• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt djur i bil

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Jag fick just nu ett mail hem i mailboxen som är bra att känna till:

När du ser en varm hund eller annat djur i en bil
SMS:a bilnumret till: 71456.
Då får du tillbaka namnet på ägaren till bilen och du kan ringa nummerupplysningen för att få fram telefonnumret.
Då kan man ropa upp förarens namn på t.ex utställningar, vid varuhus, köpcenter eller liknande tillställningar.
Delge så många du kan denna informationen. Ju fler som vet om detta, desto större chans att vi snabbt kan klara hundarna om vi stöter på detta.

Men hur låter lagen som säger att man har rätt att t.o.m. slå sönder bilrutorna om man ser en varm/djur i bilem och sedan ringa polisen??

Det vore bra om alla kände till det också - att man faktiskt har rätt att göra det.

F

F.d. 673

Guest
Sv: Varmt djur i bil

Bra info, men enklare ändå är att ringa 112. Polisen tar allvarligt på detta, och möjligen säger de åt dig att direkt slå in rutan om läget är allvarligt!
Att inte hundägaren fått en chans att komma ut och fixa det själv tar jag personligen lätt på i detta läge.

Toppen