• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt kylskåp

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Är ut med husbilen nu i Bengtsfors. Öppnade kylskåpet nu på morgonen och det var 25 grader + i kylskåpet.
Det är 16 grader ute och 19 grader inne i husbilen. Kylflänsarna inne i kylskåpet är varma. Någon som har en ide vad som kan han hänt. Kylskåpet är ett Electrolux RM 4281.
 

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Hej. Ja det var var varmt vad jag än gjorde. Kylflänsarna i kylen var mycket värmare än dom 25 grader termometern visade. Kom hem i går kväll och satte på kylen för ca 3 timmar sedan med 220 volt, kollade nu och det var 16 grader i kylen och betydligt kallare i frysfacket. Verkar som den fungerar igen men måste kolla med gas och 12 volt också. Får se om någon dag hur det verkar med gas och och 12 volt.
 

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Jag har 2 fläktar bakom kylen och märkte en stor skillnad på kyla i kylen, monterade
fläktarna i våras.
Har varit ute med husbilen igen och nu fungerar den som den skall igen.
Får se det händer igen att kylen blir varm
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Lite knepigt är det. Jag satte dit en steglöst reglerad fläkt till vänster i övre ventilationen.
När det är varmt, som nu i helgen, och jag startar fläkten så blir det VARMARE i kylen och frysen.
Vid högsta hastighet ökade temperaturen från -12° till -6°C. De flesta verkar få bättre kyla med fläkt.
Vad jag har märkt är att golvet mellan kyl och frys är dåligt isolerat och när jag hade -12° i övre delen av frysen var det bara -5° vid golvet.
Jag klippte til bubbelplast med aluminiumfolie på båda sidor och lade på golvet med en tunn gummimatta över. Det hjälpte en hel del, kylen håller ca +5° och frysen -12° när termostaten står i läge 3 av 5.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Måste vara något fel på skåpet. Jag har 10 år gammal bil när jag kör är det 12 V när jag står är det gas aldrig haft varmt i kylen mm fast det varit över +30 grader nu femte bilen på gång.
 

loamannen

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
25071
Medlemskap
2024
Hade problem med kylan fick byta en helt kylelement på baksidan kylen Lämnade på verkstad det tog dem 6 timmar att byta samt att elementet säkertkostade runt 6000 Tur att det gick på försäkringen med självrisk på 3000
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Möjligen lider du av de utmaningar som Dometic skåpen verkar leva med efter att produtktionen i stövelskaftet får härja fritt. Sannolikt en flaga i köldmediasystemet som vägrar gasen att flöda rätt väg och kondenseras.
Jag fick vända mitt skåp, 18 månader gammalt, upp-o-ned och ruska lite, så löste det sig. Kommentaren från Dometic service var att det kan fungera men garantin slutar gälla. Går att känna genom att kolla översta kylflänsen och rör-in/-ut till densamma. Skall vara varmt på "nedsidan" där den varma gasen går in och svalt på "uppsidan" där det nedkylda mediat går tillbaka.
 
Toppen