• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning Öresundsbron. Bilar under 6 m med BroPass

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En liten varning är nog på sin plats för er som har BroPass för Öresundsbron och bilar under 6 meter.

Av en ren tillfällighet upptäckte jag att man debiterat oss fel.

Vi har en plåtis som enligt registreringsbeviset är 5998 mm lång, dvs hela 2 mm från 6 meter. Inget extra hänger därbak på vår bil.

Den 3 juli passerade vi bron i riktning Malmö - Köpenhamn och debiterades 198 kr, helt korrekt efter prislistan.

Två dygn senare passerade vi igen med samma bil, men i riktningen Köpenhamn - Malmö och blev då debiterade 396 kr, dvs. som en bil över 6 meter.

Trodde faktiskt inte att man skulle behöva kolla sådant, trodde men hade ett 100% säkert system, men det har man inte.

Pratade idag med kundsupporten för Öresundsbron och det var självklart inga problem att få det fixat när jag gett dem bilens reg.nummer.

Men man erkände att det här är ett problem och det har inte bara drabbat oss. Man rekommenderar oss att köra sakta genom bommen, hålla avstånd och vara extra försiktig om det regnar och kolla vad man blivit debiterad.

Fick även veta att man håller på att byta ut den befintliga mätutrustningen till modernare och effektivare instrument.

Egentligen är det fantastiskt att mätutrustningen kan skilja på ett par mm.

Så kära vänner med små hb´s kolla vad ni blev debiterade när ni körde över bron.

Ha en fin husbilssemester!

Tommy

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Varning Öresundsbron. Bilar under 6 m med BroPass

Har alltid blivit positivt särbehandlad på Öresundsbron, alltid betalat under 6m trots bil som är 636cm. Även vår gamla på 7m slank igenom billigare någon gång.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jag råkade ut för exakt samma med min 5,99 plåtis fast fick det för dyra priset på utresan och rätt på hemresan. Även jag fick det justerat efter kontakt med kundtjänst.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Har förstått att de äldre Bro-Pass'en går att använda i olika fordon, och då blir det väl mätning.

Vi skaffade vår första Bro-Pass förra månaden, nu måste man regga den till ett fordon, och då blir det förhoppningsvis rätt.

Vår första överfart blev deb. 0-kr, glädjen gick över 2-veckor senare då det korrigerats till 396sek. Dock skulle en överfart kostat 880sek. utan Bro-Pass.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Har förstått att de äldre Bro-Pass'en går att använda i olika fordon, och då blir det väl mätning.

Vi skaffade vår första Bro-Pass förra månaden, nu måste man regga den till ett fordon, och då blir det förhoppningsvis rätt.

Vår första överfart blev deb. 0-kr, glädjen gick över 2-veckor senare då det korrigerats till 396sek. Dock skulle en överfart kostat 880sek. utan Bro-Pass.

Märkligt, vi beställde och fick vårt nya BroPass för ett par veckor sedan utan att skriva den på någon bil. Den nya husbilen hade vi inte ens reg.numret på vid den tiden.

Är det inte "EasyGo+" du har? Det hade vi tidigare och det var knutet till just ett specifikt fordon.

Tommy

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Nu blev jag osäker, får kolla upp det.

Edit:

Har ett Bropass-avtal

I min Bizz-lista finns reg.numret på husbilen som jag fick uppge vid registrering.

En undran, kan jag lägga till våra personbilar och använda Bizz'en i dem ??

Bilagor

• bropass1.JPG
    bropass1.JPG
    160,1 KB · Visningar: 11
  • bropass2.JPG
    bropass2.JPG
    86,4 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har Dansk Brobizz och råkade ut för samma sak på Öresundsbron mot Malmö. Kollade debitering dagen efter vilket blev det dubbla och skickade mejl till Brobizz om detta. Ingen hörde av sig överhuvud taget så vi struntade i det så småningom. Nästa gång kör vi förbi luckan och betalar manuellt med Brobizz:en, då har vi koll på läget i alla fall.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag kollade just upp mitt konto på Öresundskonsortiet. Jag har haft min Bizz sedan 2013 & jag har inget Reg.nr registrerat. Reg.nr gäller bara EasyGo+ där man också tydligen skall uppge vikt, antal axlar, axeltryck & miljöklass.

Bennie

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Kommer inte ihåg detaljerna, men nytt är att Brobizzen är bunden till familjen. Man får inte längre låna ut dosan till grannen. Har både bizz och kort, varav korten har kunnat lånas ut. Vet inte om kort fungerar längre.

Något i denna stil! Får väl läsa det nya avtalet igen.

F

F.d. 50609

Guest

Vi har 5.99m & vi åker alltid i manuell bana, vi har ett intyg efter en kontrollmätning(av dom), Intyg plus bizz överlämnas och jag säkerställer att jag blir korrekt debiterad.

Varför ? Jo det står 6.20m i regbeviset då den har dragkrok, den är dock avtagbar och utan kroken monterad så är bilen 5.99m .
Passerar aldrig bron av självklara skäl med kroken monterad...

R

Rolfevert

Guest

Förstår inte varför allairriteras på mätfel avseende längden på bilarna.
Har inte läst någonstans om det uppenbara skälet till irritation nämligen att man tar betalt efter längden och inte vikten som borde varit ett bättre skäl till att differentiera priset om man numåste det.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Du får uppge ett reg.nr men kan använda den även på andra bilar. Därav måste bilen den används på mätas.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Ska man inte pendla över bron (dvs flera gånger/år), så kan det väl kvitta om bilen är över 6m

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jo, men desto längre bil, desto mer pengar att spara.
Ivårat fall blev den fasta årskostnaden intjänad med råge på första överfarten :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

image.png
Som nämnts drygt 220 kr att spara på första överfarten, drygt 580 kr på andra!

Toppen