• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten

Kopparn

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tierp
HBK-Nr
28918
Medlemskap
2025
Mitt varmvatten blir kokhett och jag får felkod w 17 h på panelen. Det finns vatten i systemet, jag har kollat. Jag har inte ställt nån temp å vattnet bara slagit på värmaren för att få värme. Vad gör jag för fel?
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Hej! det är väl så att om värmaren går för att få värme i bilen så blir väl varmvattnet kokhätt. däremot om inomhustemperaturen är uppnodd så håller den antingen 40 eller 65 grader. för legionellasjukan rekomenderar jag 65 grader.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kokhett vatten.
Jag har kollat lite om hur din beredare ska fungera. Är dock ingen expert.

Det finns två temperaturer att välja för varmvatten, 40 resp 60 grader.
Med tanke på legionella är 60 grader att föredra. Speciellt om man ska duscha.
Sommardrift uppvärmning varmvatten, då värms vattnet med liten gaslåga.
Då värms inte bodelen upp.

Vid uppvärmning av bodelen prioriteras den. Varmvattnet kommer i andra hand.
Värmaren ökar även effekten vid uppvärmning av bodelen.
Om det är kallt i bodelen kommer uppvärmningen att pågå under en längre tid.
Då värms även varmvattnet under en längre tid och blir varmare.

Felkoden är en varningskod vid sommardrift av varmvatten.
Truma rekommenderar att tömma beredaren och fylla på den igen och testa.
Låt den svalna först.

Jag skulle börja där. Om felet då kvarstår fortsätta därifrån.

Kan det vara så att du körde först uppvärmning av varmvatten och sedan direkt uppvärmning av bodelen.

Åke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Legionella bakterier trivs bäst i lite lägre temperaturer (under 40grader). De frodas i stillastående vatten, t.ex botten på varmvattenberedare med dålig omsättning.
För att undvika bakterierna, om man haft bilen stående med vatten i beredaren i några veckor, är att köra upp beredaren till 60grader en stund (då dör bakterierna). Sedan kan man sänka till 40 igen när beredaren används.
Sedan är det ju så att bruksvolymen på vattnet ökar om man kör vattnet på 60 grader men även energiförbrukningen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Legionella bakterier trivs bäst i lite lägre temperaturer (under 40grader). De frodas i stillastående vatten, t.ex botten på varmvattenberedare med dålig omsättning.
För att undvika bakterierna, om man haft bilen stående med vatten i beredaren i några veckor, är att köra upp beredaren till 60grader en stund (då dör bakterierna). Sedan kan man sänka till 40 igen när beredaren används.
Sedan är det ju så att bruksvolymen på vattnet ökar om man kör vattnet på 60 grader men även energiförbrukningen.
Verkar som vi har liknade jobb
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja så länge man kan köra upp tempen till drygt 60° i varmvattenberedaren så är man ju väl skyddad men det finns ett par exempel på att man fått legionellatillväxt som man härlett till duschslangen där ju man inte kan få dessa höga temperaturer och där duschen I åtminstone ett fall inte använts så ofta.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ja så länge man kan köra upp tempen till drygt 60° i varmvattenberedaren så är man ju väl skyddad men det finns ett par exempel på att man fått legionellatillväxt som man härlett till duschslangen där ju man inte kan få dessa höga temperaturer och där duschen I åtminstone ett fall inte använts så ofta.
Förekommer ibland i duschhuvuden/munstycken eftersom man oftast inte duschar så varmt. Man kan spola igenom, länge med varmt vatten, eller så lägger man slang och duschhuvud/munstycket i en hink med klorin en stund
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Citat från wikipedia:
  • Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.
  • Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.
  • Vid 70 grader tar det mindre än en minut.
Lyckas man få värmaren att komma upp i 70 grader (på Alde går det, Truma vet jag inte) så går det ganska lätt att desinficera duschen från legionella.

MVH
Hans
 
Toppen