Det är så sant, men avgifterna för frakt fram till mottagaren är ju någon överenskommelse mellan länder och Postanstalter "Vi fixar era paket hit så fixar ni våra paket till er, eller liknande, hur det nu går till normalt."
Det rätta hade väl varit att ta bort fraktsubventionerna när Kina hade passerat stadiet när de behövde hjälp, så vi hade fått betala för frakten redan vid köp av varan som normalt och post/transport hade skötts internt mellan länderna som normalt mellan oss och andra länder i stället.
Sedan ligger ju moms och tullindrivning lite på sidan av fraktkostnaden på sätt och vis, och borde kanske varit enklast om billiga paket bara hade gått genom utan moms och tull och utan strul som i många andra länder.
Man kanske kan tycka att för 75:- kunde de hålla ordning på sitt åtagande lite bättre.
Bäst är det ju när ett fraktbolag tar ut moms och tullavgifter redan vid köpet av varan så att man har betalt allt vid köpet, och paketet kommer "hem till dörren" utan långa uppehåll i väntan på att de skall få in moms och tullavgifter direkt från köparen.
M.v.h. JANKRO.
Det måste väl vara säljaren som skall hantera kostnader och moms precis som det fungerar när man säljer produkter inom EU?
Att anse att det är fraktarna som skall sköta sådant här åt leverantörerna av miljoner små skräppaket från Kina tycker jag är fel, och
PostNord skulle nog tacksamt slippa uppgiften.
75 Kr för hanteringen är väl inte dyrt, tänk personal-lokaler-fordon-administration.