• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

varmvatten

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Hej

Har planer på att försöka ta tillvara värmen från motorn för att värma varmvatten med hjälp av en värmeväxlare. Undrar om det är nå`n som provat detta, och i så fall. Hur fungerar det? Eller är det nå`n som har en bättre ide`?
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: varmvatten

standard i vår med fungerar kanon vi har en Argos nästan 9m hela bilen är varm å skön. Varken så dyrt eller krånglig installation
Ett bra tillbehör:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: varmvatten

Är det så att du har Truma luftvärme så är det nog rätt bökigt att göra om systemet till vattenburet fram till pannan alternativ är att man gör en tank före pannan som fungerar som en förvärmare till pannan och att du i den har som en värmeväxlare vilket jag menar att du kör in den slangen från vattentanken som sedan skall till varmvattenberedaren och sen har du en separat slinga som du får koppla till motorn .

Tanken bör ju vara i rostfritt och bra isolerad för att det inte skall blir strålningsvärme .

Är det för att spara gas ? Jag skulle tro att du får rätt mycket gas för dom pengarna som det kostar att bygga detta men din idé är inte så dum .
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: varmvatten

Det står varmvatten i rubriken inte värme!

Jag vet, men begreppen brukar användas lite osorterade här på forumet, så det är ofta bättre att klargöra vad som gäller?:)

För mej kändes det som lite överkurs att bygga ett system för att värma några liter varmvatten från motorn. därav frågan?! :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: varmvatten

Jag är inte ensam "galning" i klubben dock - det finns fler likasinnade :)

Det är faktiskt rätt skönt med utrymme. Hade jag kommit på tanken att köpa buss några år tidigare när ungarna var mindre så hade det varit ännu bättre...
Visst kostar det nån liter milen i diesel, men vi har ju alla bekvämligheter med oss. Ville vi ha det enkelt så kanske tält vore ett bättre och billigare alternativ! :)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: varmvatten

Tycker det är helcoolt med en fullstor buss. Tror jag skymtade din "polare" med gula dubbeldäckaren i Falun för ett tag sen.

Mäktigt ekipage =)
 
Toppen