• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varnar: Din importerade elcykel kan vara livsfarlig?

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025
Sv: Varnar: Din importerade elcykel kan vara livsfarlig?

Känns som propaganda i vanlig ordning, kanske ngn cykel grossist ser att många importerar förbi grossist/detaljist och ser vinsten minska? Om de hade alla de felen vore det nog problem utomlands också, eller?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vilket sk..snack. Det är ordföranden för FoG, Svenska Cykelfabrikant och Grossistföreningen som vill tvinga in kunderna till cykelbutikerna där samma cyklar är 2000-2500kr dyrare för samma cykel på nätet. Det är tom med så att cykelhandlarna tom är olagligare när dom erbjuder gashandtag som tillbehör, som gör att cykeln inte längre räknas som cykel. Utan blir då motordriven.

Om man tittar på Motorhandel.se - Din motorbutik online och de cyklar som de säljer. Jag kan förstå att det retar upp Cykelfabrikant och Grossistföreningen då dom är billigast i Sverige. Där får man en helt ok elcykel för drygt 5000 spänn.

Man behöver inte ge 10000-20000kr för en ok elcykel även om Cykelfabrikant och Grossistföreningen gärna önskar det.

För dom billiga cyklarna är byggda på exakt samma ramar och batterier som dom dyra.

Det som är skillnad är att de som finns på nätet har andra förutsättningar:

1. Betalas i förskott via nätet.
2. Man får slutmontera själv
3. Dom har inga butiker och återförsäljare
4. Litet lager som anpassas efter beställningar.

Därför är de billiga och därför gillar inte Cykelfabrikant och Grossistföreningen dem.

1622490513.jpg

5 695 kr ink moms. Försök hitta det hos en återförsäljare

Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej SirMcLain!
Helt rätt om Skitsnack!
Jaså har Smart & slim blivit en hel tusenlapp dyrare sen jag köpte!
Tänk om jag tjänat en krona, Batterierna (Ackarna) funkar lika bra i dag, det enda jag kan klanka på Elcykel Orion Slim det är att där skall vara en fjäder mellan gaffel & ram så att styret håller sej rakt fram vid parkering!
Jo som det är nu så vridet styret & hjulet sej antingen till höger eller vänster då man ställer cykeln på stödet & det drar i elkablarna så kontakt svårigheter uppstår!
Ja t.o.m. Motorhandel har "fallit" för trycket m. gas handtag (jag vill inte skriva till dom lata), så jag nöjer mej med "till dom som inte orkar", visst dom vill också tjäna pengar!
Mvh.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, finns det fortfarande någon person i Sverige som går på de svenska importörernas sk..snack om hur rejält, kontrollerat och säkert det är om man betalar det dubbla eller mer bara för att sakerna har passerat en svensk importör som mellanhand, och som skall ha en för stor del av kakan för den insatsen.
Dessutom påstå att de importerar något som är specialtillverkat och bättre kontrollerat för den svenska marknaden än för andra länder, och då mena, att åt övriga världen duger vilket sk.. som helst.
De börjar ta i så de faller på eget grepp :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

I ärlighetens namn är ju de seriösa importörerna tvungna till att få en EG försäkran för att kunna sälja produkten lagligt. Det kostar. CE klisterlappen är inte allt.

Ta t.ex. Biltema de har en elcykel till ett helt okey pris och har alla papper i ordning.

Vad kan det då vara för risker med en import cykel som inte är, ja ska vi kalla det pappersmässigt rätt.

Jo t.ex. batteriladdare KAN vara el farliga.
Om man kollar lite på Elsäkerhetsverket återkallningar och säljförbud så är det allt som oftast isolationen det handlar om. Samma fel som på billiga mobilladdare.
Även mer harmlösa fel som att de ger störningar på nätet förekommer frekvent.
Det stoppas produkter varje vecka!

Laddare för elcykel avger störningar

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, en cykel lönar sig ju kanske inte att behöva betala både frakt och ev. importavgifter på från fjärran land.
Utan den köper man nog oftast från något annat land i den Europeiska gemenskapen, och de har väl ungefär samma regler som Sverige.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är väl med el-cyklar som med solcellspaneler, hemelektronik mm det mesta tillverkas i Kina,Taiwan eller Korea & säljs under olika namn här i Europa. Svenska Cykelfabrikant och Grossistföreningen är i mitt tycke "ute & cyklar".

Bennie:D

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Man glömmer att varna för dem somm sitter på cyklara, trafikregler, vad är det ??????????:mad:

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Slår ut pacemaker och hörapparat, tror han på det själv. Batteri för vårat klimat. Ett gött skratt förlänger livet.
/Blasse

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tillbehör i form av gashandtag ser jag som ett handikapphjälpmedel. Inget fel i det?!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

För att värna om "dom stackare som mot bättre vetande importerar livsfarliga varor" så är det väl bara att lämna EU & gå tillbaka till det gamla. Tull på allt som förs in i Sverige & begränsad införsel av livsfarlig alkohol & tobak (där värnar man om fler människor). Att stävja importen är bara till fördel för två parter nämligen staten & krämarna (åh ursäkta handlarna menar jag). För handlarnas del vore väl det toppenfint, då har dom fått tillbaka sitt monopol & kan fortsätta ta överpriser som vanligt. Jag kan kanske förvänta mig kritik för detta påstående men så upplever jag situationen & står för denna min åsikt.

Bennie:)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Myntet har väl en annan sida också. Jag tycker nog att de som importerar sina varor från fjärran land skall göra det korrekt med de papper som krävs.
Det som sker nu i vissa fall är att man importerar och säljer produkten inom EU och inte har
rätt papper.

Jag talar INTE om egen import från Kina utan professionella importörer som helt skiter i reglerna. exempel på varor är då EL-cyklar, dieselvärmare, båtmotorer. Dessa båtmotorer är dessutom olagliga att sälja i EU så importören styckar den och säljer de som reservdelar.
Motor och rigg för sig. Det tycker INTE jag är okey.

Sedan vet vi väl alla att bransch organisationer gör allt för att skydda "sitt".

Toppen