• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten töms ur ledningen över natten.

F

F.d. 51064

Guest
När vi bytte husbil, Bürstner i 685P, i höstas så fanns det några reklamationer som måste åtgärdas.
Bl.a. så töms varmvattnet ur ledningarna över natten. Vi har haft den inne för åtgärd men det hörs inte vara något fel?
Vi får ha kranen öppen, på toan, i minst 2min innan vattnet börjar komma. I köket lite kortare tid.
Någon annan som råkat ut för detta och kunnat åtgärda det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Tror det fattas en fungerande backventil like etteer vatnpumpen. Hadde dette problemet på vår første husbil.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Dom kollade backventilen och den var ok. Men de pratade om att det inte fanns någon backventil för varmvattnet utan trycket från pannan skulle räcka, eller något sådant. Är inte så hemma på det här.
Om så är fallet måste det ju vara någon konstruktionsmiss, eller tänker jag fel?
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Kan det være så enkelt som at det er frostsikringen på Truma'en som slipper ut vannet fordi temperaturen nærmer seg 0 grader?

Da vil det jo også ta litt tid innen det nye vannet som er fylt på når fram til kranen.
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Håller med Knerten och tillägger att den skall släppa vattnet när temp, är under 4 grader.
Sen har jag för mig att det tar en stund att fylla c:a 10-12 lit.oberoende om kranen står i läge kallt eller varmt.

Jojje
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Det vatten som kommer ur varmvattenkranen efter en stund, är det varmt eller kallt ?
Om det är varmt finns ju vatten kvar i pannan.

Torotor/Torbjörn
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Vattnet är kvar i beredaren, säger servicekillen. Så det är inte problemet. Har heller inte sett att vattnet tömts från pannan. Lev med det, säger sevicekillen.
Problemet fanns redan när det var varmare ute, ca 13 grader.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Är backventilen hel,då finns det bara en sak kvar och det är pumpen.
Den kanske inte får full spänning ?
Motorlindningsfel ?
Impellern snurrar på axeln ?
Delvis igensatt sugintag ?

Jojje
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Oj, oj, oj, :wub:, bäst att sätta síg på skolbänken...... eller livets hårda skola. Nu måste man ju börja tänka.:wink: Verkar som jag får slå näven i bordet...... En ny bil, då tycker jag att man skall kunna kräva att allt skall fungera.
Det var i alla fall bekvämt för servicekillen att bara säga: Ni får leva med det......
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Detta behöver ni inte leva med!!! på en ny bil??den så kallade serviskillen kan du be att dra, väldigt långt.
Detta ska komma vatten omedelbart när du öppnar kranarna och ABSOLUT inte försvinna över natten,(om det ej är nära nollan vid pannan för då öppnar avtappningsventilen till vvberedaren).
Troligtvis är det något FUSK någonstans,man blir bedrövad vid en titt bakom kulisserna,där montörer tror att vi aldrig kommer att titta.
Mvh från en som också drabbats av Bustners och montörers genvägar.
Bernt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varmvatten töms ur ledningen över natten.

Frostvakten är boven pch det sitter i den enheten som måste bytas. Truma Combipanna eller Aldes vattenburna samma säkerhetssystem för att inte den skall frysa. Värm vattnet innan läggdax till max (60 grader) och se hur det fungerar. Borde fungera med en panna som ligger i ett dubbelgolv.
 
Toppen