metallbleck och den såldes som jordad skarvsladd utan möjlighet att kolla upp med sina gjutna kontakter, om man inte klipper av sladden eller mäter upp den innan användning. Snudd på skandal faktiskt.

O.B.S. Detta var inte Biltema utan en lågprisbutik för div. varor.

M.v.h. JANKRO.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Thomas, nu sprider du villfarelser.

En hoprullad sladdvinda får inte belastas.

Om du inte tror på oss, prova på din egen sladdvinda.

Ps. Gör det utomhus i en grusbunke.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Det skall också stå en liten information om detta på rullen.

Brandskyddsföreningen Elektriska nämnden
SLADDVINDOR

Sladdvindor kan överhettas om de inte rullas ut helt. Om sladdvindan riskerar

att överhettas, ska ett överhettningsskydd koppla bort strömmen.
Äldre sladdvindor kan sakna överhettningsskydd.
Sladdvindan ska vara märkt med maxeffekt både för ihoprullat läge och för helt

utdraget läge.

Sladdar och sladdvindor används i stor utsträckning som ersättning för fast

installerade vägguttag, vilket inte är lämpligt ur brandskyddssynpunkt.

De risker som finns är klämning, slag, överhettning, kemiska angrepp.
Påverkan av kyla och värme är också riskfaktorer som också måste beaktas.

Även om sladdstället tål ett högt effektuttag, kan förlustvärmen bli farlig om det

föreligger någon form av glappkontakt eller om sladdarna blir övertäckta så att

kylningen försvåras.

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Hej T. Rantzow!
Jag har inte sagt att:
CITAT
En hoprullad sladdvinda får belastas
SLUT CITAT
Det är DU som felaktigt säger att jag har sagt det.

Jag är på intet sätt någon el-nisse men jag kommer ihåg från min barndom då min bästa kompis pappa visade mig en maskin som han hade uppfunnit (han hade en stor verkstadslokal med en massa maskiner) vilken härdade specialdelar som skulle sitta på VOLVO bilar. Pappan förklarade för mig att VOLVO delarna hettades upp kraftigt och hastigt med hjälp av en elektromagnet som alltså bestod av en spole av metalltråd vilken en massa el skickades igenom samtidigt som metalldelen fördes in i spolen som således fungerade som en kärna varpå den blev vrålvarm (därefter kyldes de lika hastigt av med hjälp av vatten). Jag har svårt att tro att jag fått denna info om bakfoten.

Kallas inte detta för en elektromagnet föresten?
Och var det inte så att förr om åren så fanns det på marknaden sladdvindor av metall vilket alltså visade sig kunde vara livsfarligt.
Av det skälet antar jag så är sladdvindorna på marknaden idag av plast eller nåt annat, men inte metall.
Puhhh
/Thomas

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Thomas

Jag tolkade dig kanske fel när du protesterade på Gunnars inlägg om tvärtom.
- Beklagar i så fall.
Oavsett vilket så går det inte att belasta en tätt ihoprullad 1,5 kvadrats sladdvinda, kanske en liten sen stund sen blir den så varm att isoleringen smälter.
Med belastning menar jag 2000 Watt inte en glödlampa.
Det har hänt ett flertal gånger på jobbet att folk smälter ned kabelvindor.

Det din bästa kompis pappa gjorde heter induktionshärdning och det går till så som du beskriver.
Vår firma säljer dylika maskiner.

F

F.d. 55456

Guest

Är det ingen som har reflekterat över att Biltemas 3x2,5 kvadratmillimeters kabel vinda är totalt hopplös att använda för oss som är vana vid de "normala" gamla med 3x1,5 och ett antal uttag i själva vindan. Den nya har en irriterande svans som trasslar till tillvaron när man ska rulla ut den och likaså när den ska rullas på, slaktade min och använder den som en vanlig förlängningskabel.
MVH Bjarne
:mh4:

Toppen